NAT. COMITE VAN DE OUDEREN


50PlusBeurs groeit ruim 18 procent

496 standhouders en 36.500 m2 oppervlakte bij 's werelds grootste evenement voor ouderen

De twaalfde editie van de 50PlusBeurs kent een explosieve groei. Van 22 tot en met 26 september 2004 dingen in de Jaarbeurs te Utrecht totaal 496 standhouders naar de gunst van ruim 100.000 actieve plussers op een beursoppervlakte van 36.500 m2, verdeeld over 4 hallen. Ten opzicht van vorig jaar betekent dit 78 standhouders meer (ruim 18%) en 4.000 m2 méér oppervlakte.

De 50PlusBeurs biedt het meest actuele aanbod dat de seniorenmarkt de actieve 50plusser vandaag de dag te bieden heeft. Met de gestage groei van de afgelopen jaren is de 50PlusBeurs uitgegroeid tot het grootste ouderen-evenement ter wereld.
De 50PlusBeurs had bij de start in 1993 nog 112 standhouders op een oppervlakte van bijna 4.000 m2 (toen nog in het Nederlands Congresgebouw te Den Haag).

Commercie kiest definitief voor ouderen als meest aantrekkelijke doelgroep

Sinds 1993 is er veel veranderd. Lange tijd regeerde bij commerciële standhouders de angst voor het 'oud=versleten-etiket'. Inmiddels bestaat er voor geïnteresseerde bedrijven een wachtlijst voor deelname, de capaciteit van de 4 beurshallen is al weken volledig uitverkocht.
De eerste editie in 1993 telde slechts 20% commerciële standhouders. Nu heeft ruim 80% commerciële doelstellingen.

Hiermee neemt de 50PlusBeurs een uitzonderlijke positie in. Consumentenbeurzen hebben op dit moment te kampen met teruglopend aantal standhouders en bezoekers als gevolg van de economische recessie. Zo is bijvoorbeeld de 48e editie van de Jaarbeurs van het Oosten onlangs nog afgelast wegens gebrek aan belangstelling vanuit het bedrijfsleven.
De commercie kiest bewust voor de groeimarkt met zowel qua aantal (mensen) als qua vermogen (geld) een ongekende potentie: de seniorenmarkt.

Ouderenmarkt is komende jaren absolute groeimarkt

De ouderenmarkt beleeft de komende decennia met de opkomst van de babyboomers een explosieve groei. De cijfers spreken voor zich. Tot 2050 groeit de groep 50-plussers met 75%, terwijl de groep 20-minners slechts 1% groeit. In 2010 is 35% van de Nederlanders 50-plus. Tot 2020 wordt elke 2 minuten een Nederlander 50 jaar. Op dit moment is het vermogen van 55-65 jarigen gemiddeld 125.000 euro. Dat is bijna 4x meer dan van 25-35 jarigen. Van de groep tussen 50 en 60 jaar heeft 80% een PC in huis.
De levensverwachting van de ouderen stijgt. Mannen worden nu gemiddeld 79, vrouwen 84.
Toenemende vrije tijd en bestedingsmogelijkheid, kritische aankoopinstelling met aandacht voor kwaliteit, vergroot zelfbewustzijn, en levensgenieten met nadruk op eigen welbevinden, luxe en comfort zijn de meest belangrijke karakteristieken van deze groeiende markt.

Tussen 2030 en 2040 zal één op de twee Europeanen ouder dan 50 zijn. Op dit moment zijn in Europa de 50plussers goed voor:
- 75 % van de totale aandelenmarkt

- 80 % van de luxe automarkt

- 60 % van de huizenmarkt

- 45 % van de yoghurtmarkt
Trends op de 50PlusBeurs

Vooral producenten van imago-gevoelige producten kenden lang een aarzeling, maar zijn nu ook overstag: auto's, mode en beauty zijn naast de succes-thema's als verre reizen, steden-trips, tweede woningen (in opmars!) en nieuwe technologie (computers, internet en specifieke toepassingen als digitale foto- en videobewerking) prominent aanwezig op de 50PlusBeurs.
Onder meer op de beurs: tuinadvies door architecten; veiligheidspaviljoen; ruimtereis van André Kuipers; Literair Café; eBay universiteit; kooktheater; kunstplein; Politiek Debat met kamerleden en bewindspersonen; Europees Plein met nieuwe lidstaten en het WellnessPaviljoen.
Maar ook amusement met onder meer (terug van weggeweest) Farce Majeure.
Van Nivea tot Garnier; van Tuinen van Appeltern tot Essent; van Prinses Keukens tot Stressless fauteuils. Maar ook bijvoorbeeld alle politieke partijen, Bever zwerfsport; Droste; eBay; Intel; SeniorWeb; Gazelle, Volkswagen, ABN AMRO. En meer dan 140 toeristische standhouders uit meer dan 25 landen: van Hongarije tot Kyrgyzstan, van Australië tot Zuid Afrika.

Meer informatie over activiteiten, thema's en standhouders op de 50PlusBeurs is te vinden op www.50plusbeurs.nl. Dagelijks open van 10.00 tot 17.00 uur. Entree 15,- euro. Voorverkoop via ANWB/VVV 12,50. Met de kortingsbon (uit te printen vanaf de website): 10% korting.

Primeur op de 50PlusBeurs: 50PlusKalender met bekende en onbekende modellen.

Woensdag 22 september 2004 om 13.00 uur presenteert Catherine Keyl tijdens de 50PlusBeurs in de Jaarbeurs te Utrecht aan duizenden ouderen de 50PlusKalender, Nederlands eerste kalender met bekende en onbekende naakte vijftig-plus modellen.

De 50PlusKalender is een initiatief van het Nationaal Comité Dag van de Ouderen en toont onverhulde schoonheid op leeftijd. Een portret van twaalf buitengewone vrouwen, liefdevol in beeld gebracht door fotografe Patricia Steur.
Bekende modellen zijn o.m.: Jette van der Meij, Sandra Reemer, Marion Bloem, Penney de Jager, Marijke Helwegen, Yonina, en Viola Holt.

De 50PlusKalender is een beeldvormingcampagne van het Nationaal Comité Dag van de Ouderen. Dit Comité (onder voorzitterschap van Hedy d'Ancona) is verantwoordelijk voor de jaarlijkse viering van de Dag van de Ouderen op de eerste oktober, een Verenigde Naties initiatief ter bevordering van positieve beeldvorming rond ouderen en ouder worden, en ter bevordering van participatie van ouderen aan het maatschappelijk leven.
Meer informatie over de viering van de Dag van de Ouderen: www.ouderendag.nl


---