Ministerie van Volkshuisvesting, Ruimtelijke Ordening en Milieubeheer

Spreekpunten staatssecretaris Van Geel bij de Opening van de Autovrije Dag (onderdeel van de Week van de Vooruitgang), zondag 19 september in Eindhoven.

Dames en heren,

Wat zouden wij Nederlanders er toch strak en afgetraind uitzien, als wij vaker een klein stukje zouden lopen of fietsen in plaats van ons weer gewoontegetrouw in de autostoel te laten zakken. Nu is dat een voorrecht voor slechts enkelen, bijvoorbeeld voor de fietstaxichauffeur die mij net hiernaartoe heeft gebracht. Maar dat plezier zou iedereen zichzelf eigenlijk wat vaker moeten doen. Deze Autovrije Dag, georganiseerd door Milieudefensie, vind ik dan ook een goed initiatief. VROM heeft hieraan daarom graag een steentje willen bijdragen.

Een dag zonder de herrie van auto's geeft gelijk ook de benodigde rust om eens even goed over ons autogebruik na te denken. Autorijden zorgt namelijk voor een aantal fikse milieuproblemen; luchtverontreiniging, geluidhinder, broeikaseffect (CO2-uitstoot). Dat komt bijvoorbeeld door de uitstoot zware dieselvoertuigen, maar ook door de wensen van veel autobezitters zelf. Steeds vaker willen wij een zwaardere auto met meer vermogen en één die, zoals dat in autojargon heet, nóg betere prestaties levert. Maar van 'sportief rijgedrag' is nog nooit iemand één gram lichter geworden. Maar de opgepepte motor verbruikt wel veel meer.

Wij willen de burger niet voorschrijven welk vervoermiddel hij moet kiezen. Wel kunnen wij wat doen om de (milieu)schade te beperken. Door overtredingen van de maximumsnelheid aan te pakken bijvoorbeeld. Hard rijden veroorzaakt, behalve meer ongelukken, namelijk ook meer geluidhinder en meer uitstoot van vervuilende stoffen, dan rijden met een lagere snelheid. Controleren van de snelheid heeft dus ook een duidelijk milieubelang. Goede voorbeelden zijn de trajectcontrolesystemen bij Overschie en Schiphol. En met Het Nieuwe Rijden (thema van donderdag) - voor ieder hier bekend - kan iedereen zelf iets doen om zuiniger te zijn met brandstof en minder vervuilende stoffen uit te stoten. Zonder in te leveren op comfort, reistijd of plezier overigens.

Een symbolische dag als deze doet misschien ook inzien dat de auto zeker niet altijd de beste, verstandigste of gezondste manier van verplaatsen is. Zeker niet voor de befaamde korte ritjes in de stad. Ikzelf als fervent sportfietser denk al gauw aan de fiets als alternatief; een perfect en volstrekt milieuvriendelijk vervoermiddel voor dagelijkse ritjes onder de tien kilometer. Goed ook voor de gezondheid van alle stedelingen, zo'n halfuurtje lichaamsbeweging. Maar er is ook een iets luiere en tóch verstandige manier van vervoer. Hier in Eindhoven wordt dat bijvoorbeeld het zogeheten HOV (Hoogwaardig Openbaar Vervoer). Een systeem van snelle, hightech bussen die je in een mum van tijd van a naar b kunnen brengen. In andere steden is dat bijvoorbeeld de tram. Hoe dan ook, ik blijf bij mijn fietstaxi en bij mijn eigen sportfiets. Rest mij nog u allen veel succes toe te wensen voor de komende week.

Dank