Ingezonden persbericht


PERSBERICHT

Nieuwe strategieën noodzakelijk voor de uitgeverij van de toekomst

Toonaangevende uitgevers spreken zich uit over de toekomst van de uitgeverij

Weesp, 20 september 2004 - Veel uitgeverijen in binnen- en buitenland hebben te kampen met lagere winsten,wat niet alleen veroorzaakt wordt door het huidige economische klimaat. De snelle acceptatie van internet en het aanbod van goedkope en gratis informatie is daar mede verantwoordelijk voor. Met als thema De toekomst van de uitgeverij - de uitgeverij van de toekomst - laat InCT in het septembernummer hierover een aantal prominente uitgevers aan het woord. Dr. Mr. Joost Kist, voormalig lid van de raad van bestuur van Wolters Kluwer en Koninklijke Brill en auteur van de standaardwerken Electronic Publishing en Bibliodynamica schreef al in 1996 over de slaag- en faalkansen bij innovatie in het uitgeversbedrijf. Is zijn conclusie uitgekomen? Acht jaar na dato laat Joost Kist in het artikel Elektronisch uitgeven: Realiteit of eeuwige belofte? nogmaals zijn licht schijnen over de toekomst van de vakuitgeverij. Ric Hofmans, uitgever bij Keesing Reference Systems, haakt daarop in met zijn essay Een nieuw uitgeefperspectief, dat ingaat op de noodzakelijke nieuwe strategieën voor de vakuitgeverij. De toekomst van de uitgeverij wordt deels bepaald door veranderingen in het auteursrecht. In Auteursrecht tussen droom en daad blijkt dat alternatieve modellen, zoals Creative Commons, op onbegrip stuiten bij uitgevers als Gottmer en ThiemeMeulenhoff.

Verder in dit nummer van InCT onder meer uitgebreide informatie over outsourcing bij uitgeverijen; de problematiek van de helpdesk bij elektronische publicaties; het gebruik van weblogs bij de educatieve uitgeverij; een innovatieve case bij Ten Hage & Stam en een blik achter de schermen bij Malmberg en Het Spectrum. Het septembernummer van InCT verschijnt op 22 september a.s.

Over InCT

Het vakblad InCT (spreek uit als 'inkt') richt zich op innovatie en ict-toepassingen bij uitgevers van boeken, tijdschriften en kranten en multimedia. InCT, een uitgave van de Rotterdamse uitgeverij Letter & Geest, maakt geen onderscheid tussen kleine, grote en corporate uitgevers en bedient zowel de Belgische als de Nederlandse markt. Aan de hand van cases, interviews, achtergrondartikelen en praktische toepassingen belicht InCT het grensvlak van automatisering, nieuwe media, innovatie en uitgeven.

Elk nummer van de kwartaaluitgave bevat een gebalanceerde mix over innovatie, nieuwe media en uitgeefproducten als electronic paper, internet, cd-rom en dvd, maar ook over de automatisering van bedrijfsprocessen, zoals database publishing, mediumneutrale opslag, e-marketing, abonnementenadministratie en redactionele automatisering. Op de website van InCT (www.inct.nl) wordt wekelijks een nieuwsrubriek bijgehouden met relevante ontwikkelingen voor de doelgroep. Abonnees ontvangen maandelijks het InCT ezine, met nieuwe artikelen en de beste innovatieagenda voor het boeken- en uitgeefvak.

De primaire doelgroep bestaat uit de innovator en beslisser binnen de uitgeverij en de hoofden van het marketing-, content- en ict-team van algemene, educatieve, wetenschappelijke en corporate uitgeverijen in Nederland en België. Tot de secundaire doelgroep behoren de verschillende leveranciers van (ict-) producten en diensten en alle in ict-geïnteresseerden binnen de uitgeverij en daarbuiten.

Op 27 oktober organiseert InCT het eerste congres voor innovatief uitgeven en ict onder de titel: InCTspiratie, van inspiratie tot business case.

###


---



Ingezonden persbericht