Provincie Noord-Holland

GS reageren op rijksbegroting
Gedeputeerde Staten van Noord-HOIlland hebben op zes punten gereageerd op de rijksbegroting:

- Investeringen op losse schroeven door EMU-kwestie
- Lasten Zuidtangent omhoog

- Jeugdbescherming in de knel

- Volstrekt onvoldoende geld voor nationale landschappen
- Lange termijnvisie RO-beleid wordt gemist
- Indeling politieregio dringt

Noord-Holland dupe van systematiek Europese Monetaire Unie: mogelijk streep door noodzakelijke investeringen op het gebied van mobiliteit en zorg.
Door de toepassing van de Europese boekhoudkundige systematiek wordt de provincie Noord-Holland ernstig belemmerd in doen van investeringen in de samenleving. Onder andere het voornemen van Gedeputeerde Staten om 500 miljoen euro te besteden in mobiliteit en zorg dreigt zo te worden geblokkeerd. Gedeputeerde Staten roepen het rijk op om te zoeken naar constructieve oplossingen voor deze voor de provincie heikele kwestie.

Verbazing over knippen van Zuidtangent-project

GS willen de vrijliggende busbaan de Zuidtangent waar elke dag ruim 22.000 reizigers gebruik van maken, afmaken richting IJburg (oostelijk deel) en Haarlem NS (westelijke deel). Zij hebben dan ook met verbazing gereageerd op het voornemen van het kabinet het project niet meer op te nemen in het Meerjarenprogramma Infrastructuur en Transport (MIT). Door het project te knippen in twee afzonderlijk delen moeten provincie Noord-Holland en ROA elk respectievelijk 112,5 mln. en 225 mln. betalen. Bovendien is een subsidie van het rijk uiterst onzeker geworden.
Zoals eerder is afgesproken met de Minister van Verkeer en Waterstaat, doet de provincie in overleg met het ROA nog dit jaar een voorstel voor de afronding van dit succesvolle project. Dat betekent dat het project in eerste instantie gehandhaafd moet blijven in het MIT. Vervolgens verwacht de provincie een concrete toezegging van het Rijk voor de periode vanaf 2010.
De provincie Noord-Holland krijgt jaarlijks een bijdrage voor regionale infrastructurele van gemiddeld 8 mln per jaar. Dit is veel te weinig om de ambities op gebied van bereikbaarheid waar te maken. De komende jaren wordt dit geld aangewend voor de ring rond Alkmaar-Heerhugowaard (N242). De provincie gaat de scheve verhouding tussen verantwoordelijkheid en financiële armslag aankaarten bij de minister.
De provincie is verheugd dat er groen licht is voor de N201. Punt van aandacht is nog wel de indexering voor jaarlijks stijgende kosten. Ook is de provincie tevreden over de opname van het actieplan Bereikbaar Mediapark in het MIT. Nu de provincie met de regio overeenstemming heeft bereikt, wil de provincie in het MIT-overleg eind dit jaar met de Minister afspraken maken over het uit te voeren pakket maatregelen, de kostenverdeling en uitvoeringstermijnen.

Jeugdbescherming in de knel door bezuinigingen
GS hebben bezwaar tegen de bezuiniging op de jeugdbescherming. Het kabinet benadrukt dat de Wet op de jeugdzorg, die in 2005 van kracht wordt, de doelmatigheid en kwaliteit van de jeugdzorg moet verhogen. Ouders en jongeren moeten eerder en beter worden geholpen. Het kabinet wil bureaucratie in de jeugdzorg tegen gaan. Het provinciale Beleidskader jeugdzorg 2005-2008 zet hier ook op in. Tot zover onderschrijven GS het rijksbeleid.
Maar er is ook slecht nieuws. Het kabinet komt met een bezuiniging van 8% op de jeugdbescherming. De provincie is vanaf 1 januari 2005 ook verantwoordelijk voor de justitiële (niet vrijwillige) jeugdzorg. De kabinetsplannen hebben tot gevolg dat de provincie het subsidie van Bureau Jeugdzorg Noord-Holland met ca. 450.000 moet verlagen. Dat zou betekenen dat de jeugdbescherming het werk met ca. 9 gezinsvoogden minder zou moeten doen. Gezinsvoogden krijgen dan minder tijd om kinderen en ouders te begeleiden. Dit staat haaks op eerdere landelijke plannen (Deltaplan gezinsvoogdij) om gezinsvoogden juist meer contacturen per gezin te laten besteden.

Nationale Landschappen goede zaak, middelen ervoor onvoldoende Het kabinet geeft aan een bijzondere verantwoordelijkheid te hebben voor, en prioriteit te geven aan, behoud en versterking van(inter)nationaal waardevolle landschappen. In dit kader worden 20 nationale landschappen aangewezen die samen ca. 20% van het oppervlak van Nederland beslaan. Vier van deze nationale Landschappen liggen geheel of gedeeltelijk binnen de provincie Noord-Holland:
- Laag Holland

- Groene Hart

- Stelling van Amsterdam

- Hollandse waterlinie
GS zijn tevreden dat het rijk serieus een aanzet geeft voor behoud en ontwikkeling van het cultuurhistorisch erfgoed dat in het landschap is verankerd. Gelijkertijd constateren GS dat met name de ambitie van behoud van het open agrarisch cultuurlandschap volstrekt onvoldoende van de daarbij noodzakelijke financiële middelen wordt voorzien. Het is van vitaal belang dat daartoe de beheersrol van de grondgebonden landbouw duurzaam wordt geborgd. GS missen in dit kader het perspectief op een langjarige financiële rijksbijdrage.

Beleid rijk strookt niet met ambitie; langetermijnvisie op ruimtelijke ordening wordt gemist;
Provincie Noord-Holland is verheugd dat het rijk in de begroting net als in de Nota Ruimte inzet op een versterking van de economische concurrentiepositie van de Randstad ten behoeve van het hele land. Helaas wordt geconstateerd dat het rijk nauwelijks de voorwaarden schept voor economische groei.
Het kabinet voorspelt een sobere economische groei en past haar investeringsbeleid daarin aan. Dat betekent dat er relatief laag wordt ingezet op woningbouw en verbetering van infrastructuur. Hierdoor kunnen weinig werkers zich vestigen in de Noordvleugel van de Randstad om de economie te versterken.
Het kabinet wil op het gebied van ruimtelijke ordening de ruimte bieden om regionale overheden hun verantwoordelijkheid te laten nemen in ruimtelijke ontwikkeling van hun gebied. Deze verantwoordelijkheid wordt door de lagere overheden graag opgepakt, onder meer in de Noordvleugelsamenwerking. Tegelijkertijd kadert het kabinet de mogelijkheden voor de lokale overheden in, onder meer door de grote ruimtereservering van groei voor Schiphol en door een lage planning van woningbouw in de regio (conform Nota Ruimte). Daarop zijn de investeringen van het kabinet ook afgestemd. Een visie voor langere termijn op nodige woningbouw (2030) en economisch ruimtelijke ontwikkeling wordt net als in de Nota Ruimte niet geboden. Ook over de inzet van mogelijke middelen op langere termijn wordt weinig gezegd. Daarmee kan de regio zijn verantwoordelijkheid lastig nemen; immers de haalbaarheid van lange termijn plannen blijft onzeker door gebrek aan lange termijnvisie van het kabinet.

Gebiedsindeling politie Haarlemmermeer urgent
Gedeputeerde Staten hebben in februari van dit jaar de minister van BZK laten weten, dat het uit veiligheidsoptiek niet gewenst is dat er langdurige onzekerheid bestaat over de regio-indeling van de politie in de gemeente Haarlemmermeer.
GS zijn van oordeel dat door de maatregelen in het kader van (de voorbereiding op) terrorismebestrijding niet langer gewacht kan worden op de door de minister aangekondigde evaluatie van het politiebestel, die zelfs nog van start moet gaan.
GS bepleiten dan ook een spoedige beslissing van de minister van BZK, in de lijn zoals die al eerder is aangegeven: de indeling van de gemeente Haarlemmermeer bij de veiligheidsregio Amsterdam e.o. GS verwachten dat de minister van BZK nu zelf uitvoering geeft aan de zo door hem gepropageerde doorzettingsmacht.

Nieuwsredactie 21 september 2004