Ministerie van Financiën

Persbericht

PERS-2004-141

Den Haag, 21 september 2004

Belastingplan 2005

Het Belastingplan 2005 bevat fiscale voorstellen die rechtstreeks samenhangen met de fiscale uitwerking van het Hoofdlijnenakkoord en het beleidspakket 2005. Gerichte inkomensondersteuning, versterking van het Nederlandse ondernemings- en vestigingsklimaat en vergroening zijn de speerpunten. Het Belastingplan 2005 maakt onderdeel uit van het Fiscaal Pakket 2005.

Het Fiscaal Pakket 2005 bestaat uit de volgende wetsvoorstellen:


1. Belastingplan 2005;


2. Overige Fiscale Maatregelen 2005 (reeds ingediend);


3. Implementatie van de Wijziging moeder ­ dochterrichtlijn;


4. Implementatie van de Wijziging richtlijn bijstand bij heffing I (reeds ingediend)


5. Implementatie van de Wijziging richtlijn bijstand bij heffing II (reeds ingediend).

Hieronder volgt een overzicht van de belangrijkste maatregelen uit het Belastingplan 2005.

Inkomensondersteuning:

Om de inkomensontwikkeling van AOW-ers, sociale minima en gezinnen met kinderen te verbeteren heeft het kabinet een breed palet aan maatregelen genomen. In het Belastingplan worden de fiscale onderdelen daaruit geregeld. Het gaat hierbij om de volgende maatregelen:

Verhogen van de algemene heffingskorting met ¤ 30; Verlengen van de eerste tariefschijf met ¤ 400; Verhogen van het tarief van de tweede schijf met 0,6% Verhogen van de ouderenkorting met ¤ 30; Verhogen van de aanvullende ouderenkorting met ¤ 35; Verlagen van de algemene kinderkorting met ¤ 34, Verhogen van de aanvullende kinderkorting met ¤ 135.

De budgettaire ruimte voor deze maatregelen wordt gevonden in het schrappen van de pc-privéregeling met ingang van 27 augustus 17.00 uur en het schrappen van de mogelijkheid voor een werknemer om in één jaar bij meer dan één werkgever van de spaarloonfaciliteit gebruik te maken (dubbel spaarloon).

De verhoging van de Energiebelasting (in het kader van de vpb-maatregelen) wordt teruggesluisd naar de particuliere huishoudens via een verhoging van de algemene heffingskorting met ¤ 13 (naast de verhoging van ¤ 30 voor koopkrachtreparatie).

De in het Belastingplan 2005 voorgestelde maatregelen leiden samen met de maatregelen uit het Strategisch akkoord, Hoofdlijnenakkoord en Belastingplan 2004 tot een stijging van het totale tarief van de eerste schijf met 0,85% en van de tweede schijf met 1,45%. De eerste en twee schijf komen daarmee uit op respectievelijk 34,40% en 41,95%.

Ondernemings- en vestigingsklimaat

Verlaging vennootschapsbelasting

De verlaging van de vennootschapsbelasting en de maatregelen die daarmee samenhangen zijn in een apart persbericht opgenomen.

Versoepeling bedrijfsoverdracht
De vrijstelling van de waarde van een onderneming bij bedrijfsopvolging voor de belasting op schenkingen en erfenissen wordt verhoogd. Nu is onder voorwaarden 30 procent van het ondernemingsvermogen bij een overdracht van een onderneming vrij van deze belasting. Deze vrijstelling wordt verhoogd tot 50% van de waarde van de onderneming.

Een werknemer of ondernemer die een bedrijf wil voortzetten, moet drie jaar samenwerken met de verkopende ondernemer om de belastingvrije 'doorschuif' in de inkomstenbelasting niet in gevaar te brengen. Voorgesteld wordt om die termijn te verkorten tot een periode van twee jaar.

Vrijstelling overdrachtsbelasting stedelijke herstructurering

Om investeringen in stedelijke herstructurering in het algemeen, en de (her)ontwikkeling van bedrijfsterreinen en (binnen)stedelijke bedrijfslocaties in het bijzonder, te bevorderen wordt een vrijstelling van overdrachtsbelasting voor stedelijke herstructurering ingevoerd.

Verruiming WBSO

De afdrachtvermindering speur- en ontwikkelingswerk (WBSO) wordt verruimd. Deze verruiming is gericht op de stimulering van procesinnovatie. Om productiviteitsverbeteringen te bewerkstelligen zal Nederland het in toenemende mate moeten hebben van het slimmer organiseren van productieprocessen.

Vergroening

In het verlengde van de Beleidsnota verkeersemissies zijn in het Belastingplan 2005 onder andere de volgende maatregelen opgenomen:


- fiscale stimulering van roetfilters bij nieuwe dieselpersonenauto's via de belasting op personenauto's en motorrijwielen (BPM). Er moet sprake zijn van een emissie van (roet)deeltjes van niet meer dan 5 milligram per kilometer. De BPM voor schone dieselpersonenauto's wordt in dat geval verminderd met ¤ 600.


- differentiatie van de dieselaccijns naar zwavelgehalte, waarbij het accijnstarief voor andere dan zwavelvrije dieselolie wordt verhoogd met 1 cent per liter. Deze differentiatie treedt in werking met ingang van 1 juli 2005, zodat de branche voldoende tijd heeft om het productieproces aan te passen.

Verlaging tarief algemeen nut instellingen

Voor algemeen nut beogende instellingen geldt een tarief van 11% voor schenkingen en erfenissen Dit tarief wordt verlaagd met 3 procentpunten tot 8%. In het rapport van de werkgroep modernisering successiewetgeving is als onderdeel van een herziening van de successiewetgeving een algehele vrijstelling voor algemeen nut beogende instellingen geadviseerd. In het kabinetsstandpunt is toen al aangegeven dat geen budgettaire ruimte beschikbaar is voor een algehele vrijstelling.

Afschaffen keuzeregime aandelenopties

In het Belastingplan wordt voorgesteld de belastingheffing bij aandelenoptierechten uitsluitend nog plaats te laten vinden op het moment dat de optierechten worden uitgeoefend of vervreemd. Het zogenaamde keuzeregime in de loonbelasting wordt daarmee afgeschaft.

De mogelijkheid om (deels) onbelaste optiewinsten te realiseren wordt met deze maatregel voorkomen. Er kan namelijk geen keuze meer worden gemaakt en in alle gevallen moet er belasting betaald worden over het werkelijk gerealiseerde voordeel. Nederland loopt hiermee internationaal ook meer in de pas, aangezien de meeste andere landen op het realisatiemoment heffen.

Om te voorkomen dat er dubbele heffing ontstaat, komt er overgangsrecht voor opties die voor 1 januari 2005 onvoorwaardelijk zijn toegekend en voorwaardelijke opties die voor die datum onvoorwaardelijk zijn geworden.

In het keuzeregime kon door de belastingplichtige een keuze gemaakt worden uit twee heffingsmomenten, namelijk heffing op het moment waarop een onvoorwaardelijk aandelenoptierecht wordt toegekend of waarop een voorwaardelijk optierecht onvoorwaardelijk wordt (eerste heffingsmoment), dan wel heffing op het moment van uitoefening of vervreemding van het optierecht.

Overige maatregelen:

De surtax in de vennootschapsbelasting wordt met ingang van 1 januari 2005 afgeschaft. De surtax zou eigenlijk van toepassing zou zijn tot 1 januari 2006, maar wordt nu eerder afgeschaft omdat het preventieve effect bereikt is. Er wordt een minimumbedrag aan accijns voor sigaretten en rooktabak geïntroduceerd. Vanuit de Eerste Kamer is hierom gevraagd tijdens de behandeling van het Belastingplan 2004. Het pakje sigaretten uit het goedkope segment van 20 stuks à ¤ 2,90 zal daardoor naar verwachting met ongeveer ¤ 0,15 in prijs (inclusief BTW) stijgen. Voor het pakje shag van het goedkope segment (¤ 3,10 per 50 gram) leidt het minimum accijnsbedrag naar verwacht tot een prijsstijging van ongeveer ¤ 0,20. De budgettaire opbrengst wordt onder andere gebruikt voor een verruiming van de vrijstelling vennootschapsbelasting voor herstelorganisaties van Rijksmonumenten met culturele bestemming. Het eigenwoningforfait (EWF) wordt jaarlijks aangepast aan de gemiddelde huurontwikkeling. In 2005 vangt een nieuw WOZ-tijdvak aan en daarom wordt het EWF ook aangepast aan de gemiddelde WOZ-waardemutatie. Deze twee aanpassingen zorgen ervoor dat in 2005 het EWF zal wijzigen van 0,85% van de WOZ‑waarde op peildatum 1 januari 1999 naar 0,60% van de WOZ-waarde op peildatum 1 januari 2003. De willekeurige afschrijving arbo‑bedrijfsmiddelen en de arbo‑afdrachtvermindering komen per 1 januari 2005 te vervallen. Om tegemoet te komen aan de uit een evaluatie gebleken onvolkomenheden van deze regelingen bestaat het voornemen om met ingang van 1 januari 2005 deze regelingen te vervangen door één subsidieregeling van het Ministerie van Sociale Zaken en Werkgelegenheid.

Fiscale maatregelen Belastingplan 2005 en de meerjarige budgettaire effecten (in mln ¤)