Ingezonden persbericht


NIEUWSBERICHT

Onafhankelijk onderzoek naar BPM-markt signaleert hoge return on investment (ROI)

Voordelen op het gebied van productiviteit, kwaliteit van dienstverlening en kostenbesparingen overtreffen verwachtingen

Rotterdam/Alkmaar, 16 september 2004 - Een onafhankelijk onderzoek onder bedrijven die Business Process Management (BPM) software gebruiken, toont aan dat de verbeteringen in productiviteit, kwaliteit van de dienstverlening en kostenbesparingen de verwachtingen overtreffen.

Het onderzoek, uitgevoerd door het onafhankelijke bureau Intercai Mondiale, vroeg Europese en Amerikaanse bedrijven die BPM-oplossingen van TIBCO gebruiken naar hun ervaringen.

Elk bedrijf uit het onderzoek gaf aan dat de productiviteit verbeterd was als gevolg van het gebruik van BPM-software. Vijfennegentig procent vond de kwaliteit van de dienstverlening verbeterd en 82 procent signaleerde besparingen van de operationele kosten.

In 69 procent van de gevallen overtrof de implementatie van BPM-software de verwachtingen die vooraf bestonden. Tachtig procent van de bedrijven gaf aan dat de besparingen op operationele kosten hoger waren dan verwacht, 89 procent vond de productiviteitsverbeteringen boven verwachting, 82 procent gaf aan dat de besparingen op IT-kosten hoger waren dan verwacht en 88 procent was van mening dat de kwaliteit van de dienstverlening van het bedrijf sterker verbeterd was dan vooraf was gedacht.

Elk bedrijf uit het onderzoek gaf aan dat het van plan is het gebruik van BPM-software in de organisatie uit te breiden in de komende twaalf maanden. BPM werd op dat moment gebruikt door 26 procent van de bedrijfsonderdelen binnen de organisaties en voor 15 procent van de belangrijkste bedrijfsprocessen. Binnen 12 maanden zullen die percentages uitgroeien tot 40 procent van de bedrijfsonderdelen en 30 procent van de belangrijkste bedrijfsprocessen.

Hierdoor zal het gemiddelde aantal actieve gebruikers per bedrijf - momenteel 560 - spectaculair groeien tot 1399, een groeipercentage van 150 procent. In de financiële industrie en telecommunicatie ligt dit percentage nog hoger, op meer dan 300 procent.

"Dit onderzoek bewijst dat de beweging naar procesgestuurd management sterk doorzet. Organisaties verbinden steeds vaker resultaatmetingen met bedrijfsstrategie en zijn zich beter bewust van het documenteren, beheren en verbeteren van processen", zegt Jeremy Povey, onderzoeksdirecteur van Intercai Mondiale.

Respondenten waren het erover eens dat de twee belangrijkste redenen voor een BPM-implementatie het verbeteren van operationele processen (68 procent) en strategische concurrentievoordelen (59 procent) zijn.

De ondervraagde bedrijven gaven verder aan dat het belangrijkste dat zij wilden bereiken met BPM was: sneller kunnen reageren op veranderende marktomstandigheden, het verbeteren van de zichtbaarheid van processen in de organisatie, het vergroten van de controle over processen en het verbeteren van de samenwerking tussen verschillende locaties en afdelingen. Voldoen aan wetten en regels werd alleen genoemd als secundaire reden.

"Uit het klantonderzoek blijkt duidelijk dat BPM wordt gezien als een strategische aanschaf die voortkomt uit een bedrijfsgestuurde beslissing, niet een IT-gestuurde. Het laat zien dat BPM meer en meer gebruikt zal worden om strategische bedrijfsdoelen en complete procesketens te ondersteunen, en niet zozeer voor processen binnen een afdeling. De procesgestuurde organisatie wordt snel werkelijkheid", aldus John O'Connoll, Executive Vice President - Managing Director TIBCO BPM Group.

TIBCO Benelux Conferentie 2004
Het onderzoek van Intercai Mondiale zal gepresenteerd worden op de TIBCO Benelux Conferentie op 6 oktober in Hart van Holland in Nijkerk. Ook de voordelen van de TIBCO BPM-oplossingen zullen daar uitgebreid aan bod komen. De conferentie is de opvolger van de International Staffware Conferentie. Eerder dit jaar fuseerde Staffware met TIBCO Software Inc. Voor meer informatie over de conferentie kunt u terecht op www.tibco.com/mk/tbc2004.

Over het onderzoek
Intercai Mondiale ondervroeg TIBCO-klanten die willekeurig werden gekozen in acht landen en vier verschillende bedrijfstakken, waaronder verzekeringen, financiën, telecommunicatie en overheid. Negenenvijftig procent van de organisaties die meewerkten gebruikte twee jaar of langer BPM-oplossingen, terwijl het gemiddelde aantal werknemers bij de ondervraagde bedrijven 11.000 was.

Over Intercai Mondiale
Intercai Mondiale biedt strategische en operationele consultancydiensten aan organisaties die aanbieders of gebruikers zijn van informatie- en communicatietechnologieproducten en -diensten.

Over TIBCO Software
TIBCO Software Inc. (NASDAQ: TIBX) is de belangrijkste onafhankelijke leverancier van bedrijfsintegratiesoftware, zo wijzen marktaandeel en analistenrapporten uit. Daarnaast is TIBCO een toonaangevende leverancier van real-time business, waarmee het bedrijven helpt kosten te besparen en sneller en efficiënter te werken. TIBCO levert deze real-time business, ook wel 'The Power of Now'® genoemd, aan meer dan 2000 klanten wereldwijd in verschillende industrietakken. Voor meer informatie over TIBCO's bedrijfsintegratie-, bedrijfsprocesmanagement- en enterprise backbone-oplossingen kunt u een bezoek brengen aan de website www.tibco.com. Het hoofdkantoor van TIBCO staat in Palo Alto, Californië.

###

TIBCO, het TIBCO logo, The Power of Now en TIBCO Software zijn handelsmerken of geregistreerde handelsmerken van TIBCO Software Inc. in de Verenigde Staten en/of andere landen. Alle andere product- of bedrijfsnamen en merken die in dit document genoemd worden, zijn eigendom van de respectievelijke eigenaars en worden alleen gebruikt ter verduidelijking.

Meer informatie voor de pers:
TIBCO Software Inc.
Frits Bussemaker
Robijnstraat 76
1812 RB Alkmaar
t: (072) 512 07 28
e.: fbussemaker@tibco.com

Lubbers & De Jong B.V.
Cindy Curré
t: (020) 421 05 65
e: cindy@l-dj.nl