Nederlandse Spoorwegen

Pompen of verzuipen bij start van de herfst
Eerste Nederlands kampioenschap Pomplorrie rijden

Kent u het NS herfstspotje van vorig jaar nog, waarin twee medewerkers op een pomplorrie over de rails zwoegen om blaadjes weg te bezemen? Wie dit in het echt wil zien, kan zaterdag 18 september naar de eerste Nederlands kampioenschap Pomplorrie rijden komen kijken. Vanaf dit weekend is ook de Herfsttoer weer verkrijgbaar bij NS.

Pomplorrie wedstrijden
NS president-directeur, Aad Veenman, probeert met één van de NS-teams te winnen. Daarnaast doen er teams van onder andere Rover, Milieudefensie en reizigers mee. Teams van vier personen moeten proberen een zo hoog mogelijk snelheid te behalen over een beperkte afstand. Elke team krijgt op de pomplorrie ook een remmer van de Veluwsche Stoomtrein Maatschappij (VSM) mee om te voorkomen dat de lorrie uit de bocht vliegt.

De Pomplorrie wedstrijden vinden plaats bij VSM-station Beekbergen. Deze kampioenschappen vallen in de Week van de Vooruitgang. De Pomplorrie wedstrijd is een knipoog naar deze week, die is bedoelt om iedereen op een prikkelende manier de voordelen te laten ervaren van andere vormen van mobiliteit dan de auto. Andere activiteiten in het kader van deze week zijn de rit met de ICE Internationaal van Zwolle naar Leeuwarden vandaag. En zaterdag opent NS voor het publiek op verschillende locaties haar deuren voor een kijkje achter de schermen tijdens de Open Dag NS.

Treinen door de herfst
NS doet er alles aan om haar reizigers ook deze herfst zo prettig mogelijk te laten reizen. Enerzijds met verschillende technische maatregelen, maar ook met leuke herfstaanbiedingen en activiteiten voor de reizigers. Zo kan men deze herfst extra voordelig eerste klas reizen. Van 18 september t/m 21 november kan men elk weekend voor slechts ¬ 35 met twee personen een hele dag onbeperkt eerste klas reizen met de Herfsttoer.

NS investeert sinds vorig jaar ¬ 17 miljoen extra in technische maatregelen over een periode van 3 jaar. Tijdens de herfst van 2003 waren de eerste effecten al duidelijk merkbaar voor treinreizigers.

==================================