KPMG


Banken investeren steeds meer in witwasbestrijding

20 september 2004

Banken zijn steeds meer geld kwijt aan het voorkomen van het witwassen van geld. Vooral systemen om financiële transacties te monitoren kosten de banken veel geld.

Daarnaast geven de bedrijjven steeds meer geld uit aan het scholen van werknemers om verdachte transacties op te sporen. Uit internationaal onderzoek van KPMG naar de maategelen die banken nemen om witwassen tegen te gaan, blijkt dat de bedrijven de afgelopen drie jaar gemiddeld 60% meer hebben uitgegeven aan witwasbestrrijding. Vooral banken in de Verenigde Staten blijken aanzienlijke bedragen uit te geven.

Witwasbestrijding blijkt bovendein op topniveai binnen de banken inmiddels een belangrijk aandachtsgebied. Naast de steeds verdergaande wet- en regelgeving is de toegenomen aandacht vooral een gevolg van de risicos die de banken zowel in eigen land als internationaal lopen met hun reputatie. Uit het onderzoek blijkt dat de extra kosten die de banken maken ertoe hebben geleid dat tweederde van de bedrijven de laatste drie jaar een groter aantal verdachte transacties heeft geregistreerd.

Wetgeving en de dreiging van terroristische aanslagen zijn zonder meer de redenen voor de toename van de investeringen in witwasbestrijding, constateert Rens Rozekrans, partner bij KPMGs Integrity & Investigation Services. Veel banken hebben echter nog een lange weg te gaan. Vooral het volgen van geldstromen door landen heen moet aanzienlijk worden verbeterd. Niettemin is het duidelijk dat de banken wereldwijd voor zichzelf een duidelijke rol zien in de strijd tegen witwassen en internationale terreur. Een ruime meederheid ziet de toegenomen wet- en regelgeving dan ook niet als een last. Wel vinden de banken dat de commuincatie met de wetgever verbeterd kan worden en dat de de regels wereldwijd beter in de pas zouden kunnen lopen.

De banken voeren in toenemende mate bij nieuwe klanten een risico-analyse op maat uit. Naast het land van herkomst van de nieuwe klant en de de aard van de onderneming, speelt de politieke status van de nieuwe klant daarbij een belangrijke rol. Vooral banken in Latijns-Amerika laten de politieke status van de nieuwe klant zwaar wegen. Driekwant van de bedrijven beschikt bovendien over een programma om hiaten in de informatievoorziening over de klant op te sporen. Met name banken in Rusland en het Midden-Oosten hanteren dergelijke systemen. Westeuropese bedrijven maken beperkt gebruik van de mogelijkheid klanten volledig transparant te maken. Volgens de banken in deze landen komen serieuze ontsporingen met klanten onvoldoende voor om een dergelijk systeem te rechtvaardigen.

Voor nadere informatie: Andy Bellm, telefoon (020) 656 7039

KPMG International is a Swiss cooperative of which all KPMG firms are members. KPMG International provides no professional services to clients. Each member firm is a separate and independent legal entity and each describes itself as such (e.g., 'KPMG Holding NV, the Dutch member firm of KPMG International.').

© 2004 KPMG Holding NV, the Dutch member firm of KPMG International, a Swiss cooperative. All Rights Reserved.
KPMG Online Privacy Statement and Disclaimer