Verbond van Verzekeraars

Prinsjesdag: weinig nieuws onder de zon

De Miljoenennota, die minister Zalm op Prinsjesdag presenteerde, bevat niet veel nieuws. Het kabinet gaat verder op de eenmaal ingeslagen weg van het Hoofdlijnenakkoord. Nederland moet structureel worden hervormd op een aantal terreinen. Belangrijke prioriteiten daarbij zijn een sterke economie, een slagvaardige overheid, een betere democratie en een veilige samenleving.

Het kabinet erkent de noodzaak om de kwaliteit van onze democratie, de publieke dienstverlening, de veiligheid, het onderwijs en de zorg te verbeteren, stelt Zalm. Burgers en bedrijven hebben recht op een slagvaardige overheid, die zich beperkt tot haar kerntaken en deze effectief en efficiënt uitvoert. Dit uitgangspunt is echter wel onlosmakelijk verbonden met een grotere eigen verantwoordelijkheid.

Die eigen verantwoordelijkheid wil het kabinet onder meer laten doorklinken in de zorgconsumptie. Met ingang van 1 januari voert het kabinet de zogenoemde no-claim teruggaveregeling in. Mensen die in een jaar minder dan 250 aan ziektekosten maken, krijgen het verschil terug. Het Verbond noemt het opwerpen van een drempel voor zorgconsumptie verstandig, maar waarschuwt wel voor een verzwaring van administratieve lasten die de maatregel met zich mee kan brengen.

Administratieve lasten

Een ander nadrukkelijk stokpaardje van het kabinet dat niet nieuw is, maar in de Miljoenennota wel relatief veel aandacht krijgt betreft de administratieve lastendruk. Het kabinet heeft zich ten doel gesteld om de lasten in deze kabinetsperiode met een kwart te verminderen. In april werd een plan van aanpak gepresenteerd dat de totale administratieve lasten met 18% ( 3 miljard) moet verminderen. Inmiddels is de tweede fase gestart, waarin de aanpak van de Europese administratieve lasten, de mogelijkheden van interdepartementale samenwerking en de inzet van ICT centraal staan.

Op verzoek van het kabinet heeft het Centraal Planbureau een inschatting gemaakt van de macro-economische effecten van de verlaging van de administratieve lastendruk. Volgens die inschatting komen er in de collectieve sector 24.000 werknemers vrij voor het primaire proces. Oftewel meer handen aan het bed in plaats van benen onder het bureau wordt werkelijkheid.

Ook de private sector profiteert. De productie gaat omhoog, maar omdat de economie enkele jaren nodig heeft (5 tot 10 jaar) om te profiteren van de afgenomen lastendruk, loopt de werkloosheid op korte en middellange termijn op. Op de lange termijn verwacht het CPB dat de maatregelen leiden tot een stijging van het bbp met 1,5%.

Veiligheid

Net als vorig jaar ontspringen veiligheid en preventie de dans van het bezuinigingsmes. Sterker nog, er komt geld bij. In de Miljoenennota schrijft minister Zalm dat het kabinet de veiligheid in de samenleving op korte termijn merkbaar wil verbeteren. In de periode 2008-2010 wil het kabinet een afname van criminaliteit en overlast in het publieke domein met 20 à 25% in het vizier krijgen.

Een van de concrete maatregelen die het kabinet voor ogen heeft, is een harde(re) aanpak van veelplegers en jeugdcriminaliteit. Een maatregel die door de verzekeringsbedrijfstak met instemming wordt begroet. Pakweg 25% van alle delicten wordt immers door 10% van de criminelen gepleegd, vertelt Lex Westerman die zich bij het Verbond bezighoudt met veiligheid en criminaliteitsbestrijding. Stel dat je die in totaal 6.000 veelplegers in één klap achter de tralies krijgt ... Het is ook voor de verzekeringsbedrijfstak te merken wanneer veelplegers na vrijlating weer op straat zijn.

Aanscherping politieprestatie

Een andere maatregel die het kabinet uit de kast trekt om Nederland veiliger te maken, betreft het aanscherpen van de politieresultaten. Dit zal altijd een gevoelig punt blijven, reageert Westerman. Voorkomen moet worden dat de focus te veel zal zijn gericht op de kwantiteit in plaats van de kwaliteit. Als je de prestaties afmeet aan de inzet van de middelen, zegt dat immers weinig of misschien wel niks over het effect. Ik neem daarom aan dat de aanscherping niet alleen betekent dat er een betere aansluiting komt op de ruimere mogelijkheden bij het OM en de rechterlijke macht. Ik ga ervan uit dat ook concrete inhoudelijke meetinstrumenten naar plaats en tijd worden ontwikkeld en de inzet van de politie probleemgericht plaatsvindt.

Centrale aansturing

Het Verbond verwacht veel van de aangekondigde evaluatie van het politie-apparaat in 2005. Ik hoop, en verwacht eerlijk gezegd ook, dat een belangrijke uitkomst zal zijn dat meer centrale aansturing van de politie nodig is. Het beheer en gezag over de politie-organisatie is tot nu toe altijd over twee departementen verdeeld geweest. Als Verbond zullen wij het toejuichen als de centrale aansturing onder één verantwoordelijke minister, bijvoorbeeld een Minister van Veiligheid, zou komen.

Ten slotte noemt het Verbond het een goed voorstel dat de gemeenten en de ministeries van VWS en OCW vanaf volgend jaar dwingender worden betrokken bij het veiliger maken van Nederland. Daarmee geeft het kabinet wel een heel duidelijk signaal af dat er minder ruimte is voor vrijblijvendheid, meent Westerman. Maar ook hier geldt wel weer dat het essentieel is hoe die betrokkenheid in de praktijk gestalte krijgt. Wat nieuw en mooi is, is dat wanneer gemeenten niet zelf iets doen, Den Haag eraan te pas komt. Ik hoop dat die gedachte stimulerend werkt.

Verzekerd!, september 2004