Gemeente Ambt Montfort


Verstrekkingen uit de gemeentelijke basisadministratie persoonsgegevens.

In de gemeentelijke basisadministratie persoonsgegevens zijn persoonsgegevens opgenomen van iedereen die binnen de gemeente woonachtig is. Het gaat daarbij niet alleen om adresgegevens, maar bijvoorbeeld ook om gegevens over een eventueel huwelijk of geregistreerd partnerschap, nationaliteit, ouders en kinderen. Deze gegevens en de wijzigingen daarin worden automatisch verstrekt aan vele overheidsinstellingen en enkele bijzondere maatschappelijke instellingen, zoals pensioenfondsen.

Welke informatie aan deze instanties wordt verstrekt, wordt bepaald door het ministerie van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties. Deze gegevensverstrekking is verplicht voorgeschreven en u kunt dit dus niet voorkomen.
In enkele gevallen kunnen echter ook anderen vragen om uw gegevens. Het gaat dan om verstrekkingen aan zogenoemde:


* verplichte derden zoals een curator of advocaat die een dagvaarding aan uw adres wil uitbrengen of de stichting interkerkelijke ledenadministratie, die voor alle kerkgenootschappen in Nederland zorg draagt voor de bijhouding van de ledenadministratie van die kerken en

* vrije derden als bedoeld in artikel 100, lid 1 Wet GBA. Dit zijn niet-commerciële instellingen en natuurlijke personen, echter alleen na uitdrukkelijke toestemming van betrokkene.

Bij de gemeente kunt u schriftelijk verzoeken om aan de voornoemde instellingen geen gegevens over u uit de basisadministratie te verstrekken. Bij het bureau burgerzaken zijn hiervoor speciale formulieren beschikbaar. Wilt u weten aan wie de gemeente in het afgelopen jaar uw gegevens heeft verstrekt, dan kunt u dat schriftelijk opvragen. De gemeente zal u daarvan kosteloos een overzicht toesturen.

Het is van groot belang dat de over u opgenomen gegevens juist en aktueel zijn. Twijfelt u daaraan, neem dan contact op met het bureau burgerzaken. Wilt u meer weten over uw rechten en plichten in het kader van de basisadministratie, dan kunt u hierover een folder krijgen bij het bureau burgerzaken.