Unilever NV

20-9-2004

Handelsverklaring Unilever

Rotterdam, 20 september.


- Unilever past de indicatie van haar winstverwachting aan, daarmee blijk gevend van haar vastbeslotenheid om het bedrijf weer te laten groeien. Unilever verwacht nu een 'low single digit' winst per aandeel (beia*) over het gehele jaar 2004.


- In het vierde kwartaal is extra ondersteuning gepland voor kwalitatief hoogwaardige marktinitiatieven.


- De handel in juli en augustus bleef onder de verwachting:


- aanzienlijk lagere verkopen van ijs en ijsthee als gevolg van erg slecht weer in Noord-Europa;

- aanhoudend laag consumentenvertrouwen in combinatie met ontwikkelingen bij de detailhandel en de concurrentie leidden tot een verdere afkalving van de markten voor Huishoudelijke en Persoonlijke Verzorging in West-Europa;

- in een aantal belangrijke Aziatische markten blijft de concurrentie in wasmiddelen en haarverzorging intensief;

- de handel in de rest van het bedrijf verloopt in grote lijnen volgens verwachting.

Wij verwachten nu dat de ontwikkeling van de leidende merken in het derde kwartaal zal achterblijven bij die van het tweede kwartaal.

Als gevolg van een minder goede mix en lagere verkopen verwachten we dat de brutowinstmarge in het derde kwartaal zal dalen ten opzichte van het voorgaande jaar.

De winst per aandeel (beia) zal naar verwachting in het derde kwartaal ook dalen ten opzichte van het voorgaande jaar.

Het beschermen van de kracht van onze merken en terugkeer naar groei op lange termijn blijven onze belangrijkste prioriteiten. De voor de rest van het jaar geplande merkondersteuning blijft daarom gehandhaafd en wordt in sommige gebieden versterkt.

De vereenvoudings- en kostenbesparingsoperaties die we nader hebben toegelicht bij de resultatenaankondiging van het tweede kwartaal verlopen volgens plan.

In een commentaar op de herziene winstverwachting zeiden de Unilever voorzitters Antony Burgmans en Niall FitzGerald:

"In het licht van de slechte maanden juli en augustus en de druk op enkele van onze marktposities achten wij het niet in het belang van het bedrijf onze eerdere indicatie van de winst per aandeel (low double digits) voor 2004 te handhaven. Wij intensiveren onze activiteiten in de markt, waaronder extra marketinguitgaven voor een aantal initiatieven met hoge prioriteit. Groei van de omzet is essentieel voor duurzame waardecreatie op lange termijn en de recente prestaties op dit gebied zijn niet acceptabel. We zijn vastbesloten dit recht te zetten en daarom gaan we door met de vereenvoudiging van onze bedrijfsvoering en, nog belangrijker, verhogen wij de investering in onze merken."

Antony Burgmans
Niall FitzGerald KBE

Voorzitters Unilever