VNG: UITSTEL MAXIMERING OZB IS NIET VOLDOENDE
Het kabinet is van mening met het uitstel van maximering van de OZB
tot 2006 tegemoet te komen aan de kritiek van gemeenten. De VNG is het
hier niet mee eens.
Pas als de voorgenomen afschaffing van de OZB voor bewoners en de
daaraan gekoppelde maximering van het overige deel van de OZB van de
baan is, komt het kabinet enigszins tegemoet aan de kritiek van
gemeenten. De VNG pleit immers voor behoud én vergroting van het
gemeentelijke belastinggebied, tegen een gelijktijdige vermindering
van de rijksbelastingen. Dat is nodig om gemeenten, als belangrijke
overheidslaag, niet te veel afhankelijk te laten zijn van het rijk.
Zij moeten, ook financieel, de mogelijkheid hebben om eigen afwegingen
te maken ten behoeve van hun inwoners. De OZB is daarvoor één van de
meest voor de hand liggende lokale belastingen. Het rapport Belasten
op niveau: Meer fiscale armslag voor gemeenten van de commissie
Boorsma, De Kam en Van Leeuwen geeft dit ook aan.
Het blijkt moeilijk om met het kabinet argumenten uit te wisselen.
Desondanks blijft de VNG blijft zich, op basis van de volgende
argumenten, tegen de OZB-plannen van het kabinet verzetten:
1. Het kabinet voert compensatie van de effecten van de herziening
van het ziektekostenstelsel als reden voor de afschaffing van de
OZB voor bewoners aan. 850.000 huishoudens profiteren in het
geheel niet van de afschaffing. Tot deze categorie behoren
gezinnen met een inkomen op minimum niveau, bewoners van
verzorgingshuizen en gezinnen die op een boerderij wonen.
2. Gemeenten worden financieel afhankelijk van het rijk. Hierdoor
wordt gemeenten de ruimte afgenomen om het eigen
voorzieningenniveau te bepalen.
3. Van lastenverlichting voor bewoners is geen sprake. Op zijn best
kan gesproken worden over een lastenverschuiving. Het rijk dient
gemeenten immers te compenseren.
4. Compensatie gaat gepaard met herverdeeleffecten. Een deel van de
gemeenten wordt geconfronteerd met aanzienlijke inkomstenderving.
5. Afschaffing van de OZB voor woningen zonder een volwaardig
alternatief te verschaffen is in strijd met het door Nederland
bekrachtigde Europese Handvest inzake Lokale Autonomie.
6. Nederlandse gemeenten hebben in vergelijking met Europese landen
al een klein eigen belastinggebied. Verdere inperking maakt het
voor gemeenten onmogelijk om tegenslagen en onverwachte
gebeurtenissen op te vangen.
7. Afschaffing van de OZB draagt niet bij aan het voorkomen van de
armoedeval. Personen met een laag inkomen aan wie kwijtschelding
van de gemeentelijke belastingen is verleend, hebben bij de
afschaffing van de OZB geen baat. Dit terwijl personen met een
tweede huis dubbel van de afschaffing van de OZB profiteren.
geactualiseerd op: 20 september 2004
Vereniging Nederlandse Gemeenten