Gemeente Zwolle

Elektronische dienstverlening: Zwolle wil achterstand inlopen

De gemeente Zwolle gaat samen met de gemeente Enschede de elektronische dienstverlening naar de burger verbeteren. Doel zijn een 24-uurs-beschikbaarheid van diensten, een kleine afstand tot de burger, uit-huis regelen van gemeentezaken en een vraaggerichte benadering. Samenwerking met Enschede biedt het voordeel dat Zwolle niet alleen het wiel hoeft uit te vinden, maar gebruik kan maken van opgedane ervaringen.

Zwolle streeft naar een kwalitatief goede dienstverlening en een klantgerichte benadering. In dit kader is de elektronische dienstverlening verbeterd door het aanbieden van meer informatie via internet, het digitaal laten downloaden en invullen van formulieren en soms digitaal versturen ervan. Zwolle biedt echter weinig mogelijkheden voor elektronische interactie en transacties.

De gemeente Enschede heeft als zogenaamde superpilot-gemeente met behulp van rijkssubsidies fors geïnvesteerd in elektronische dienstverlening. Verdere ontwikkeling vraagt opnieuw om forse investeringen en hiervoor zoekt zij samenwerking met anderen. De samenwerking met Enschede ligt voor de hand omdat beide gemeentes bij de ontwikkeling van elektronische dienstverlening de klant centraal stellen.

Zwolle start met de implementatie van de eerste vijf transacties uit het e-loket van Enschede. Dit zijn: digitaal afspraken maken, verhuizing melden, uittreksel uit het geboorteregister aanvragen, vergunning aanvragen en een taxatieverslag opvragen. Daarnaast werken Zwolle en Enschede samen aan de doorontwikkeling van het e-loket door meer transacties samen te voegen en te werken aan de koppeling van systemen. Hiervoor treedt Zwolle op als initiatiefnemer in een samenwerking met andere gemeentes om te komen tot een elektronische schakel tussen de voorkant, gegevensverzamelingen en de achterliggende systemen, de zogenaamde MidOffice.


---