Gemeente Zwolle

Reactie op Miljoenennota: meer doen voor minder geld is onacceptabel

Vandaag is de Miljoenennota gepresenteerd. Hierin wordt nogmaals duidelijk hoe grillig de regelgeving van de Rijksoverheid is naar lagere overheden. De gemeente Zwolle wil graag regie voeren, zoals de centrale overheid dat wenst, maar ook de condities om hieraan effectief uitvoering te geven. Dit betekent ruimte in regelgeving en in financiële zin. Boter bij de vis dus. Het gaat bijvoorbeeld om de nieuwe Wet Werk en Bijstand (WWB). Doelstelling van het Rijk is om de uitstroom van uitkeringsgerechtigden met een kwart te laten toenemen in de periode 2004-2007. Dat vraagt van gemeenten een forse inspanning. De noodzakelijke middelen lijken echter te ontbreken.

Hetzelfde geldt voor de nog vast te stellen nota Wet Maatschappelijke Ondersteuning (WMO). Het principe om de aansturing van de zorg te decentraliseren kan de gemeente onderschrijven. Maar als gemeenten in financiële vrijheid moeten inboeten, wordt het - met de ervaringen van de WWB in het achterhoofd - moeilijk om de principes van de WMO op zo korte termijn te implementeren. Er moeten voldoende middelen zijn om enerzijds adequate zorg te bieden en anderzijds burgers meer eigen verantwoordelijkheid te laten nemen.

EMU-saldo
Het handhaven van het EMU-saldo (Economische en Monetaire Unie) van 3% door het Rijk heeft gevolgen voor het gemeentelijke investeringsklimaat. Het financieringstekort moet naar beneden zowel op landelijk als op lokaal niveau. Hierdoor ontstaat rem op lokale investeringsmogelijkheden. Zo wordt de ontwikkeling van de stad aan banden gelegd.

OZB
In de Miljoenennota wordt de afschaffing van het gebruikersdeel Onroerend Zaak Belasting (OZB) naar 2006 verschoven. Dit lijkt interessant voor de burger, maar de werkelijkheid is anders. Inmiddels wordt bovendien duidelijk dat de maximalisering van de OZB tot 2006 wordt uitgesteld. Deze beperking van het gemeentelijk belastinggebied heeft voor de gemeente Zwolle een nadelig effect van 3,7 miljoen euro.

Nota Ruimte
De gemeente Zwolle blijft van oordeel dat de stad in de Nota Ruimte als economisch kerngebied had moeten worden erkend. Samen met de provincie en de gemeente Kampen blijft Zwolle dit belang benadrukken. Zwolle vervult immers een belangrijke scharnierfunctie en is economische motor voor een grote regio.

Infrastructuur
Tot 2010 komt drie miljard extra beschikbaar voor achterstallig onderhoud aan Rijkswegen, spoorwegen en waterwegen. Zwolle verwacht van het Rijk de bereidheid om in deze periode krachtig te investeren op Zwols grondgebied. Naast de huidige maatregelen A 28 en de tijdige oplevering van de Hanzelijn moet de regering oog hebben voor de Rijksweg 35 (van Almelo naar Zwolle) en de (middel)lange termijnmaatregelen voor de A28.

Kansen
Natuurlijk zijn er ook kansen, zoals het budget Investeringen Ruimtelijke Kwaliteit (BIRK). Vanuit het BIRK wil het Rijk in het land complexe ruimtelijke knelpunten oplossen in het kader van de stimulering van gebiedsontwikkelingen. Alle provincies hebben een voorbeeldproject mogen indienen. In Overijssel gaat het om de IJsseldelta Zwolle-Kampen-Zwartewaterland.

Innovatie
Ook op het gebied van kennis en innovatie liggen er kansen op het gebied van de Wet Bevordering Speur en Ontwikkeling (WBSO) om de investeringen door bedrijven in onderzoek en ontwikkeling te bevorderen. Dit in het kader van Zwolle Onderwijsstad en de fusie VU Amsterdam en Windesheim. Dit neemt niet weg dat bezuinigen op het Gemeentelijk Onderwijs Achterstanden (GOA) beleid, onverstandig is. Het achterstandenbeleid is de afgelopen jaren ingebed in het gemeentelijk onderwijsbeleid. Daar worden nu de vruchten van geplukt. Verdwijnt de financiële basis hiervoor, dan ontstaat aanzienlijke maatschappelijke schade.


---