Provincie Noord-Brabant


Brabantlaan 1
Postbus 90151
5200 MC 's-Hertogenbosch
Telefoon (073) 681 28 12
Fax (073) 614 11 15
info@brabant.nl
www.brabant.nl
Bank ING 67.45.60.043
Postbank 1070176




Naar een slagvaardige provincie

Provincie kijkt kritisch naar adviesorganen en steunfuncties


Scherpere aansturing, meetbare en afrekenbare afspraken, marktwerking, aansluiten op maatschappelijke behoeften en bundelen van kennis. Dat zijn kort samengevat de uitgangspunten die Gedeputeerde Staten hanteren bij de herstructurering van provinciale adviesorganen en steunfuncties (instellingen voor uitvoering van provinciaal beleid) in Brabant. Met deze uitgangspunten gaat de provincie overleggen met de betrokken steunfuncties en meest relevante partners, waaronder in ieder geval gemeenten. Voor provinciale adviesorganen gaat het college uit van wettelijk vereiste advisering, met daarnaast drie adviesorganen op economisch, ecologisch en sociaal-cultureel terrein. Herstructurering van provinciale steunfuncties en adviesorganen is een afspraak in het provinciale Bestuursakkoord 2003-2007.

Gedeputeerde Staten hebben besloten voortvarend en met daadkracht aan de slag te gaan. Als eerste stap zullen zij overleg voeren met de betrokken steunfuncties. Tijdens dat overleg zal een nadere toelichting worden gegeven, eventuele vragen beantwoord en gezamenlijk afspraken worden gemaakt over het vervolg.

Voor de herstructurering hebben Gedeputeerde Staten in twee notities de huidige praktijk beschreven en aanbevelingen gedaan voor verbetering daarin. Dat is met name nodig om de steunfuncties voor te bereiden op een toekomst, waarin marktwerking een meer prominente plaats inneemt en hogere en andere eisen worden gesteld aan kwaliteit, continuïteit en professionaliteit.
Voor provinciale adviesorganen geven zij richting aan de heroriëntatie en eventuele herstructurering van de provinciale adviesstructuur. Elementen die de komende periode worden uitgewerkt zijn onder meer de wijze waarop, de mate waarin en de onderwerpen waarop de provincie advies vraagt. Daarnaast wordt bezien of en in welke mate bundeling van adviesorganen reëel en wenselijk is.

Medio 2005 nemen Provinciale Staten een besluit over de heroriëntatie van de provinciale adviesorganen en steunfuncties.


Steunfuncties
Gedeputeerde Staten kiezen voor een aantal uitgangspunten waaraan de steunfuncties in de toekomst moeten voldoen. Daarbij kijken zij ook naar het eigen functioneren. Zo moet de aansturing van de steunfuncties door de provincie scherper. Wederzijdse afspraken tussen steunfuncties en provincie moeten meetbaar, afrekenbaar en tijdgebonden zijn. Daarnaast moet in het werk van de steunfuncties tot uiting komen, dat zij verbonden zijn met de provincie.
Het werk van steunfuncties moet veel meer dan nu aansluiten op de maatschappelijke behoeften. Om ontwikkelingen in samenhang en op een kwalitatief verantwoord niveau te kunnen uitvoeren is bundeling van kennis en expertise van de diverse steunfuncties noodzakelijk. Dit kan leiden tot fusies van met name kleinere organisaties, waardoor een grotere kwaliteit en continuïteit gegarandeerd wordt.
De provincie gaat voorts bepalen wat zij 'regulier' door steunfuncties laat doen en wat zij via meervoudige aanbesteding wil laten uitvoeren. Eén en ander betekent dat wat via vraag en aanbod op de markt kan worden opgepakt, ook door die markt moet worden uitgevoerd. Het spreekt voor zich, dat als uitvloeisel hiervan betrokken steunfuncties provinciaal subsidie kunnen gaan verliezen.

Adviesorganen
Gedeputeerde Staten hanteren bij de herstructurering en heroriëntatie van de provinciale adviesorganen een aantal criteria. Algemeen uitgangspunt is dat zij zich in de toekomst willen beperken tot alleen de wettelijk vereiste adviesorganen. Daarnaast streeft het college naar één adviesorgaan op de economische, ecologische en sociaal-culturele terreinen, de pijlers van de Telos-driehoek.
Gedeputeerde Staten vinden dat het betrekken van adviesorganen een inhoudelijk toegevoegde waarde moet hebben en externe expertise moet aanboren. Adviesorganen gebruiken voor het vergroten van draagvlak wijzen zij van de hand. Ook moeten de provinciale organisatie adviesaanvragen doen op basis van criteria en helder en duidelijk worden geformuleerd. Bij subsidieaanvragen moet de kosten van advisering opwegen tegen de baten.
De focus bij adviesorganen moet liggen op kwaliteit en expertise. De commissies zouden daarom bij adviesaanvragen ook wisselend van samenstelling moeten kunnen zijn