CES/04/107
Brussel, 17 september 2004
Resultaten van de septemberzitting van het EESC
GOEDKEURING VAN SLEUTELADVIEZEN OVER DE FINANCIËLE VOORUITZICHTEN VAN
DE EU, ONDERNEMERSCHAP, DEMOGRAFISCHE ONTWIKKELINGEN, ECONOMISCHE
GOVERNANCE EN DE ROL VAN VROUWENORGANISATIES BIJ DE
COTONOU-OVEREENKOMST
Klik hier voor meer details over de toespraak van de heer Atzo Nicolaï
voor de voltallige vergadering en het daaropvolgende debat, of zie
perscommuniqué nr. 109.
Goedgekeurde sleuteladviezen:
Bouwen aan onze gemeenschappelijke toekomst: Financiële en politieke
vooruitzichten voor de uitgebreide Unie 2007-2013
Rapporteur: de heer Dassis (groep II, werknemers, Griekenland)
143 stemmen voor, 26 tegen, 11 onthoudingen
Het Comité is over het algemeen positief over de mededeling van de
Commissie aan de Raad en het Parlement, "Bouwen aan onze
gemeenschappelijke toekomst: Financiële en politieke vooruitzichten
voor de uitgebreide Unie 2007-2013", maar beklaagt zich over de
beperkte middelen die zijn uitgetrokken voor de verdere uitvoering van
de Lissabon-strategie en duurzame ontwikkeling.
Voor meer details zie perscommuniqués nr. 105 en 108
Actieplan ter bevordering van het ondernemerschap
Rapporteur: de heer Butters (groep I, werkgevers, Verenigd Koninkrijk)
150 stemmen voor, 1 tegen, 6 onthoudingen
Al jaren lang gaan op EU- en nationaal niveau zowel bij politici als
bij ambtenaren stemmen op om "klein te beginnen". In een nieuw advies
roept het Comité beleidsmakers ertoe op dit motto in praktijk te
brengen, zodat de EU een gunstig klimaat kan creëren voor nieuwe en
bestaande ondernemingen. Alleen dan zal de Unie de concurrentie
aankunnen en haar doelstellingen op het gebied van werkgelegenheid en
groei kunnen verwezenlijken.
Voor meer details zie perscommuniqué nr. 104
Naar het zevende kaderprogramma voor onderzoek: de noodzaak van
onderzoek naar demografische veranderingen - De kwaliteit van het
bestaan van oudere mensen en technologische behoeften
(initiatiefadvies)
Rapporteur: mevrouw Heinisch (groep III, diverse werkzaamheden,
Duitsland)
144 stemmen voor, 1 tegen, 2 onthoudingen
Het Comité pleit ervoor dat in het Zevende Kaderprogramma voor O&TO
plaats wordt ingeruimd voor een nieuwe prioritaire actie op het gebied
van vergrijzing (een actie die wel terug te vinden is in het vijfde,
maar niet in het zesde kaderprogramma). Er is vooral behoefte aan
onderzoek naar het economisch en financieel beleid, werk en
werkgelegenheid, het dagelijks leven van ouderen, levenslang leren en
de verwerking, koppeling en aanvulling van bestaande
gegevensbestanden.
Een betere economische governance in de EU (initiatiefadvies)
Rapporteur: de heer van Iersel (groep I, werkgevers, Nederland)
130 stemmen voor, 3 tegen, 7 onthoudingen
Effectief beleid en integratie zijn ondenkbaar zonder een helder en
geloofwaardig institutioneel kader, dat de follow-up van de Europese
afspraken veilig stelt.
Het Comité wijst erop dat het noodzakelijk is:
* in analyse en in doelstellingen een scherp onderscheid te maken
tussen wat in de besluitvorming is voorbehouden aan de EU en wat
aan de lidstaten;
* teneinde geloofwaardigheid te behouden en frustraties te
vermijden, alleen realistische doelstellingen te hanteren;
* de agenda van Lissabon een centrale plaats te geven in deze
doelstellingen, dit met het oog op de versterking van de
concurrentiepositie en structurele veranderingen;
* dat de lidstaten `Brussel' geen verwijten maken over Europese
doelstellingen waartoe zij gezamenlijk hebben besloten.
De uiteenlopende verdeling van verantwoordelijkheden tussen lidstaten
en Unie is onvoldoende onderwerp van gedegen overleg. Meer
gebondenheid biedt bovendien houvast voor de lidstaten en de
Commissie, die in de uitgebreide Unie immers een stevige verankering
zal moeten krijgen.
Consolidering en bevordering van het Lissabonproces
Het EESC bepleit dat in "het Lissabonproces nieuwe stijl' - binnenkort
in te voeren door de Commissie - wordt aangehaakt bij de methodiek van
`Europa '92'. De enige echte vooruitgang in het Lissabonproces wordt
geboekt in de interne markt, althans voor wat betreft wet- en
regelgeving. Aan de implementatie schort het immers regelmatig.
Vooruitgang is een direct resultaat van de communautaire methode.
De rol van vrouwenorganisaties als niet-overheidsactoren bij de
tenuitvoerlegging van de Cotonou-overeenkomst (initiatiefadvies)
Rapporteur: mevrouw Florio (groep II, werknemers, Italië)
115 voor, 8 tegen, 8 onthoudingen
Op basis van de via verschillende fora en regionale seminars
verzamelde getuigenissen lijkt de deelname van verenigingen, ngo's en
vrouwenorganisaties aan processen ter vaststelling van nationale
strategieën in de meeste gevallen zeer beperkt te zijn. Er is een
grote kloof tussen de in de overeenkomst van Cotonou opgenomen
intenties en bepalingen en hun tenuitvoerlegging in de praktijk.
Voorts lijken er ook zeer weinig acties en maatregelen te zijn gepland
om de deelname van vrouwen te vergemakkelijken.
Het Comité doet onder meer de volgende aanbevelingen:
* de delegaties van de Europese Commissie moeten specifieke
verantwoordelijkheid krijgen op het gebied van mainstreaming van
de genderproblematiek;
* er zou een specifieke financieringslijn voor vrouwenorganisaties
van het maatschappelijk middenveld in de ACS-landen in het leven
moeten worden geroepen;
* de documenten m.b.t. nationale strategieën zouden moeten voorzien
in positieve acties voor vrouwenverenigingen.
Peri-urbane landbouw (initiatiefadvies)
Rapporteur: de heer Caball I Subirana (groep III, diverse
werkzaamheden, Spanje)
132 voor, 3 onthoudingen
Het Comité stelt voor meer werk te maken van Europese maatregelen ten
behoeve van peri-urbane agrarische gebieden, zodat de waarde en de rol
van deze gebieden worden erkend, en alle lidstaten, uitgaande van
gemeenschappelijke basiscriteria, specifieke wetgeving kunnen
opstellen om peri-urbane landbouwgebieden te beschermen en te
ontwikkelen.
Het EESC acht het van groot belang dat er een Europese waarnemingspost
voor de peri-urbane landbouw in het leven wordt geroepen. Deze moet
niet alleen een visie ontwikkelen op peri-urbane agrarische gebieden,
maar dient ook te fungeren als een centraal punt van waaruit de
situatie van de peri-urbane landbouw in Europa gevolgd, geanalyseerd
en onder de aandacht gebracht kan worden.
Het toeristenbeleid en samenwerking tussen de publieke en de
particuliere sector (initiatiefadvies)
Rapporteur: de heer Castro Mendoza (groep II, werknemers, Spanje)
148 voor, 1 tegen, 3 onthoudingen
Het Comité verzoekt de Commissie de oprichting van een Europese
toerisme-adviesraad in overweging te nemen, en zal jaarlijks een
verklaring uitbrengen, ter ondersteuning van de door de
Wereldorganisatie voor toerisme georganiseerde wereldtoerismedag.
Voor nadere informatie kunt u terecht bij
mailto:vasco.oliveira@esc.eu.intmailto:Vasco.Oliveira@esc.eu.int
of Tristan Macdonald (persdienst van het EESC, Belliardstraat 99,
B-1040 Brussel).
Tel.: 02 546 9396/9586; GSM: 0475 753 202
E-mail: press@esc.eu.int
Website: http://www.esc.eu.int/press/index_en.asp
Het Europees Economisch en Sociaal Comité is een Europees
adviesorgaan, dat sinds zijn oprichting in 1957 (Verdrag van Rome) als
officiële spreekbuis van de diverse sociaal-economische geledingen
binnen het maatschappelijk middenveld fungeert. Dankzij zijn
adviserende functie hebben zijn leden, en dus ook de door hen
vertegenwoordigde organisaties, de mogelijkheid om deel te nemen aan
het Europese besluitvormingsproces. Het EESC telt 317 leden, die voor
een periode van vier jaar door de Europese Raad worden benoemd.
European Commission