DSM


27n Heerlen (NL) / Connecticut (VS), 20 september 2004


DSM Venturing investeert in Sciona Inc.

DSM Venturing heeft vandaag bekendgemaakt dat het een investering heeft gedaan in de firma Sciona Inc. uit Connecticut (VS). Sciona levert wetenschappelijk gefundeerde, praktische gezondheidsadviezen op maat op basis van genetische tests. De onderneming ontwikkelt genetische tests aAan de hand waarvan de adviezen kan de consument het voedingspatroon en de levensstijl kan kiezen die het best bij zijn of haar genetische profiel passen. Deze producten verschaffen fabrikanten van voedings- en lifestyleproducten tevens de mogelijkheid om hun productaanbod aan te passen aan de wensen van de individuele consument. Sciona richt zich met zijn activiteiten vooral op voeding, huidverzorging en sport & fitness.

Sciona is actief op het gebied van nutrigenomics, de wetenschap die zich richt op de complexe interacties tussen voeding en genen en die steeds meer verbanden blootlegt tussen voedsel, genetica en gezondheid. Sciona's voornaamste product (NutritionScreen, waarvoor ook de merknamen BodyBenefits en Cellf worden gebruikt) verschaft de consument voedingsadvies op maat op basis van zijn of haar genetische profiel en levensstijl.

DSM streeft ernaar 's werelds belangrijkste producent van voedingsproducten te worden, en de activiteiten van Sciona kunnen een bijdrage leveren aan de vervulling van die ambitie. Jan Zuidam, vice-voorzitter van de Raad van Bestuur van DSM, geeft als commentaar: "De markt voor voedingsproducten laat een stijgende vraag zien die te maken heeft met een groeiend gezondheidsbewustzijn, een toenemende belangstelling voor ziektepreventie en de vergrijzing van de bevolking. In het onderzoeksgebied nutrigenomics waarin Sciona zich beweegt worden snelle vorderingen gemaakt, die niet alleen leiden tot de ontwikkeling van nieuwe voedingsproducten en een beter begrip van hun werking in het menselijk lichaam, maar die naar verwachting ook de weg zullen vrijmaken voor 'voeding op maat'. Nieuwe producten, diensten en technologieën zijn belangrijk voor een innovatieve onderneming als DSM. Nutrigenomics sluit naadloos aan bij onze ambitie op het gebied van innovatie in de life sciences."

Sciona-topman Chris Martin voegt daaraan toe: "We zijn zeer verheugd dat we zo'n sterke groep investeerders hebben kunnen aantrekken, en dat in een tijd waarin het moeilijk is om aan durfkapitaal te komen. De participatie van DSM, een wereldleider op het gebied van voedingsproducten, bewijst dat de industrie een groot vertrouwen heeft in de toekomst van nutrigenomics. We hopen in de toekomst nog nauwer met DSM te kunnen samenwerken op dit gebied."


Sciona Inc.
Sciona, een internationale, particuliere biotech-onderneming, werd in september 2000 opgericht en is inmiddels een wereldleider op het gebied van genetic personalization - een snelgroeiende branche die zich richt op het ontwikkelen van producten en diensten die zijn afgestemd op het genetische profiel van de individuele consument.

Voor meer informatie over Sciona zie www.sciona.com.


DSM Venturing
DSM Venturing, onderdeel van de business group DSM Venturing & Business Development, investeert actief in durfkapitaalfondsen en beginnende ondernemingen in sectoren waarin DSM om strategische redenen wil groeien: voedingsingrediënten, tussenproducten voor geneesmiddelen en hoogwaardige materialen. Dit is de tiende directe investering van DSM Venturing. "De missie van DSM Venturing is het verkennen van opkomende markten en technologieën om de product-portfolio van DSM te verrijken en waarde te creëren. Als zodanig is deze activiteit voor DSM een belangrijk venster op ontwikkelingen in de wereld," zegt Henk Numan, Directeur van DSM Venturing & Business Development.

Voor meer informatie over DSM Venturing zie www.dsm-venturing.com.


DSM
DSM is wereldwijd actief op het gebied van producten voor de life science- en voedingsindustrie, hoogwaardige materialen en industriële chemicaliën. De onderneming ontwikkelt innovatieve producten en diensten die bijdragen aan de kwaliteit van het leven. DSM-producten worden gebruikt in een breed scala van eindmarkten en toepassingen, zoals voedings- en gezondheidsproducten voor mens en dier, cosmetica, geneesmiddelen, auto's en andere transportmiddelen, verven en coatings, producten voor de bouwsector en elektrotechnische en elektronica-producten (E&E). De onderneming heeft een jaaromzet (pro forma inclusief de meest recente acquisitie, inmiddels DSM Nutritional Products geheten) van ongeveer EUR 8 miljard en biedt werk aan zo'n 25.000 mensen wereldwijd. DSM behoort met veel van zijn activiteiten tot de wereldtop. Het hoofdkantoor van DSM is gevestigd in Nederland. De onderneming heeft vestigingen in Europa, Azië en Noord- en Zuid-Amerika. Meer informatie over DSM is te vinden op www.dsm.com.


For more information:

DSM Corporate Communications
Marjon Jörissen
tel. +31 (45) 5782423
e-mail media.relations@dsm.com

---


---- --