50PlusBeurs groeit ruim 18 procent
496 standhouders en 36.500 m2 oppervlakte bij 's werelds grootste evenement voor ouderen
De twaalfde editie van de 50PlusBeurs kent een explosieve groei. Van
22 tot en met 26 september 2004 dingen in de Jaarbeurs te Utrecht
totaal 496 standhouders naar de gunst van ruim 100.000 actieve
plussers op een beursoppervlakte van 36.500 m2, verdeeld over 4
hallen. Ten opzicht van vorig jaar betekent dit 78 standhouders meer
(ruim 18%) en 4.000 m2 méér oppervlakte.
De 50PlusBeurs biedt het meest actuele aanbod dat de seniorenmarkt de
actieve 50plusser vandaag de dag te bieden heeft. Met de gestage groei
van de afgelopen jaren is de 50PlusBeurs uitgegroeid tot het grootste
ouderen-evenement ter wereld.
De 50PlusBeurs had bij de start in 1993 nog 112 standhouders op een
oppervlakte van bijna 4.000 m2 (toen nog in het Nederlands
Congresgebouw te Den Haag).
Commercie kiest definitief voor ouderen als meest aantrekkelijke
doelgroep
Sinds 1993 is er veel veranderd. Lange tijd regeerde bij commerciële
standhouders de angst voor het 'oud=versleten-etiket'. Inmiddels
bestaat er voor geïnteresseerde bedrijven een wachtlijst voor
deelname, de capaciteit van de 4 beurshallen is al weken volledig
uitverkocht.
De eerste editie in 1993 telde slechts 20% commerciële standhouders.
Nu heeft ruim 80% commerciële doelstellingen.
Hiermee neemt de 50PlusBeurs een uitzonderlijke positie in.
Consumentenbeurzen hebben op dit moment te kampen met teruglopend
aantal standhouders en bezoekers als gevolg van de economische
recessie. Zo is bijvoorbeeld de 48e editie van de Jaarbeurs van het
Oosten onlangs nog afgelast wegens gebrek aan belangstelling vanuit
het bedrijfsleven.
De commercie kiest bewust voor de groeimarkt met zowel qua aantal
(mensen) als qua vermogen (geld) een ongekende potentie: de
seniorenmarkt.
Ouderenmarkt is komende jaren absolute groeimarkt
De ouderenmarkt beleeft de komende decennia met de opkomst van de
babyboomers een explosieve groei. De cijfers spreken voor zich. Tot
2050 groeit de groep 50-plussers met 75%, terwijl de groep 20-minners
slechts 1% groeit. In 2010 is 35% van de Nederlanders 50-plus.
Tot 2020 wordt elke 2 minuten een Nederlander 50 jaar.
Op dit moment is het vermogen van 55-65 jarigen gemiddeld 125.000
euro. Dat is bijna 4x meer dan van 25-35 jarigen. Van de groep tussen
50 en 60 jaar heeft 80% een PC in huis.
De levensverwachting van de ouderen stijgt. Mannen worden nu gemiddeld
79, vrouwen 84.
Toenemende vrije tijd en bestedingsmogelijkheid, kritische
aankoopinstelling met aandacht voor kwaliteit, vergroot
zelfbewustzijn, en levensgenieten met nadruk op eigen welbevinden,
luxe en comfort zijn de meest belangrijke karakteristieken van deze
groeiende markt.
Tussen 2030 en 2040 zal één op de twee Europeanen ouder dan 50 zijn.
Op dit moment zijn in Europa de 50plussers goed voor:
- 75 % van de totale aandelenmarkt
- 80 % van de luxe automarkt
- 60 % van de huizenmarkt
- 45 % van de yoghurtmarkt
Trends op de 50PlusBeurs
Vooral producenten van imago-gevoelige producten kenden lang een
aarzeling, maar zijn nu ook overstag: auto's, mode en beauty zijn
naast de succes-thema's als verre reizen, steden-trips, tweede
woningen (in opmars!) en nieuwe technologie (computers, internet en
specifieke toepassingen als digitale foto- en videobewerking)
prominent aanwezig op de 50PlusBeurs.
Onder meer op de beurs: tuinadvies door architecten;
veiligheidspaviljoen; ruimtereis van André Kuipers; Literair Café;
eBay universiteit; kooktheater; kunstplein; Politiek Debat met
kamerleden en bewindspersonen; Europees Plein met nieuwe lidstaten en
het WellnessPaviljoen.
Maar ook amusement met onder meer (terug van weggeweest) Farce
Majeure.
Van Nivea tot Garnier; van Tuinen van Appeltern tot Essent; van
Prinses Keukens tot Stressless fauteuils. Maar ook bijvoorbeeld alle
politieke partijen, Bever zwerfsport; Droste; eBay; Intel; SeniorWeb;
Gazelle, Volkswagen, ABN AMRO. En meer dan 140 toeristische
standhouders uit meer dan 25 landen: van Hongarije tot Kyrgyzstan, van
Australië tot Zuid Afrika.
Meer informatie over activiteiten, thema's en standhouders op de
50PlusBeurs is te vinden op www.50plusbeurs.nl. Dagelijks open van
10.00 tot 17.00 uur. Entree 15,- euro. Voorverkoop via ANWB/VVV 12,50.
Met de kortingsbon (uit te printen vanaf de website): 10% korting.
Primeur op de 50PlusBeurs: 50PlusKalender met bekende en onbekende
modellen.
Woensdag 22 september 2004 om 13.00 uur presenteert Catherine Keyl
tijdens de 50PlusBeurs in de Jaarbeurs te Utrecht aan duizenden
ouderen de 50PlusKalender, Nederlands eerste kalender met bekende en
onbekende naakte vijftig-plus modellen.
De 50PlusKalender is een initiatief van het Nationaal Comité Dag van
de Ouderen en toont onverhulde schoonheid op leeftijd. Een portret van
twaalf buitengewone vrouwen, liefdevol in beeld gebracht door
fotografe Patricia Steur.
Bekende modellen zijn o.m.: Jette van der Meij, Sandra Reemer, Marion
Bloem, Penney de Jager, Marijke Helwegen, Yonina, en Viola Holt.
De 50PlusKalender is een beeldvormingcampagne van het Nationaal Comité
Dag van de Ouderen. Dit Comité (onder voorzitterschap van Hedy
d'Ancona) is verantwoordelijk voor de jaarlijkse viering van de Dag
van de Ouderen op de eerste oktober, een Verenigde Naties initiatief
ter bevordering van positieve beeldvorming rond ouderen en ouder
worden, en ter bevordering van participatie van ouderen aan het
maatschappelijk leven.
Meer informatie over de viering van de Dag van de
Ouderen: www.ouderendag.nl
---