Ministerie van Landbouw, Natuur en Voedselkwaliteit

http://www.minlnv.nl



21 september 2004

BEGROTING 2005 MINISTERIE LANDBOUW, NATUUR EN VOEDSELKWALITEIT

.VAN ZORGEN VOOR NAAR ZORGEN DAT.

De uitgaven in de begroting van 2005 van het ministerie van Landbouw, Natuur en Voedselkwaliteit nemen per saldo met E61,2 mln. toe ten opzichte van de oorspronkelijke begroting 2004. De verhoging bestaat vooral uit E50 mln. extra budget voor de uitvoering van EU-beleid, onder meer het voldoen aan de Nitraatrichtlijn van de EU en de uitvoering en handhaving van het hervormde Gemeenschappelijk Landbouwbeleid. Daarnaast blijft het Rijk anders dan voorzien bijdragen aan de destructiekosten (E15,4 mln.) en is er E9,8 mln. overgeheveld van VROM naar LNV voor de subsidiëring van gebiedsgericht beleid. De loon- en prijsbijstelling leidt tot een toename van E24,7 mln.

Tegenover deze verhoging staat onder andere een verlaging voor de verwerving EHS (- E22 mln.). Dit is mogelijk door de grondverwerving voor de EHS niet rechtstreeks uit de begroting te financieren maar gebruik te maken van leningen. De leningen worden aangegaan en afgelost door buiten de overheid staande terreinbeherende organisaties. Daarnaast zijn uitgaven op het gebied van duurzame landbouw, intensieve veehouderij en kwaliteit EHS naar latere jaren verschoven (-E17,0 mln.). Ook vindt er een overheveling plaats aan V&W in verband met natte natuur (- E10,3 mln.).

Veranderingen in de richting van een duurzame landbouw moeten vooral door de agrarische sector zelf tot stand worden gebracht, stelt minister Veerman in de toelichting op zijn begroting. De staat houdt geen kippen en teelt geen suikerbieten. Dat betekent niet dat de overheid geen rol te spelen heeft, het betekent wel dat die rol niet langer gezocht moet worden in het alleen maar vervaardigen van nóg meer wetten en regels. De complexiteit van de moderne productiewijzen maakt regelgeving al snel ingewikkeld en fraudegevoelig. Regelgeving moet uitvoerbaar én handhaafbaar zijn; er moet niet een situatie ontstaan waarin de ene helft van Nederland de andere helft controleert. Nederland opereert in een internationale markt, als we in Nederland strenger zijn dan in het buitenland, dan verplaatst de productie zich daarheen en wordt er niet werkelijk iets opgelost.

Echte veranderingen komen tot stand door het met alle betrokkenen eens te worden over de richting die het op moet. Daarvoor heeft LNV onder andere het debat over de intensieve veehouderij gestart, dat het komend jaar wordt vervolgd. De dialoog is niet het einddoel, het gaat er uiteindelijk om dat gezamenlijk concrete en werkbare oplossingen worden gevonden. .We zijn het er in brede kring over eens dat het anders moet en we moeten met elkaar verder spreken over ieders verantwoordelijkheid hierin., constateert Veerman. LNV denkt dan overigens niet alleen aan de sector, maar ook aan consumenten: zij houden met hun koopgedrag bijvoorbeeld een veehouderij in stand die zij wellicht niet wensen.

Op alle beleidsterreinen, van voedselveiligheid tot natuurbeheer, probeert LNV zoveel mogelijk het creatieve potentieel van alle maatschappelijke actoren te benutten. Maar uiteraard heeft ook de overheid een rol te vervullen. .Van zorgen voor naar zorgen dat. is het adagium: niet dirigerend maar faciliterend en stimulerend. Zo geeft LNV honderden miljoenen uit aan groen onderzoek en onderwijs, LNV schrapt regels die ontwikkelingen naar duurzaamheid belemmeren, LNV stimuleert particulieren en agrariërs om aan natuurbeheer te gaan doen.

Financieel kader voor 2005

Uitgaven
De begroting van de uitgaven voor 2005 is ten opzichte van de meerjarencijfers in de begroting 2004 bijgesteld met E 58 mln, zoals de tabel laat zien.

Bedragen x E 1
mln. 2004 2005 2006 2007 2008 2009 Stand begroting 2004 1 915 1 918 2 107 2 098 2 078 2 078

1 EHS -25 -22 -54 -50 -36 -34


2 Gevolgen
EU-beleid 18 50 96 71 47 43
3 Intertemporele
compensaties -5 -12 -54 14 18 18
4 Destructie -5 15 -8 -1 -1 0
5 Loon en
prijsbijstelling 24 25 27 27 27 27
6 Efficiencytaakstelling -2 -4 -6 -6
-6

7 Overig 114 4 -21 -7 -6 1 Stand begroting 2005 2 036 1 976 2 089 2 146 2 121 2 127


1. EHS
De neerwaartse bijstelling is enerzijds het gevolg van een daling van de gemiddelde (agrarische) grondprijs in 2003. Anderzijds wordt bespaard door grondverwerving voor de EHS niet rechtstreeks uit de begroting te financieren maar gebruik te maken van leningen met een looptijd van 30 jaar. Deze leningen worden aangegaan en afgelost door particuliere terreinbeherende organisaties als Natuurmonumenten. De uitgaven voor rente en aflossing worden door het Rijk vergoed.
2. Gevolgen EU-beleid
De meerjarige verhoging heeft betrekking op: het opzetten en invoeren van een nieuw systeem voor het mestbeleid om te voldoen aan de Nitraatrichtlijn van de EU; ICT-investeringen, ontwikkelingskosten, extra handhavingskosten en bezwaarschriften voor de uitvoering van het hervormde GLB; apparaatskosten (met name VWA en AID) voor de verplichte uitvoering en handhaving van diverse nieuwe EU-verordeningen.

3. Intertemporele compensaties
Bij voorjaarsnota 2004 heeft op een tweetal beleidsterreinen (intensieve veehouderij en kwaliteit EHS) fasering van de budgetten plaatsgevonden.


4. Destructie
Voor de extra destructie-uitgaven in 2005 vindt binnen de LNV-begroting een verschuiving met andere begrotingsjaren plaats.
5. Loon- en prijsbijstelling
De loon- en prijsbijstellingstranche 2004 is structureel over de diverse artikelen verdeeld.

6. Efficiencytaakstelling
Dit is de nog nader in te vullen efficiencytaakstelling voor LNV als gevolg van de besluitvorming over de uitgaventaakstelling van E 750 mln. m.i.v. 2005.

7. Overig
Het budget in 2004 is met E 21 mln. opgehoogd voor de laatste uitgaven voor de Vogelpestcrisis in 2003 (uitvoeringskosten, schadeloosstellingen, bijdrage Noodfonds) en de MKZ-crisis in 2001 (slachtpremie). Voorts is het budget met E 49 mln. verhoogd voor de uitfinanciering van de laatste tranche Regeling Beëindiging Veehouderijtakken (RBV), beleidsvoorbereidende activiteiten voor het nieuwe mestbeleid en de evaluatie van de meststoffenwet 2004. De overige E 44 mln. verhoging is het gevolg van technische wijzigingen, onder meer met betrekking tot uitvoerings- en handhavingskosten van het mestbeleid.
De verlaging in 2006 wordt met name veroorzaakt door een overboeking naar V&W in het kader van natte natuur (- E 10 mln.), de verzelfstandiging van de OVB (- E 6 mln.) en de genomen maatregelen bij het hoger onderwijs (- E 4 mln.) in het kader van de uitgaventaakstelling van E 750 mln. m.i.v. 2005

Ontvangsten
De begroting van de ontvangsten voor 2005 is ten opzichte van de meerjarencijfers in de begroting 2004 technisch neerwaarts bijgesteld met E 24 mln.

Bedragen x 1
mln 2004 2005 2006 2007 2008 2009 Stand begroting
2004 432 443 405 361 358 358


1. Vogelpest 41 41
2. Overig 96 17 -9 -9
-10 -6
Stand begroting
2005 569 419 396 352 348 352


1. Vogelpest
In 2004 komen de voor 2005 geraamde EU-ontvangsten vogelpest vervroegd binnen.

2. Overig
De verhoging van de ontvangsten in 2004 heeft voor het merendeel (E 49 mln.) betrekking op een onttrekking aan het O&S-fonds voor de Landbouw ten behoeve van de uitfinanciering van de RBV. Daarnaast is de raming voor ontvangsten aan landbouwheffingen verhoogd met E 15 mln. door een volume-effect. Verder is de raming met E 32 mln. verhoogd door enkele technische wijzigingen, onder meer met betrekking tot de uitfinanciering van de 2e tranche RBV en uitvoerings- en handhavingskosten in het kader van het mestbeleid.

De begroting 2004 van het ministerie van LNV en een samenvatting zijn te vinden op www.minlnv.nl.

21 sep 04 15:15