Ingezonden persbericht


Het Nederlands fotomuseum presenteert Nederlands fotografie tijdens Chinees fotografiefestival

Tentoonstelling Dutch Scenes met werk van Hans Eijkelboom, Gertjan Kocken, Hans van der Meer, Bas Princen en Otto Snoek tijdens Pingyao International Photo Festival in China (16 -- 22 september 2004).

Het Nederlands fotomuseum organiseert een tentoonstelling van Nederlandse fotografie tijdens het enige fotografiefestival in China dat internationaal georiënteerd is, het Pingyao International Photo Festival (16 -- 22 september 2004). Onder de titel Dutch Scenes presenteert het fotomuseum een eerste kennismaking met de fotografie in Nederland, maar ook met Nederland zelf. Het museum heeft hiervoor het werk van vijf Nederlandse fotografen en kunstenaars Hans Eijkelboom, Gertjan Kocken, Hans van der Meer, Bas Princen en Otto Snoek geselecteerd. Bij elkaar geven deze series een 'alternatief' beeld van Nederland waarin zichtbaar wordt hoe de bewoners van dit dichtbevolkte, rijke en hoogontwikkelde maar ook overgeorganiseerde land hun vrijheid en vrije tijd invullen.

De tentoonstelling van het fotomuseum maakt deel uit van een programma van zo'n tachtig fototentoonstellingen, met in totaal meer dan 150 deelnemende fotografen, symposia en lezingen, portfoliodagen, avondpresentaties en fotografieprijzen.

Bij de selectie voor Dutch Scenes is Frits Gierstberg, hoofd tentoonstellingen van het Nederlands fotomuseum, ervan uitgegaan dat het voor veel Chinezen niet alleen gaat om een eerste kennismaking met fotografie uit Nederland, maar hoogstwaarschijnlijk ook met Nederland als land. Daarom is ervoor gekozen om naast een aantal aansprekende voorbeelden van hedendaagse Nederlandse fotografie tegelijkertijd iets van Nederland zelf te laten zien. Daarbij is met een knipoog aansluiting gezocht bij het overkoepelende thema van het festival in Pingyao, 'Civilisation and Development'. Vier van de vijf geselecteerde fotografen en kunstenaars staan met hun werk in de sterke traditie die Nederland kent van de documentaire fotografie. Zij richten zich daarbij, zij het op heel uiteenlopende manieren, op het 'oeroude' Nederlandse onderwerp van het landschap. Gertjan Kocken laat een aantal 'landschappen' zien uit zijn serie 'tippelzone's' die zo typerend zijn voor de Nederlandse (overheids)mentaliteit. Van Hans van der Meer is een aantal foto's te zien uit Hollandse velden, zijn inmiddels internationaal zeer gewaardeerde fotoproject over amateurvoetbal. Bas Princen selecteerde een aantal beelden uit zijn recente boek Artificial Arcadia, waarin zichtbaar wordt hoe Nederlanders het landschap vrijelijk gebruiken voor de meest uiteenlopende hobby's en Otto Snoek laat een serie beelden zien van fanatiek winkelend publiek in Rotterdam. De vijfde, Hans Eijkelboom, heeft een meer conceptuele werkwijze en toont een selectie uit zijn Fotonotities sinds 1992. Dit werk gaat over identiteit en individualiteit in de moderne samenleving, maar er is ook een dwarsdoorsnede van de Nederlandse bevolking in herkenbaar.

De fotoseries geven niet een nauwsluitend beeld van de Nederlandse fotografie in zijn geheel, van Nederland of zelfs van het werk van de gekozen fotografen en kunstenaars. Echter representeren ze een specifieke kijk op het sociale landschap, niet zonder enige ironie, en spitst het zich met name toe op de invulling van de vrije tijd, die we in ruime mate voorhanden hebben. Mogelijk ontdekken de Chinezen door deze werken -in hun diversiteit en door de ogen van de vijf fotografen- toch wie de Nederlanders eigenlijk zijn, als inwoners van een hoogontwikkeld maar ook overgeorganiseerd land.

z.o.z.

Pingyao ligt op enkele uren vliegen in noordwestelijke richting van Beijing. Sinds 2001 vindt hier een groot fotografiefestival plaats, het enige in China dat internationaal is georiënteerd. Op 16 september a.s. worden er in het kader van 'Pingyao 2004' zo'n tachtig fototentoonstellingen geopend, met in totaal meer dan 150 deelnemende fotografen. Ook zijn er symposia en lezingen, portfoliodagen, avondpresentaties en worden er prijzen uitgereikt. 'Pingyao' staat dit jaar onder het artistieke leiderschap van Wang Yue, vice-voorzitter van de belangrijke China Photographers' Association. Naast een groot, aan hedendaagse Chinese fotografie gewijd deel, verzorgd door verschillende curatoren uit China, is er een aantal tentoonstellingen door buitenlandse curatoren samengesteld. Met onder meer Jiabao Wu (Taiwan), Ferdinand Brüggemann (Duitsland), Niyatee Shinde (India), John Jacob (USA), Seung-Kon Kim (Korea), Asko Makela (Finland) en Frits Gierstberg namens het Nederlands fotomuseum.

Catalogus en tekst over Dutch Scenes
Bij het festival verschijnt een uitgebreide catalogus met onder andere een tekst van curator Frits Gierstberg over Dutch Scenes. U kunt deze (Engelse) tekst ook opvragen bij de afdeling pr en marketing van het Nederlands fotomuseum fotomuseum.

Voor meer (pers)informatie over het Pingyao International Photo Festival, zie www.pipfestival.com

Tentoonstellingen in het Nederlands fotomuseum

Fotonotities 1992 -2004
160 dagen uit het fotografische dagboek van Hans Eijkelboom zijn te zien in de tentoonstelling Fotonotities 1992-2004 in het Nederlands fotomuseum van 18 september t/m 5 december 2004.

Mao's Culturele revolutie
Li Zhengshen - 'Red Color Soldier' en Hou Bo - 'Mao' Van 11 december t/m 16 januari is een tentoonstelling gepland met werk van deze twee Chinese fotografen. De Chinese fotojournalist Li Zhensheng was vanaf 1963 bijna 20 jaar in dienst van Heilongjiang Daily, een communistisch dagblad in Noord-China. Hij fotografeerde als een van de weinigen de vele demonstraties en 'revolutionare acties' tussen 1966 en 1976 en ook de bespotting en soms terechtstellingen van dissidenten. De jarenlang in het geheim bewaarde foto's vormen nu het enige bekende beeldarchief van Mao's culturele revolutie.

Hou Bo was Mao's hoffotograaf, zij maakte samen met haar man het 'familie-album' van de Grote Leider.