Ministerie van Volkshuisvesting, Ruimtelijke Ordening en Milieubeheer

http://www.minvrom.nl

MINVROM: Fiscale maatregelen voor schoner verkeer en vervoer

In het komende belastingjaar neemt het kabinet fiscale maatregelen, die zorgen voor schoner verkeer en vervoer in Nederland. Dat schrijft staatssecretaris Van Geel (milieu), mede namens staatssecretaris Wijn (financiën), aan de Tweede Kamer. Een verhoging van de energiebelasting moet leiden tot meer energiebesparende maatregelen. De maatregelen zijn opgenomen in het wetsvoorstel Belastingplan 2005 dat vandaag door staatssecretaris Wijn naar de Tweede Kamer wordt gestuurd.

Verkeer en vervoer
De fiscale voordelen (MRB en BPM) voor bestelauto.s worden afgeschaft. De extra overheidsinkomsten die deze maatregel genereert, zullen volledig terugvloeien. De maatregel leidt tot een substantiële vergroening van het fiscale stelsel met positieve milieueffecten. Het kabinet verwacht dat met deze maatregel het aandeel dieselauto's zal afnemen en dat er meer gebruik wordt gemaakt van benzineauto.s. Omdat benzineauto's schoner zijn dan dieselauto's, neemt de uitstoot van stikstofoxiden naar verwachting met 0.9 kton af en zal de uitstoot van fijn stof met 0.1 kton worden teruggedrongen. De uitstoot van CO2 kan met deze maatregel met 0.1 Mton worden gereduceerd. Overigens stimuleert het huidige fiscale systeem voor bestelauto.s dieselgebruik, omdat de dieselaccijns lager is dan de benzineaccijns en in de MRB voor deze auto.s geen dieseltoeslag geldt.

Zoals eerder in de beleidsnota verkeersemissies is aangekondigd, wordt in 2005 de vervroegde introductie van schonere vrachtwagens (euro 4 en euro 5) fiscaal gestimuleerd via de Milieu-investeringsaftrek. Ook zal de aanschaf van roetfilters worden gestimuleerd via de aankoopbelasting (BPM). Tenslotte stimuleert het kabinet vanaf 1 juli 2005 het gebruik van zwavelvrije diesel via een differentiatie in de dieselaccijns.

Energie
De energiebelasting zal vanaf 1 januari 2005 met 605 miljoen euro worden verhoogd. Deze verhoging loopt in de jaren daarna verder op tot 760 miljoen euro in 2007. De opbrengsten worden volledig teruggesluisd naar burgers en bedrijven. Het kabinet verwacht dat deze verhoging leidt tot meer en nieuwe energiebesparende maatregelen. Geschat wordt dat dit een reductie van de CO2 uitstoot van ongeveer 0.2 Mton oplevert en een reductie van de uitstoot van stikstofoxiden van bijna 0.3 kton.

De regeling groen beleggen wordt vanaf 2005 uitgebreid met projecten voor duurzaam bouwen in de utiliteitsbouw. Dat betekent dat kantoorgebouwen die voldoen aan de eisen van energiebesparing, duurzame energie, waterbesparing, materiaalgebruik en binnenmilieu in aanmerking komen als groenproject. Groenprojecten kunnen tegen lagere kosten worden gefinancierd, waardoor ze eerder rendabel zijn. Op deze manier krijgen innovaties eerder een kans. Duurzame woningbouwprojecten konden al als groenproject worden aangewezen. Door nu groen beleggen ook mogelijk te maken voor duurzame utiliteitsbouw wordt de regeling verhoogd tot 5 miljoen euro in 2009. De milieu-investeringsaftrek wordt met 15 miljoen euro verhoogd, hiermee worden milieuvriendelijke investeringen gestimuleerd.