Programmabegroting 2005 Provincie Limburg
Koersvast opereren, maar wél met oog voor veranderingen
Gedeputeerde Staten willen de 24 miljoen die aan het begin van de
coalitieperiode zijn vrijgemaakt voor beleidsintensivering versneld
inzetten in 2004/2005. Ook streven GS maximale flexibiliteit na bij
het inzetten van deze gelden, binnen de gestelde meerjarige doelen.
Dit stelt het college van GS in de begroting 2005 die ter behandeling
aan Provinciale Staten is aangeboden. De begroting is opgesteld op
grond van de voorjaarsnota. In het debat rond deze nota is door
Provinciale Staten breed steun uitgesproken voor de door GS ingezette
uitvoeringsprioriteiten. De begroting kent een resultaatgerichte
vernieuwende opzet, waarbij effecten eenduidig zijn te meten.
In de midtermreview in het voorjaar van 2005 zal het ingezette beleid
tussentijds worden geëvalueerd. Op basis van mogelijk veranderde
inzichten en ontwikkelingen kunnen Provinciale Staten dan bij die
midtermreview wijzigingen doorvoeren in beleid en gekozen richtingen.
Begrotingsresultaat
De begroting 2005 sluit met een geraamd tekort van 1,9 miljoen. Dit
wordt gedekt uit de algemene reserve. In de jaren 2006, 2007 en 2008
vertoont de meerjarenbegroting overschotten van respectievelijk 18
miljoen, 16,9 miljoen en 19,5 miljoen.
Dit verschil kan in hoofdzaak worden verklaard uit incidentele lasten
in 2005 van globaal 21 miljoen. Reden hiervoor is dat het college van
GS uitdrukkelijk gekozen heeft voor het ieder jaar opnieuw beoordelen
van uitvoeringsgereed zijnde projecten.
Een voorbeeld: in het verleden werd jaarlijks rekening gehouden met
een structureel bedrag voor fietspaden. In de huidige opzet is hiermee
geen rekening gehouden. Lopende het jaar zal op basis van feitelijke
uitvoerbaarheid uit de algemene middelen geld worden vrijgemaakt voor
realisering van een fietspadproject. Ook in de resterende jaren van
deze coalitieperiode wordt deze systematiek gehanteerd. Op deze wijze
voert het college van GS uit wat in het coalitieakkoord is afgesproken
en creëert het ruimte om bij te stellen.
Fonds Majeure Projecten
In 2005 krijgt het fonds Majeure Projecten verder gestalte. Het saldo
van dit fonds zal volgens prognose na de jaarafsluiting 2004 globaal
28,7 miljoen bedragen. In de loop van 2004 zijn de kaders van dit
fonds verder uitgewerkt en opgenomen in de programmabegroting 2005.
Het fonds wordt voornamelijk gebruikt voor projecten waarvan nut,
noodzaak en uitvoeringsgereedheid worden aangetoond. De bedragen die
uit dit fonds verstrekt worden zijn eenmalig en zijn vooral bedoeld
voor themaoverstijgende projecten.
Het college is op dit moment in gesprek met de regio om te bekijken
welke projecten hiervoor in aanmerking kunnen komen. In het voorjaar
van 2005 vinden, in het kader van de midterm- review, de eerste
toekenningen plaats.
Beleidsintensivering
De vrijgemaakte middelen voor beleidsintensivering zijn grotendeels al
geautoriseerd met het voorjaarsdebat. Concreet betekent dit dat reeds
tweederde van de vrijgemaakte beleidsintensiveringsmiddelen daarmee in
de eerste helft van deze coalitieperiode zijn uitgegeven. De
inhoudelijke extra accenten in de verschillende themas kunnen als
volgt worden samengevat. Voor Thema 1, Ondernemend Limburg, ligt het
accent op de ontwikkeling van de technologische topregio, in het
bijzonder met een aantal concrete projecten (w.o. MKB), de
revitalisering van Chemelot en de start van de Research &
businesscampus DSM. In thema 2, Jong zijn in Limburg, wordt de
beleidsintensivering vooral ingezet voor het versterken van
jongerenparticipatie, op ontplooiing via sport- en cultuurparticipatie
(waarbij de actieve inbreng van jongeren voorop staat) en op preventie
en bevorderen jeugdzorg in eigen of natuurlijke omgeving.
In thema 3, Veilig leven in Limburg, zijn mogelijkheden voor een
verdere intensivering van de aanpak van grensoverschrijdende
criminaliteit. Bestuurlijke handhaving heeft daarbij grote prioriteit
alsmede bestrijding van jeugdcriminaliteit. In thema 4, Ruimte voor
Limburg, is onder meer de uitvoering van het reconstructieplan van
belang en is verdere intensivering van de rol van buitengebiedmakelaar
mogelijk. Bij thema 5, Vitale kernen en buurten, worden mogelijkheden
gezien op het gebied van stedelijke vernieuwing en het effectiever
maken van het leefbaarheidsfonds.
Van begroting naar realisatie
Dereguleren blijft een van de hoofddoelen. Het gaat dan niet alleen om
het afschaffen van onnodige regels, maar vooral ook om een andere
manier van werken, gericht op een betere en efficiëntere
dienstverlening. Maatschappelijke partners, burgers en bedrijfsleven
moeten dat direct merken.
Om de gestelde doelen te kunnen realiseren vinden GS het essentieel,
dat de ontwikkeling van personeel en organisatie structureel aandacht
krijgt om de resultaatgerichtheid te vergroten. Met het oog hierop zal
een meerjarig programma (Verbeterend veranderen) worden vastgesteld
met daarin concrete, in 2005 uit te voeren acties.
In deze begroting 2005 hebben GS geen andere taakstellende
bezuinigingsmaatregelen opgenomen dan die reeds in het coalitieakkoord
zijn vastgelegd. Dat wil niet zeggen dat het college van GS als gevolg
van de voorgenomen bezuinigingen in de Rijksbegroting 2005 geen
maatregelen zullen gaan nemen. Voor de behandeling van de begroting in
PS van 12 november aanstaande zullen GS op dit punt nog nadere
voorstellen doen.
17-9-2004 14:28
Provincie Limburg