Keywords: Biotechnologie
Ga naar hoofdmenu
Ministerie van Volksgezondheid, Welzijn en Sport
Kamerstuk, 20-9-2004
Uitkomsten Informele Raad Volksgezondheid 9 en 10 september 2004
De Voorzitter van de Vaste Commissie
voor Volksgezondheid, Welzijn en Sport
van de Tweede Kamer der Staten-Generaal
Postbus 20018
2500 EA DEN HAAG
IZ/2516227
Tijdens het Algemeen Overleg van 1 september 2004 inzake de Informele
Gezondheidsraad van 9 en 10 september 2004 te Noordwijk, heb ik u
toegezegd de uitkomsten van deze Raad toe te sturen. Hierbij geef ik
gevolg aan deze toezegging. U treft de Engelstalige en de
Nederlandstalige versie aan van mijn observaties.
Omdat het hier een Informele Raad betreft kan ik geen officiële
Raadsconclusies opstellen. Met deze voorzitterschapobservaties zal ik
verslag uitbrengen aan de Gezondheidsraad van 6 december 2004.
De Minister van Volksgezondheid,
Welzijn en Sport,
H. Hoogervorst
TOEKOMSTIGE UITDAGINGEN
GEZONDE KEUZES
AFSLUITENDE OPMERKINGEN VAN HET NEDERLANDSE VOORZITTERSCHAP
BIJ INFORMELE GEZONDHEIDSRAAD
De ministers van Volksgezondheid van de lidstaten van de Europese Unie, die op
9 en 10 september 2004 bijeenkwamen tijdens de Informele Raad in Noordwijk,
wisselden ideeën uit het over thema Health Care in an Ageing Society, a
Challenge for all European Countries. Het onderwerp werd ingeleid door Prof.
N.S. Klazinga (hoogleraar Sociale Geneeskunde aan het AMC/Universiteit van
Amsterdam).1 De ministers bogen zich tevens over de uitkomsten van het
congres "Shaping the EU Health Community" waaraan alle actoren in de
gezondheidszorg deelnamen, waaronder de zorgconsument.
Het Nederlandse Voorzitterschap heeft naar aanleiding van de bijeenkomst een
aantal aandachtspunten geformuleerd:
ONZE GEDEELDE ZORGEN
1. Gezondheidszorg is een cruciaal onderdeel van de sociale
systemen in de lidstaten van de Europese Unie (EU). Lidstaten
geven gemiddeld 8,5% van hun Bruto Binnenlands Product (BBP)
uit aan volksgezondheid ("public health") en gezondheidszorg.
Overheden zijn, gezien de vergrijzing, de introductie van nieuwe
medisch technologieën en het feit dat mensen steeds hogere eisen
stellen aan gezondheidszorg en zorgverlening bezorgd over de
financiële en maatschappelijke houdbaarheid en doelmatigheid van
hun zorgstelsels.
1 N.S. Klazinga, Keeping Dry Feet Channelling health care forces in the European Union.
VERGRIJZING: EEN VERWORVENHEID EN EEN UITDAGING
2. Vergrijzing is een teken van vooruitgang, een succes waar we
trots op mogen zijn. De levensverwachting in de lidstaten is
aanzienlijk gestegen. Aan vergrijzing hangt echter wel een
prijskaartje. Omdat mensen langer leven, komen ook combinaties
van ernstige en chronische aandoeningen steeds vaker voor. We
zien ons allemaal geconfronteerd met drie uitdagingen:
· Hoe kunnen we ervoor zorgen dat vergrijzende burgers zo
lang mogelijk gezond blijven?
· Hoe kunnen we de gezondheidszorg zodanig inrichten dat
iedereen toegang heeft tot de noodzakelijke medische zorg
zonder de arbeidsmarkt te zwaar op de proef te moeten
stellen?
· Hoe moeten we onze zorgstelsels hervormen om de
komende generaties een financieel gezond model na te
laten?
HERVORMING VAN ZORGSTELSELS
3. Elk land hanteert zijn eigen beleid om deze uitdagingen het hoofd
te bieden. Niettemin zijn er ook overeenkomsten te vinden. In veel
gevallen gaan hervormingen van het zorgstelsel gepaard met:
de introductie van meer financiële prikkels om de doelmatigheid en
productiviteit te verhogen met behoud van solidariteit;
de invoering van een meer op de patiënt gericht zorgstelsel;
het stimuleren van meer persoonlijke verantwoordelijkheid.
DE SAMENLEVING GEZOND, ACTIEF EN PRODUCTIEF HOUDEN
We worden in de EU geconfronteerd met dezelfde problemen en we
streven allemaal naar duurzame zorgstelsels die ook nog eens betaalbaar
zijn. De vraag is: hoe krijgen we dat voor elkaar? We hebben een aantal
manieren vastgesteld:
4. We moeten de deelname van ouderen aan de samenleving
bevorderen.
5. We moeten evidence-based therapieen bevorderen voor chronische
aandoeningen.
6. We moeten een nieuw evenwicht vinden tussen persoonlijke en
collectieve verantwoordelijkheid teneinde betaalbare, toegankelijke
en duurzame zorgstelsels te garanderen.
7. We moeten mensen zelf verantwoording laten nemen voor hun
gezondheid, hun kostenbewustzijn vergroten, preventieve
behandelwijzen stimuleren, investeren in eerstelijnszorg en
openbare gezondheidszorg, en ook geïntegreerde zorg tot stand
brengen, medische innovatie en gezondheidsvoorlichting
bevorderen, en de patiënt meer inspraak geven.
8. We moeten zorgbeleid en sociaal-economisch beleid nauwer op
elkaar afstemmen teneinde synergievoordelen te behalen.
GEMEENSCHAPPELIJKE PROBLEMEN - GEZAMENLIJKE OPLOSSINGEN
9. Deze twee dagen hebben laten zien hoe we van elkaar kunnen
leren. We hebben de bereidheid getoond ervaringen te delen door
informatie uit te wisselen over zorgbenaderingen. We kunnen nog
een stap verder gaan door best practices uit te wisselen,
gemeenschappelijke doelen na te streven, indicatoren te
ontwikkelen en benchmarking toe te passen (open methode van
coördinatie).
10. Om een voorstel te kunnen indienen aan de Raad van december
2004, zijn de ministers overeengekomen dat het Nederlandse
Voorzitterschap, naast de reguliere vergadering, een informele
bijeenkomst organiseert met leden van de High Level Group on
Health Services and Medical Care. Tijdens deze informele
bijeenkomst zal worden gesproken over de invoering van een
permanent mechanisme voor gezondheidszorgaangelegenheden in
de EU
11. Het samenvoegen van onze kennis en kunde is heilzaam bij het tot
stand brengen van:
WATERDICHTE ZORGSYSTEMEN IN DE EU
Ministerie van Volksgezondheid, Welzijn en Sport