Sdu Uitgevers

MILJOENENNOTA 2004

Tweede Kamer der Staten-Generaal                                       

Vergaderjaar 2004­2005

29 800

Nr. 1 NOTA OVER DE TOESTAND VAN 'S RIJKS FINANCIËN Aangeboden 21 september 2004 Tekstgedeelte van de Miljoenennota 2005

Inhoudsopgave

Voorwoord 5 1 Hoofdlijnen 7 1.1 Eén jaar verder 7 1.2 Aarzelend herstel na moeilijke jaren 7 1.3 Beleid in uitvoering 10 1.4 Versterkt uit het dal 18 2 De basis van het financieel economische beleid 21 2.1 De Nederlandse economie in vogelvlucht 21 2.2 Versterking van het groeivermogen van de economie 25 2.3 De oudedagsvoorziening 41 2.4 Slot 52 3 Speerpunten van beleid 55 3.1 Aan het werk 55 3.2 Economie en arbeidsmarkt 55 3.3 Onderwijs, kennis en innovatie 62 3.4 Veiligheid 69 3.5 Zorg 72 3.6 Openbaar bestuur 76 3.7 Immigratie en integratie 78 3.8 Ruimte, wonen, natuur en milieu 80 3.9 Mobiliteit en infrastructuur 84 3.10 Internationaal 86 3.11 Koninkrijksrelaties 91 4 Budgettair beleid 93 4.1 Nieuwe maatregelen 93 4.2 Uitgaven 94 4.3 Inkomsten 103 4.4 EMU-saldo en -schuld 108 4.5 EMU-saldo lokale overheid 113 4.6 Slot 117 Lijst van gebruikte termen en hun betekenis 119 Bijlagen bij de Miljoenennota 125 Toelichting op de bijlagen 127 1 Budgettaire kerngegevens 128 2 De uitgaven en niet belastingontvangsten 2003­2009 131 3 De belasting en premieontvangsten 137 3.1 De belastingraming voor 2004 en 2005 138 3.2 De belastingontvangsten in 2004 139 3.3 De belastingontvangsten in 2005 140

3.4 Meerjarige belastingraming 143 3.5 De premieontvangsten in 2004 en 2005 144

4 EMU saldo, EMU schuld en financieringsbehoefte 145 5 Belastinguitgaven 147 5.1 Inleiding 147 5.2 Maatregelen per 2005 147 5.3 Overzicht van de belastinguitgaven 148 5.4 Evaluatie van belastinguitgaven 151 6 Interdepartementale beleidsonderzoeken 154 7 Administratieve lastenreductie voor het bedrijfsleven 156 Lijst van gebruikte afkortingen 167 Trefwoordenregister 171

Voorwoord

In deze Miljoenennota wordt de hervormingsagenda van het kabinet verder uitgewerkt. Het kabinet is op een groot aantal terreinen actief om het fundament van de economische ontwikkeling te verstevigen, de overheid slagvaardiger te maken, de democratie te verbeteren en de samenleving veiliger te maken.
In het Hoofdlijnenakkoord zijn daarom afspraken gemaakt over een aantal structurele hervormingen die nodig zijn om toekomstige generaties perspectief te kunnen bieden. Perspectief op werk, op een sociaal vangnet, op betaalbare gezondheidszorg, op een veiligere maatschappij. Kortom perspectief op meer welvaart. Die afspraken zijn op belangrijke terreinen uitgemond in concrete voorstellen, maatregelen en wetgeving. Op economisch gebied wordt hard gewerkt om Nederland aan concurrentiekracht te laten winnen: zo wordt de vennootschapsbelasting verlaagd, worden loonstijgingen ontmoedigd en de arbeidsdeelname bevorderd. Voor bedrijven wordt ook gewerkt aan een beter ondernemingsbestuur en aan minder administratieve lasten. Bij de hervorming van het stelsel van sociale zekerheid gaat het om activering: meer mensen aan het werk. Juist met het oog daarop worden WAO en WW aangepast. De eerste resultaten van de nieuwe Wet Werk en Bijstand geven aan dat zo'n beleid succesvol is. Op het terrein van de veiligheid maakt het kabinet voortgang in het uitvoeren van het veiligheidsprogramma. De criminaliteit en de overlast zijn al merkbaar verminderd. De prestaties van de politiekorpsen en het justitiële apparaat nemen toe.
Het integratiebeleid van het kabinet, gericht op het restrictief toelaten samen met een efficiënt inburgeringstelsel, begint van de grond te komen. De instroom van asielzoekers daalt sterk. In de zorgsector wordt de zorgverzekeringswet ingevoerd. Deze wet leidt tot doelmatiger zorg omdat de aanbieders ervan en de verzekeraars onderling gaan concurreren. De burger kan de verzekeraar kiezen met de beste verhouding tussen kosten en kwaliteit. Al deze maatregelen gericht op structurele hervormingen worden genomen op het moment dat het economische herstel zich voorzichtig aandient. Behoedzaam opereren is vereist, om het prille herstel niet in de kiem te smoren. Het kabinet wil tegelijkertijd ook doortastend zijn in zijn ambities. Het is zaak nu profijt te trekken van de aantrekkende wereldeco- nomie zodat én de Nederlandse economie én de overheidsfinanciën duurzaam verbeteren. Een gezonde overheidsbegroting biedt burgers, bedrijven en de overheid perspectief op een goede toekomst, waarbij de uitgangspositie van iedereen een betere is.

Gerrit Zalm
Minister van Financiën

Voor de volledige tekst van de miloenennota: Zie het origineel



---- --