21-9-2004
BOVAG en RAI Vereniging: zware belasting op bestelautos blijft
onacceptabel
Het voorstel om bestelautos te gaan belasten met BPM en om de
motorrijtuigenbelasting naar het niveau te brengen van personenautos
blijft onverteerbaar voor BOVAG en RAI Vereniging. De plannen waren al
enkele weken bekend, maar uit de Rijksbegroting en de Miljoenennota
2005 blijkt dat het Kabinet vasthoudt aan deze ideeën.
Peter Janssen, woordvoerder van de Stichting BOVAG-RAI Mobiliteit:
"Het is voor ons onverteerbaar dat werkpaarden, wat de bestelautos
zijn, belast gaan worden met een belasting die voor personenautos is
bedoeld. Als de plannen zo doorgaan dan zonderen we ons in Nederland
verder af van Europa, want een luxe belasting op bestelautos kennen ze
vrijwel nergens in Europa. Net zo min trouwens als de BPM op
personenautos waarvoor steeds meer stemmen opgaan om die nu juist af
te schaffen. BOVAG en RAI Vereniging onderschrijven de keuze van het
Kabinet om de vennootschapsbelasting te verlagen wel, maar dus niet de
wijze van financieren. Het spreekt dan ook voor zich dat de weerstand
tegen deze plannen in de komende dagen alleen maar zal toenemen."
De ingrepen van het Kabinet in de lijst met zogenaamde
BPM-vrijgestelde accessoires vallen niet goed bij BOVAG en RAI
Vereniging. "De navigatiesystemen, de cruise control, de side airbags
en de boordcomputer vallen nu buiten de boot en dat is slecht nieuws
voor de verkeersveiligheid en het milieu", aldus Peter Janssen.
Een lichtpuntje is het voorstel van het Kabinet om
roetreductietechnologie fiscaal te stimuleren door een korting op de
BPM van 600.
Kwartje van Kok
De verdergaande decentralisatie van middelen ter bevordering van
bereikbaarheid en andere mobiliteitsdoelen maakt het steeds moeilijker
om zicht te krijgen waaraan het geld precies wordt besteed. BOVAG en
RAI Verenging hopen er op dat onder meer de besteding van de
opbrengsten van het Kwartje van Kok goed wordt ingezet. Maar de beide
organisaties roepen het Ministerie van Verkeer en Waterstaat en de
Tweede Kamer wel op om te zorgen voor een effectieve monitor van deze
regionale investeringen. Peter Janssen: "Het zou een slecht signaal
zijn naar de automobilisten als niet meer duidelijk kan worden gemaakt
wat er met zijn geld gedaan wordt."
AutoRai