Gemeente Maastricht

Persbericht Begroting 2005

Begroting 2005: Consequent kiezen

Sociaal beleid en veiligheid versterkt, geen stijging OZB

Datum 17/09/2004

Het college van Burgemeester en Wethouders van Maastricht heeft vandaag de begroting 2005 aan de gemeenteraad gepresenteerd. In die begroting houdt zij consequent vast aan uitvoering van de prioriteiten uit de Voorjaarsnota van 2004: creëren en behouden van werk, verbeteren van de sociale participatie en de veiligheid. Dit ondanks de bezuinigingsoperatie van 16,3 miljoen én de aangekondigde extra rijksbezuinigingen van 2,7 miljoen in 2006 oplopend naar 3,3 miljoen structureel vanaf 2008. En ook dit jaar voert het college wederom geen verhoging van de OZB-tarieven boven de inflatie door, waarmee Maastricht tot ver onder het gemiddelde op de lokale lastenladder van de grote Nederlandse gemeenten is gezakt.

Om de rijksbezuinigingen in 2005 op te vangen en tegelijkertijd een sluitende begroting te kunnen presenteren zet het college volgend jaar het positieve resultaat uit de jaarrekening 2003 in. Daarnaast wordt een nieuwe bezuinigingsronde aangekondigd voor 2006 en verder. Het college stelt 21 onderzoeksthema's voor waarvan zij gaat onderzoeken of ze bezuinigingen kunnen opleveren door taken te verminderen of af te stoten en efficiënter te werken. Deze onderzoeken moeten leiden tot nieuwe bezuinigingsvoorstellen en een meerjarige sluitende begroting vanaf 2006.

"We maken af wat we hebben afgesproken en in gang gezet", dus: "geen stapeling van nieuw beleid maar uitvoeren, handhaven en bestendigen", aldus het college in haar presentatie van de begroting 2005 aan de raad. Om uitvoering van de prioriteiten kracht bij te zetten, wil het college in 2005 onder andere de volgende extra inspanningen leveren:

Werk
* Voorbereiding van grote projecten als A2, Belvédère, Geusselt en de Campus (bij de Universiteit van Maastricht) gaat in 2005 onverkort door; zo ook de uitvoering van Mosae Forum, Stationlocatie, Dousberg en sanering Vinkenslag. * Initiatieven ter bevordering van de werkgelegenheid en de aansluiting van onderwijs/arbeidsmarkt blijven gesteund door inzet van het participatiefonds; voor 2005 staan projectbemiddeling en casemanagement in de buurt Malberg op de agenda. Ook het naar binnen halen van grootse evenementen , die de stad (congres)bezoekers brengt, internationale naam en faam oplevert en dus investeerders binnenhaalt en werk oplevert krijgen steun uit het participatiefonds.
* Behoud van werkgelegenheid bij de sociale werkvoorziening blijft voorop staan.
* De komende twee jaar blijft extra ambtelijke capaciteit beschikbaar voor het toeleiden van bijstandsgerechtigden naar werk of een leertraject (de zgn "Agenda voor de Toekomst"). * De komende drie jaar worden de mogelijkheden onderzocht om Maastricht op de Hoge SnelheidsTrein in Luik aan te sluiten.

Sociale participatie
* 2005 is het jaar waarin de komst van de Wet Maatschappelijke Ondersteuning in 2006 wordt voorbereid; een ingrijpende operatie waarbij de verantwoordelijkheid voor de zorg geheel op het bordje van de gemeente komt, zo ook de financiering. * De formatie van het Algemeen Maatschappelijk Werk blijft, ondanks dat de gemeente hier geen Rijksgelden meer voor krijgt, gehandhaafd op het normniveau van 1 formatieplaats per 6.000 inwoners, waardoor ook het schoolmaatschappelijk werk kan blijven bestaan.
* De sportnota komt in uitvoering:
de service aan de verenigingen blijft geleverd via de Sportservicedesk
de sportkoepel (adviesraad voor de sport) zal het licht zien in 2005;
het achterstallig onderhoud aan de binnensportaccommodaties wordt versneld aangepakt, in 2005 is hiervoor 1,6 miljoen extra vrijgemaakt;
er komt een nieuwe sporthal in Randwyck voor studenten en daarnaast nog een grote sporthal bij de Geusselt; inzet is om beide sporthallen aan de NOC/NSF-norm te laten voldoen voor het organiseren van topsportevenementen.
* Er wordt een plan ontwikkeld voor een jongerenpodium dat als broedplaats voor jongerencultuur een makelaars- en aanjaagfunctie gaat vervullen in het ontwikkelen van activiteiten over de gehele stad op het gebied van vrijetijd, cultuur, kennis en informatie. De Jongerenraad Maastricht, D'n Hiemel en het Multicultureel Jongeren Kenniscentrum gaan mee in deze verandering maar blijven in 2005 nog op hun huidige locatie gehuisvest. * Het budget voor de bijzondere bijstand en het minimabeleid blijven op het huidige niveau ondanks de bezuinigingen van het Rijk op dit budget.
* Er komt extra geld vrij voor het oplossen van de huisvestingsproblematiek van het speciaal onderwijs. * Cultuur zorgt voor aantrekkingskracht en borging van de aard van de stad en heeft daarnaast een motor-functie voor de economie van de stad. In 2005 moet dit versterkt worden door de plannen voor de Wiebengahal (o.a. dependance Nederlands Architectuur Instituut), een nieuw centrum voor beeldende kunst, de huisvesting van de archeologiecollectie in het Centre Céramique, een nieuw cultuurcluster met o.a. kunstateliers bij de Enci en de start van een interactieve website als doel van de culturele biografie van Maastricht.

Veiligheid
* Handhaven vóór gedogen blijft het motto. Ook op Vinkenslag. Een versnelde aanpak vraagt meer ambtelijke capaciteit; in het raadsvoorstel Planexploitatie Vinkenslag zal dit nader onderbouwd worden.
* Huiselijk geweld wordt structureel aangepakt; er komt extra geld voor de crisisopvang en een goede doorverwijzing. * Ook voor de aanpak van veelplegers komt extra geld. * Veiligheid op scholen blijft een belangrijk thema; het project Veilige School gaat in uitvoering en de bezuiniging op het Schooladoptieplan is van de baan.
* De georganiseerde criminaliteit wordt bestuurlijk een halt toe geroepen. De wet BiBob maakt screening bij vergunningverlening en aanbestedingen mogelijk. En de Van Traa-aanpak (samenwerking tussen oa justitie en gemeente bij vergunningverlening) gaat ook in Maastricht van start.

En naast deze extra inspanningen gaat in 2005 het reeds in gang gezette beleid onverminderd voort. De begroting geeft een overzicht hiervan in de afzonderlijke programma's.

Een paar wapenfeiten:
* De Maastrichtpas houdt per 1 januari 2005 op te bestaan. Nutsbedrijven Maastricht werkt een projectvoorstel uit voor een nieuwe stadspas. De gemeente en woningcorporaties Sint Servatius en Woonpunt werken mee. Woningstichting Maasvallei is geïnteresseerd.
* 130 nieuwkomers en 225 oudkomers worden toegeleid naar een inburgeringstraject.
* De bestuurlijke boete wordt naar verwachting ingevoerd. Dit maakt het mogelijk bestuurlijke boetes op te leggen bij overtreding van de Algemene Politie Verordening.
* Met de politie worden afspraken gemaakt over vergroting van de pakkans van harde kernjeugd.
* Bijstandsgerechtigden gaan zo snel mogelijk weer aan het werk. Streven in 2005: 1.000 activeringstrajecten en tenminste 400 personen uit de bijstand aan het werk.
* De 24-uurs opvang voor zwerfjongeren blijft gehandhaafd. * Er komen nieuwe locaties voor woningbouw in 2005 in uitvoering: Abtstraat-Oost, Ambyerveld, Amby-Hagerhof, Malberg en afbouw Ceramique; in voorbereiding zijn de woningbouwprojecten: Poelveld-Eijsden, Erfprinsbastion, Lanakerveld en Nazareth-Rijdam. * De Parkeergarages Boschstraat II en De Griend worden (verder) verbeterd.
* In Heugemerveld, Brusselsepoort Oost, omgeving Cannerplein en Randwyck wordt het parkeren gereguleerd om de parkeeroverlast zoveel mogelijk te beperken.
* De buurtplannen voor Heugemerveld, Witte Vrouwenveld, Boschpoort en Malberg zijn in uitvoering. In voorbereiding zijn: Caberg-Malpertuis, Limmel-Nazareth en Wyckerpoort. * Er komen in 2005 40 nieuwe extra ondergrondse milieuperrons.

Ontwikkeling lokale lasten

Geen verhoging van de OZB-tarieven boven de boventrendmatige algemene lastenverhogingen: dat is het gemeentelijk beleid sinds de begroting 2000, en dus ook in 2005. Andere gemeenten hebben de afgelopen jaren wel gekozen voor lastenverhoging. En sinds 2002 zamelt de gemeente Maastricht afval in volgens het diftar-systeem en ook dat levert de Maastrichtse burger structureel voordeel op. Dit alles heeft ertoe geleid dat Maastricht inmiddels op de lokale lastenladder van de 34 grootste Nederlandse gemeenten is gedaald tot de 22e plaats (de eerste plaats is voor de duurste gemeente). Van de vier grote gemeenten in Limburg heeft Maastricht de laagste lokale lasten. Het rijk is overigens voornemens boventrendmatige stijgingen van de OZB vanaf 2005 te verbieden. Maar dit heeft in 2005 geen effect voor Maastricht omdat de OZB-tarieven in 2005 zullen dalen als gevolg van de hogere WOZ-waardes van woningen en niet-woningen.

Afval
De Maastrichtse burger deponeert meer afval in de restzak dan het gewicht waarop de prijs van de zak én het tarief van de heffing zijn berekend. De inkomsten uit de verkoop van de restzak blijven dus achter. Om dit te corrigeren wordt het tarief van de afvalstoffenheffing met 3,8% verhoogd. Daardoor stijgt het vastrecht per 1 januari 2005 met EUR 6,74 naar EUR 184,08 per huishouden. Hier moet bij vermeld worden dat in 2004 de afvalstoffenheffing op 2,5 % geïndexeerd is, terwijl dit landelijk met 5% gestegen is.

Parkeren
Bij de begroting 2004 heeft de raad reeds besloten dat de parkeertarieven voor het parkeren op straat in 2005 zullen stijgen. Voor de duurste parkeerplaatsen in het centrum betekent dit dat vanaf 2005 het parkeren op straat duurder wordt dan parkeren in de parkeergarage.

Onderzoeksthema's tweede ronde bezuinigingen

Onder de titel "Bezuinigen=Kiezen 2" draagt het college in de begroting 2005 een aantal thema's aan waar mogelijk vanaf 2006 op bezuinigd kan worden om de extra tekorten van rijkswege op te kunnen vangen. Uitgangspunt is verbetering van de doelmatigheid en keuzes voor taakvermindering en geen "ordinaire kaasschaaf-methode". De komende maanden wil het college deze voorstellen onderzoeken. De uitkomsten worden begin volgend jaar bij de Voorjaarsnota aan de raad bekendgemaakt. Bij taakvermindering denkt het college onder andere aan het doorlichten van (noodzaak en omvang van) subsidies, het onderzoeken van mogelijkheden om de effecten van de activiteiten van het Natuur Historisch Museum op een goedkopere wijze vorm te geven, het tegen het licht houden van het voorzieningenniveau bij de afvalinzameling (onderzocht worden o.a. het effect van vermindering openingstijd milieuparken en het anders organiseren van papierinzameling) en het afwegen van de effecten van het afschaffen van het 24-uurs cameratoezicht in de Maasboulevard-tunnel. Bij efficiencyverbetering gaat het om onderzoek in de eigen organisatie naar de mogelijkheden die leiden tot een eenvoudiger aansturing en vermindering van de bureaucratie, onderzoek naar de mogelijkheden van regionalisering van de Brandweer en de Sociale Dienst en de afvalinzameling, en naar de effecten van een vermindering van het aantal buurthuizen en de verbetering van de intensiteit van het gebruik van sportaccommodaties. Ook wil het college de mogelijkheden en effecten onderzoeken van het verder op afstand zetten van zwembad Heer en de privatisering van de exploitatie van kermissen. Dit laatste na vaststelling van de beleidsvisie over de kermissen door de raad.

Grenzen bereikt

Minder geld, beknotting van de autonomie, maar wel meer verantwoordelijkheden en risico's. Dat kenmerkt het beleid dat het rijk ten aan zien van de gemeenten voert. Ook in 2005. Het college is van mening dat de grenzen van wat gemeenten aan kunnen bereikt zijn. In VNG, provinciaal, en regionaal verband en via rechtstreekse contacten oefent zij druk uit op politiek Den Haag om dit beleid te wijzigen. Samen met Heerlen en Sittard-Geleen heeft het college een brief geschreven aan de minister van Financiën waarin zij heeft aangegeven dat een ingreep in de investeringen in grote projecten leidt tot extra hoge maatschappelijke kosten en onaanvaardbare vertraging van deze projecten.

Besluitvormingsroute

De raad bespreekt de begroting in eerste instantie op 19 oktober tijdens de algemene beschouwingen. Daarna vindt behandeling in de diverse commissies plaats. Op 9 november debatteert de gemeenteraad in tweede instantie en stelt dan de begroting vast.

Begroting 2005.pdf


Voor meer inhoudelijke informatie en voor de inzage van stukken en plannen: GemeenteLoket

 Zie het origineel