AutoRai

21-9-2004

BOVAG en RAI Vereniging: zware belasting op bestelautos blijft onacceptabel

Het voorstel om bestelautos te gaan belasten met BPM en om de motorrijtuigenbelasting naar het niveau te brengen van personenautos blijft onverteerbaar voor BOVAG en RAI Vereniging. De plannen waren al enkele weken bekend, maar uit de Rijksbegroting en de Miljoenennota 2005 blijkt dat het Kabinet vasthoudt aan deze ideeën.

Peter Janssen, woordvoerder van de Stichting BOVAG-RAI Mobiliteit: "Het is voor ons onverteerbaar dat werkpaarden, wat de bestelautos zijn, belast gaan worden met een belasting die voor personenautos is bedoeld. Als de plannen zo doorgaan dan zonderen we ons in Nederland verder af van Europa, want een luxe belasting op bestelautos kennen ze vrijwel nergens in Europa. Net zo min trouwens als de BPM op personenautos waarvoor steeds meer stemmen opgaan om die nu juist af te schaffen. BOVAG en RAI Vereniging onderschrijven de keuze van het Kabinet om de vennootschapsbelasting te verlagen wel, maar dus niet de wijze van financieren. Het spreekt dan ook voor zich dat de weerstand tegen deze plannen in de komende dagen alleen maar zal toenemen."

De ingrepen van het Kabinet in de lijst met zogenaamde BPM-vrijgestelde accessoires vallen niet goed bij BOVAG en RAI Vereniging. "De navigatiesystemen, de cruise control, de side airbags en de boordcomputer vallen nu buiten de boot en dat is slecht nieuws voor de verkeersveiligheid en het milieu", aldus Peter Janssen. Een lichtpuntje is het voorstel van het Kabinet om roetreductietechnologie fiscaal te stimuleren door een korting op de BPM van 600.

Kwartje van Kok
De verdergaande decentralisatie van middelen ter bevordering van bereikbaarheid en andere mobiliteitsdoelen maakt het steeds moeilijker om zicht te krijgen waaraan het geld precies wordt besteed. BOVAG en RAI Verenging hopen er op dat onder meer de besteding van de opbrengsten van het Kwartje van Kok goed wordt ingezet. Maar de beide organisaties roepen het Ministerie van Verkeer en Waterstaat en de Tweede Kamer wel op om te zorgen voor een effectieve monitor van deze regionale investeringen. Peter Janssen: "Het zou een slecht signaal zijn naar de automobilisten als niet meer duidelijk kan worden gemaakt wat er met zijn geld gedaan wordt."