Ingezonden persbericht


Persbericht

METRO EN BRITISH AIRWAYS WINNEN INTERNATIONALE RECLAME-'OSCARS

Londen, 20 september 2004

Metro en British Airways hebben de belangrijkste internationale reclameprijs van Europa gewonnen voor de Londen is Closer campagne. Metrolezers in heel Europa werden door innovatieve advertenties en promoties aangemoedigd om voor een weekend naar Londen te vliegen. Dit resulteerde in een stijging van alle reserveringen met 49% en de online-reserveringen met 139%.

Het tijdschrift Media & Marketing onderscheidde British Airways met Campagne van het Jaar . De campagne won ook in drie andere categorieën: Beste Buitenreclame Campagne , Beste Reis- en Vrijetijdcampagne en Het beste gebruik van creatieve media .

Bovendien wonnen Metro s partners in de British Airways campagne, Zenith Optimedia en M&C Saatchi, de prijs voor respectievelijk Mediabureau en Bureau van het Jaar.

Winnaars in andere categorieën waren Puma, Hewlett-Packard, Apple iPod en Adidas.

De jury complimenteerde Metro met de advertentiemogelijkheden die de krant creëerde voor de campagne. De handuitdelers van Metro waren verkleed als beroemde Britse personen, de achterpagina van de krant was veranderd in een Engelse krant en advertorials maakten reclame voor de beste weekendactiviteiten in Londen. De tweede campagne zal gedurende de komende drie maanden in diverse edities van Metro in Europa verschijnen. Vorige week dinsdag startte de campagne in de Nederlandse Metro met als Buckingham Palace Guards verkleede handuitdelers.


---

Voor meer informatie kunt u contact opnemen met: Greg Miall, pan-european advertising director, 00 44 7771973331.

Metro wordt in Nederland van maandag t/m vrijdag in een oplage van 345.000 en op zaterdag in een oplage van 200.000 gratis verspreid via de NS-stations, 222 McDonalds vestigingen, 150 postkantoren, RET Rotterdam, enkele universiteiten, veerdiensten en ziekenhuizen. De 1.112.000 lezers (NOM DoelgroepMonitor, mei 2003- apr. 2004) zijn over het algemeen jong, welstandig, goed opgeleid en werkzaam of studerend.

Metro is het grootste gratis dagblad van de wereld. Metro wordt uitgegeven in 36 edities in 16 landen in 14 talen: Stockholm, Malmö, Gothenburg, Denemarken, Kopenhagen, Aarhus, Helsinki, Hongarije, Praag Warschau, Nederland, Rome, Milaan, Athene, Barcelona, Madrid, Zaragoza, Sevilla, La Coruna, Alicante, Valencia, Parijs, Marseille, Lyon, Toulouse, Lille, Bordeaux, Santiago de Chili, New York, Philadelphia, Boston, Toronto, Montreal, HongKong, Seoel en Pusan.