Hogeschool van Amsterdam

Openbare Les HvA-lector dr. Karim Benammar 'Bewust handelen door bewust denken'

(15 sept 2004)

In het onderwijs worden reflectiemiddelen gebruikt om de student te leren reflecteren op zijn leerproces, de gebruikte methode en de maatschappelijke consequenties van zijn handelen. Maar wat is reflecteren precies? Hoe kan reflectie geprovoceerd en gestimuleerd worden bij studenten? En hoe kan reflectie een vast onderdeel worden van ervaringsleren? Daarover gaat de Openbare Les 'Bewust handelen door bewust denken' van dr. Karim Benammar die hij vrijdag 17 september a.s. uitspreekt.

Volgens dr. Karim Benammar, lector Reflectie op het Handelen bij de stafafdeling Onderwijsresearch & Ontwikkeling van de Hogeschool van Amsterdam (HvA), kunnen we alleen van ervaring leren als we op deze ervaring reflecteren. We moeten weten waarom we handelen, ons bewust worden van onze vooronderstellingen, van de gebruikte methode en van de gevolgen van ons handelen. Zonder reflectie is er geen bewust handelen, geen leermoment en geen innovatie mogelijk.

Reflectie is een vorm van denken: reflectie is denken over denken, het is na-denken, het is bewust denken. Het lectoraat Reflectie op het Handelen heeft tot doelstelling reflectie op het handelen een wezenlijk onderdeel te maken van het curriculum van studenten aan de HvA. Het uiteindelijke doel van reflectieoefeningen in de opleiding is dat afgestudeerden bewust bekwaam zullen handelen in hun beroep. Ze weten hoe ze kunnen blijven leren, ze hebben zelfvertrouwen in het toepassen van nieuwe methodes, en ze zijn zich bewust van de maatschappelijke consequenties van hun professionele handelen.

Op vrijdag 17 september 2004 om 15.00 uur zal dr. Karim Benammar zijn Openbare Les uitspreken in het Auditorium van Gebouw Leeuwenburg van de HvA, Weesperzijde 190 (naast het Amstelstation) te Amsterdam. U kunt zich aanmelden voor deze Openbare Les bij dhr. Wouter Bouw via e-mail (w.bouw@cb.hva.nl).