European Commission

CES/04/107

Brussel, 17 september 2004

Resultaten van de septemberzitting van het EESC

GOEDKEURING VAN SLEUTELADVIEZEN OVER DE FINANCIËLE VOORUITZICHTEN VAN DE EU, ONDERNEMERSCHAP, DEMOGRAFISCHE ONTWIKKELINGEN, ECONOMISCHE GOVERNANCE EN DE ROL VAN VROUWENORGANISATIES BIJ DE COTONOU-OVEREENKOMST

Klik hier voor meer details over de toespraak van de heer Atzo Nicolaï voor de voltallige vergadering en het daaropvolgende debat, of zie perscommuniqué nr. 109.

Goedgekeurde sleuteladviezen:

Bouwen aan onze gemeenschappelijke toekomst: Financiële en politieke vooruitzichten voor de uitgebreide Unie 2007-2013

Rapporteur: de heer Dassis (groep II, werknemers, Griekenland)

143 stemmen voor, 26 tegen, 11 onthoudingen

Het Comité is over het algemeen positief over de mededeling van de Commissie aan de Raad en het Parlement, "Bouwen aan onze gemeenschappelijke toekomst: Financiële en politieke vooruitzichten voor de uitgebreide Unie 2007-2013", maar beklaagt zich over de beperkte middelen die zijn uitgetrokken voor de verdere uitvoering van de Lissabon-strategie en duurzame ontwikkeling.

Voor meer details zie perscommuniqués nr. 105 en 108

Actieplan ter bevordering van het ondernemerschap

Rapporteur: de heer Butters (groep I, werkgevers, Verenigd Koninkrijk)

150 stemmen voor, 1 tegen, 6 onthoudingen

Al jaren lang gaan op EU- en nationaal niveau zowel bij politici als bij ambtenaren stemmen op om "klein te beginnen". In een nieuw advies roept het Comité beleidsmakers ertoe op dit motto in praktijk te brengen, zodat de EU een gunstig klimaat kan creëren voor nieuwe en bestaande ondernemingen. Alleen dan zal de Unie de concurrentie aankunnen en haar doelstellingen op het gebied van werkgelegenheid en groei kunnen verwezenlijken.

Voor meer details zie perscommuniqué nr. 104

Naar het zevende kaderprogramma voor onderzoek: de noodzaak van onderzoek naar demografische veranderingen - De kwaliteit van het bestaan van oudere mensen en technologische behoeften (initiatiefadvies)

Rapporteur: mevrouw Heinisch (groep III, diverse werkzaamheden, Duitsland)

144 stemmen voor, 1 tegen, 2 onthoudingen

Het Comité pleit ervoor dat in het Zevende Kaderprogramma voor O&TO plaats wordt ingeruimd voor een nieuwe prioritaire actie op het gebied van vergrijzing (een actie die wel terug te vinden is in het vijfde, maar niet in het zesde kaderprogramma). Er is vooral behoefte aan onderzoek naar het economisch en financieel beleid, werk en werkgelegenheid, het dagelijks leven van ouderen, levenslang leren en de verwerking, koppeling en aanvulling van bestaande gegevensbestanden.

Een betere economische governance in de EU (initiatiefadvies)

Rapporteur: de heer van Iersel (groep I, werkgevers, Nederland)

130 stemmen voor, 3 tegen, 7 onthoudingen

Effectief beleid en integratie zijn ondenkbaar zonder een helder en geloofwaardig institutioneel kader, dat de follow-up van de Europese afspraken veilig stelt.

Het Comité wijst erop dat het noodzakelijk is:


* in analyse en in doelstellingen een scherp onderscheid te maken tussen wat in de besluitvorming is voorbehouden aan de EU en wat aan de lidstaten;

* teneinde geloofwaardigheid te behouden en frustraties te vermijden, alleen realistische doelstellingen te hanteren;
* de agenda van Lissabon een centrale plaats te geven in deze doelstellingen, dit met het oog op de versterking van de concurrentiepositie en structurele veranderingen;
* dat de lidstaten `Brussel' geen verwijten maken over Europese doelstellingen waartoe zij gezamenlijk hebben besloten.

De uiteenlopende verdeling van verantwoordelijkheden tussen lidstaten en Unie is onvoldoende onderwerp van gedegen overleg. Meer gebondenheid biedt bovendien houvast voor de lidstaten en de Commissie, die in de uitgebreide Unie immers een stevige verankering zal moeten krijgen.

Consolidering en bevordering van het Lissabonproces

Het EESC bepleit dat in "het Lissabonproces nieuwe stijl' - binnenkort in te voeren door de Commissie - wordt aangehaakt bij de methodiek van `Europa '92'. De enige echte vooruitgang in het Lissabonproces wordt geboekt in de interne markt, althans voor wat betreft wet- en regelgeving. Aan de implementatie schort het immers regelmatig. Vooruitgang is een direct resultaat van de communautaire methode.

De rol van vrouwenorganisaties als niet-overheidsactoren bij de tenuitvoerlegging van de Cotonou-overeenkomst (initiatiefadvies)

Rapporteur: mevrouw Florio (groep II, werknemers, Italië)

115 voor, 8 tegen, 8 onthoudingen

Op basis van de via verschillende fora en regionale seminars verzamelde getuigenissen lijkt de deelname van verenigingen, ngo's en vrouwenorganisaties aan processen ter vaststelling van nationale strategieën in de meeste gevallen zeer beperkt te zijn. Er is een grote kloof tussen de in de overeenkomst van Cotonou opgenomen intenties en bepalingen en hun tenuitvoerlegging in de praktijk. Voorts lijken er ook zeer weinig acties en maatregelen te zijn gepland om de deelname van vrouwen te vergemakkelijken.

Het Comité doet onder meer de volgende aanbevelingen:
* de delegaties van de Europese Commissie moeten specifieke verantwoordelijkheid krijgen op het gebied van mainstreaming van de genderproblematiek;

* er zou een specifieke financieringslijn voor vrouwenorganisaties van het maatschappelijk middenveld in de ACS-landen in het leven moeten worden geroepen;

* de documenten m.b.t. nationale strategieën zouden moeten voorzien in positieve acties voor vrouwenverenigingen.

Peri-urbane landbouw (initiatiefadvies)

Rapporteur: de heer Caball I Subirana (groep III, diverse werkzaamheden, Spanje)

132 voor, 3 onthoudingen

Het Comité stelt voor meer werk te maken van Europese maatregelen ten behoeve van peri-urbane agrarische gebieden, zodat de waarde en de rol van deze gebieden worden erkend, en alle lidstaten, uitgaande van gemeenschappelijke basiscriteria, specifieke wetgeving kunnen opstellen om peri-urbane landbouwgebieden te beschermen en te ontwikkelen.

Het EESC acht het van groot belang dat er een Europese waarnemingspost voor de peri-urbane landbouw in het leven wordt geroepen. Deze moet niet alleen een visie ontwikkelen op peri-urbane agrarische gebieden, maar dient ook te fungeren als een centraal punt van waaruit de situatie van de peri-urbane landbouw in Europa gevolgd, geanalyseerd en onder de aandacht gebracht kan worden.

Het toeristenbeleid en samenwerking tussen de publieke en de particuliere sector (initiatiefadvies)

Rapporteur: de heer Castro Mendoza (groep II, werknemers, Spanje)

148 voor, 1 tegen, 3 onthoudingen

Het Comité verzoekt de Commissie de oprichting van een Europese toerisme-adviesraad in overweging te nemen, en zal jaarlijks een verklaring uitbrengen, ter ondersteuning van de door de Wereldorganisatie voor toerisme georganiseerde wereldtoerismedag. Voor nadere informatie kunt u terecht bij mailto:vasco.oliveira@esc.eu.intmailto:Vasco.Oliveira@esc.eu.int of Tristan Macdonald (persdienst van het EESC, Belliardstraat 99, B-1040 Brussel).
Tel.: 02 546 9396/9586; GSM: 0475 753 202 E-mail: press@esc.eu.int

Website: http://www.esc.eu.int/press/index_en.asp

Het Europees Economisch en Sociaal Comité is een Europees adviesorgaan, dat sinds zijn oprichting in 1957 (Verdrag van Rome) als officiële spreekbuis van de diverse sociaal-economische geledingen binnen het maatschappelijk middenveld fungeert. Dankzij zijn adviserende functie hebben zijn leden, en dus ook de door hen vertegenwoordigde organisaties, de mogelijkheid om deel te nemen aan het Europese besluitvormingsproces. Het EESC telt 317 leden, die voor een periode van vier jaar door de Europese Raad worden benoemd.