Provincie Limburg

Programmabegroting 2005 Provincie Limburg Koersvast opereren, maar wél met oog voor veranderingen

Gedeputeerde Staten willen de 24 miljoen die aan het begin van de coalitieperiode zijn vrijgemaakt voor beleidsintensivering versneld inzetten in 2004/2005. Ook streven GS maximale flexibiliteit na bij het inzetten van deze gelden, binnen de gestelde meerjarige doelen. Dit stelt het college van GS in de begroting 2005 die ter behandeling aan Provinciale Staten is aangeboden. De begroting is opgesteld op grond van de voorjaarsnota. In het debat rond deze nota is door Provinciale Staten breed steun uitgesproken voor de door GS ingezette uitvoeringsprioriteiten. De begroting kent een resultaatgerichte vernieuwende opzet, waarbij effecten eenduidig zijn te meten.

In de midtermreview in het voorjaar van 2005 zal het ingezette beleid tussentijds worden geëvalueerd. Op basis van mogelijk veranderde inzichten en ontwikkelingen kunnen Provinciale Staten dan bij die midtermreview wijzigingen doorvoeren in beleid en gekozen richtingen.

Begrotingsresultaat
De begroting 2005 sluit met een geraamd tekort van 1,9 miljoen. Dit wordt gedekt uit de algemene reserve. In de jaren 2006, 2007 en 2008 vertoont de meerjarenbegroting overschotten van respectievelijk 18 miljoen, 16,9 miljoen en 19,5 miljoen.
Dit verschil kan in hoofdzaak worden verklaard uit incidentele lasten in 2005 van globaal 21 miljoen. Reden hiervoor is dat het college van GS uitdrukkelijk gekozen heeft voor het ieder jaar opnieuw beoordelen van uitvoeringsgereed zijnde projecten.
Een voorbeeld: in het verleden werd jaarlijks rekening gehouden met een structureel bedrag voor fietspaden. In de huidige opzet is hiermee geen rekening gehouden. Lopende het jaar zal op basis van feitelijke uitvoerbaarheid uit de algemene middelen geld worden vrijgemaakt voor realisering van een fietspadproject. Ook in de resterende jaren van deze coalitieperiode wordt deze systematiek gehanteerd. Op deze wijze voert het college van GS uit wat in het coalitieakkoord is afgesproken en creëert het ruimte om bij te stellen.

Fonds Majeure Projecten
In 2005 krijgt het fonds Majeure Projecten verder gestalte. Het saldo van dit fonds zal volgens prognose na de jaarafsluiting 2004 globaal 28,7 miljoen bedragen. In de loop van 2004 zijn de kaders van dit fonds verder uitgewerkt en opgenomen in de programmabegroting 2005. Het fonds wordt voornamelijk gebruikt voor projecten waarvan nut, noodzaak en uitvoeringsgereedheid worden aangetoond. De bedragen die uit dit fonds verstrekt worden zijn eenmalig en zijn vooral bedoeld voor themaoverstijgende projecten.

Het college is op dit moment in gesprek met de regio om te bekijken welke projecten hiervoor in aanmerking kunnen komen. In het voorjaar van 2005 vinden, in het kader van de midterm- review, de eerste toekenningen plaats.

Beleidsintensivering
De vrijgemaakte middelen voor beleidsintensivering zijn grotendeels al geautoriseerd met het voorjaarsdebat. Concreet betekent dit dat reeds tweederde van de vrijgemaakte beleidsintensiveringsmiddelen daarmee in de eerste helft van deze coalitieperiode zijn uitgegeven. De inhoudelijke extra accenten in de verschillende themas kunnen als volgt worden samengevat. Voor Thema 1, Ondernemend Limburg, ligt het accent op de ontwikkeling van de technologische topregio, in het bijzonder met een aantal concrete projecten (w.o. MKB), de revitalisering van Chemelot en de start van de Research & businesscampus DSM. In thema 2, Jong zijn in Limburg, wordt de beleidsintensivering vooral ingezet voor het versterken van jongerenparticipatie, op ontplooiing via sport- en cultuurparticipatie (waarbij de actieve inbreng van jongeren voorop staat) en op preventie en bevorderen jeugdzorg in eigen of natuurlijke omgeving. In thema 3, Veilig leven in Limburg, zijn mogelijkheden voor een verdere intensivering van de aanpak van grensoverschrijdende criminaliteit. Bestuurlijke handhaving heeft daarbij grote prioriteit alsmede bestrijding van jeugdcriminaliteit. In thema 4, Ruimte voor Limburg, is onder meer de uitvoering van het reconstructieplan van belang en is verdere intensivering van de rol van buitengebiedmakelaar mogelijk. Bij thema 5, Vitale kernen en buurten, worden mogelijkheden gezien op het gebied van stedelijke vernieuwing en het effectiever maken van het leefbaarheidsfonds.

Van begroting naar realisatie
Dereguleren blijft een van de hoofddoelen. Het gaat dan niet alleen om het afschaffen van onnodige regels, maar vooral ook om een andere manier van werken, gericht op een betere en efficiëntere dienstverlening. Maatschappelijke partners, burgers en bedrijfsleven moeten dat direct merken.
Om de gestelde doelen te kunnen realiseren vinden GS het essentieel, dat de ontwikkeling van personeel en organisatie structureel aandacht krijgt om de resultaatgerichtheid te vergroten. Met het oog hierop zal een meerjarig programma (Verbeterend veranderen) worden vastgesteld met daarin concrete, in 2005 uit te voeren acties.

In deze begroting 2005 hebben GS geen andere taakstellende bezuinigingsmaatregelen opgenomen dan die reeds in het coalitieakkoord zijn vastgelegd. Dat wil niet zeggen dat het college van GS als gevolg van de voorgenomen bezuinigingen in de Rijksbegroting 2005 geen maatregelen zullen gaan nemen. Voor de behandeling van de begroting in PS van 12 november aanstaande zullen GS op dit punt nog nadere voorstellen doen.

17-9-2004 14:28