AutoRai

20-9-2004

Meer vermogen en nieuwe details voor Cayenne

In het komende najaar breidt Porsche het individualiseringsprogramma voor de sportieve terreinauto Cayenne verder uit.

Het programma omvat voortaan onder meer een vermogenstoename voor de Cayenne Turbo en een automatisch uitschuivende achteruitrijcamera voor alle drie de modelvarianten. Ook wordt voor alle Cayenne-modellen een nieuw panoramadaksysteem aangeboden. In verhouding tot het bekende schuif-/kanteldak heeft dit een circa viermaal zo groot oppervlak.

Via het Exclusive- en Tequipmentprogramma biedt Porsche een vermogenstoename voor de Cayenne Turbo aan, die vanaf december 2004 wereldwijd beschikbaar is. Deze optie omvat een toename van het motorvermogen van 331 kW (450 pk) naar 368 kW (500 pk), een versterkt remsysteem en een aangepast onderstel. Hiermee realiseert de Cayenne Turbo een topsnelheid van 270 km/h (standaard: 266 km/h). Voor de acceleratie van 0 naar 100 km/h heeft hij slechts 5,3 seconden nodig (Cayenne Turbo met 450 pk: 5,6 seconden). Het brandstofverbruik blijft met 15,7 liter per 100 kilometer gelijk aan dat van de 450 pk-variant.

De vermogenstoename met 50 pk wordt gerealiseerd door een qua stroming nogmaals verder geoptimaliseerde interkoeler in combinatie met een verder ontwikkeld motormanagement. Samen met een gewijzigde referentielijn voor het gaspedaal is een geoptimaliseerde koppelopbouw en een nog sportievere motorkarakteristiek gecreëerd. Het maximum koppel neemt toe van 620 naar 700 Nm en is tussen de 2.250 en 4.750 toeren beschikbaar.

De remmen aan de voorwielen beschikken over een nieuwe, aluminium zeszuiger-remklauwen in de bekende monobloc-bouwwijze in combinatie met een grotere remschijf met een diameter van 380 millimeter (standaard: 350 millimeter) en een dikte van 38 mm (standaard: 34 millimeter). Bovendien hebben de Porsche-technici de ventilatie geoptimaliseerd. Ook de remmen aan de achterwielen zijn aangepast. Hier worden nu remschijven met een diameter van 358 millimeter ingezet (standaard: 330 millimeter).

De Cayenne Turbo met extra vermogen kost in Nederland inclusief BTW/BPM 167.543,- (standaard: 144.950,-).

Variabel panorama-daksysteem voor alle Cayenne-modellen Vanaf december 2004 zijn de sportieve SUVs Cayenne, Cayenne S en Cayenne Turbo als optie ook verkrijgbaar met een elektrisch bediend panorama-daksysteem uit gelamineerd veiligheidsglas. Dit is met een oppervlak van 1,4 vierkante meter bijna viermaal zo groot als het optionele schuif-/kanteldak. Het veelvuldig verstelbare, glazen dak kan per direct worden besteld en heeft een meerprijs van 4.817,- (inclusief BTW/BPM).

Het panorama-daksysteem onderscheidt zich door zijn bijzondere variabiliteit. Het bestaat uit drie beweegbare segmenten en één vast segment. Het voorste segment kantelt bij het openen naar boven en dient als windgeleider, die met behulp van zogenoemde flaps zelfs bij hoge snelheden windgeruis en turbulentie minimaliseert. De beide middelste, glazen delen boven voorstoelen en achterbank kunnen apart worden geopend ten behoeve van een individueel doseerbare ventilatie voor de voor- en achterpassagiers. Hiervoor worden de beide segmenten over of onder elkaar geschoven. Voor een bijzonder royaal open-air-gevoel kunnen ze allebei zelfs compleet naar achteren bewegen. Daarnaast is er de mogelijkheid om het daksegment boven de voorstoelen te kantelen. In totaal kan uit 15 verschillende dakinstellingen worden gekozen.

Een elektrisch rolgordijn beschermt de inzittenden tegen overmatig zonlicht. De bediening van het totale daksysteem, dat uiteraard is uitgerust met een inklembeveiliging, is eenvoudig en gaat via een verlichte draaischakelaar in de dakconsole.

Achteruitrijcamera voor exact manoeuvreren
Eveneens voor alle Cayenne-modellen wordt vanaf december 2004 wereldwijd een automatisch uitschuivende achteruitrijcamera aangeboden. De prijs voor deze optie op de Cayenne en Cayenne S bedraagt 3.625,- (inclusief parkassistent en inclusief BTW/BPM). Voor de Cayenne Turbo bedraagt de prijs voor deze optie 2.432,- (inclusief parkassistent en inclusief BTW/BPM).

De met een groothoeklens uitgeruste achteruitrijcamera klapt bij het inschakelen van de achteruit automatisch uit vanonder de achterruit en geeft de bestuurder via het 6,5-inch grote kleurendisplay van het Porsche Communication Management (PCM) een goed beeld van wat er achter de auto gebeurt. Deze optische hulp maakt nauwkeuriger achteruit inparkeren en het bijtijds herkennen van eventuele gevaarlijke hindernissen op de weg of in het terrein mogelijk. Maar ook voor het gecontroleerd aankoppelen van een aanhanger, zonder uitstappen of hulp van anderen, is het een uitkomst.

De achteruitrijcamera is slechts enkele centimeters groot en verdwijnt na het inleggen van een vooruitversnelling en vanaf een snelheid van meer dan 15 km/h onder een onopvallende en in carrosseriekleur uitgevoerde afdekking. Zo kan hij tijdens het rijden niet beschadigen en is hij tegelijkertijd beschermt tegen vuil worden.