Ministerie van Verkeer en Waterstaat

Begroting 2005: Werk in uitvoering

Verder werken aan het onderhoud en een gerichte aanpak van de files. Dat is de boodschap van de begroting van het ministerie van Verkeer en Waterstaat voor 2005. Voor onderhoud van de wegen is 668 miljoen euro beschikbaar, voor de spoorwegen 821 miljoen en voor de vaarwegen ruim 400 miljoen. Over enkele weken presenteert het ministerie de nota Mobiliteit die volgend jaar als wetsvoorstel wordt ingediend. Wegen De doelstelling voor het hoofdwegennet is het onderhoud op peil houden en het achterstallig onderhoud voor eind 2007 met 45 procent te verminderen. Voor dit laatste is 600 miljoen euro tot 2010 beschikbaar. Daarmee wordt 1.300 kilometer extra rijbaan vervangen. Eind 2004 is daarvan 200 kilometer klaar. In 2005 wordt voornamelijk regulier onderhoud gedaan om in 2006/2007 de grote inhaalslag te maken de resterende 1.100 kilometer. Het fileplan Zichtbaar-Slim-Meetbaar werkt onder meer aan het vergroten van de capaciteit tijdens de spits en het bevorderen van de doorstroming. In de eerste fase tot en met 2006 gaat het om ruim 300 kilometer spits- en plusstroken. In 2005 worden stroken opgeleverd langs onder meer de A1, A12, A13, A50 en A50/A1. Spoor Tot en met 2010 investeert Verkeer en Waterstaat 853 miljoen euro extra in beheer en onderhoud van de spoorwegen met een reservering tot en met 2010 voor nog eens 734 miljoen euro. De punctualiteit voor het reizigersvervoer moet in 2007 minimaal 87 procent zijn. In 2002 was dit 81 procent. Luchtvaart In 2004 start de evaluatie van het Schipholbeleid. Met de evaluatie wordt getoetst of de luchtvaartsector binnen de beschikbare milieuruimte de mogelijkheid heeft om zich te ontwikkelen. Ook wordt gekeken of de gestelde grenzen en regels leiden tot de gewenste beheersing van overlast en risicos. In 2006 wordt de evaluatie afgerond. In de Nota Ruimte wordt aanvullend ruimtelijk ordeningsbeleid vastgesteld. Door beperkt bebouwing toe te staan in de nabijheid van de luchthaven, wordt verdere geluidsoverlast rondom de luchthaven voorkomen. Op Europees niveau zet Nederland zich op het gebied van luchtvaart sterk in voor het gemeenschappelijk Europees luchtruim. Dit is gericht op schaalvergroting en efficiƫntievergroting in de luchtverkeersleiding. Water Ook op het gebied van water zijn er het komende jaar ontwikkelingen. Zo wordt er onder de vlag van de campagne Nederland leeft met water verder gewerkt aan het verminderen van de problemen rond de grote rivieren. Ook starten in 2005 de Maaswerken. Daarnaast werkt het ministerie met andere organisaties aan de uitwerking van het Nationaal bestuursakkoord Water. Doel hiervan is het oplossen van de problemen in regionale watersystemen met teveel, te weinig of te vies en ecologisch arm water. Aan gemeenten en waterschappen is voor het beperken van regionale wateroverlast dit jaar 100 miljoen euro subsidie verleend. Deze projecten worden tussen 2005 en 2007 uitgevoerd. Kortom: Houwen voor bouwen, Nederland in beweging brengen en Nederland in beweging houden. Voor meer informatie zie het persbericht en de begrotingssite van VenW.