Borsele werpt zich op als aanspreekpunt voor veiligheid
[22-09-2004 15:13]
Heinkenszand, 22 september 2004
De gemeente Borsele opent een speciale telefoonlijn en internetpagina
voor vragen over veiligheid. De gemeente wil daarmee vragen uit de
samenleving makkelijker en sneller van een antwoord voorzien. Want,
volgens Borsele leiden onbeantwoorde vragen over veiligheid te vaak
onnodig tot onrust onder de bevolking. Gesteund door verschillende
ministeries, start Borsele morgen (23 september) de
informatievoorziening.
Borsele ervaart de laatste tijd een lichte toename van vragen over
veiligheid. De vragen die tot nu toe bij de gemeente binnenkomen,
richten zich hoofdzakelijk op beveiligingsmaatregelen rond terrorisme,
de veiligheid van de kerncentrale en de wijze van voorbereiding van de
gemeente op calamiteiten. Hoewel de telefoon van de gemeente nog niet
roodgloeiend staat, neemt Borsele nu wél al actie. Want elke onnodig
ongeruste burger, vindt Borsele er een te veel. En Borsele ervaart dat
burgers vaak niet weten waar ze terecht kunnen met hun vragen.
Inwoners hebben daardoor moeite om achter de juiste informatie te
komen. Hierdoor blijven burgers vaak onnodig - met vragen rondlopen.
Met de speciaal ingerichte Info Veiligheid Borsele, hoopt de gemeente
een duidelijk aanspreekpunt te vormen waar alle vragen over veiligheid
gestroomlijnd kunnen worden. Zo kunnen ze beter en sneller van een
antwoord worden voorzien. De vraagbaak is digitaal te vinden op de
gemeentewebsite, www.borsele.nl, en telefonisch onder kantoortijden te
raadplegen via (0113) 238400.
Overigens is Borsele voorbereid om bij dreigende situaties zelf actief
de burgers te benaderen via passende communicatiemiddelen.
Samenwerking met ministeries
Borsele kan niet alle vragen over veiligheid beantwoorden, daar zijn
andere instanties bij betrokken. Om dit op te lossen is samenwerking
gezocht met de ministeries van Justitie, van Binnenlandse Zaken en
Koninkrijksrelaties (BZK) én van Volksgezondheid, Ruimtelijke Ordening
en Milieu (VROM). Een burger die vanaf morgen het telefoonnummer belt
of een vragenformulier op de website invult, heeft dus kans dat hij
met de afdeling voorlichting van Justitie wordt doorverbonden. Mocht
de burger specifieke vragen hebben over risicos van een bedrijf in de
gemeente, dan zal hij in veel gevallen de voorlichter van het
desbetreffende bedrijf aan de lijn krijgen. Bezoekers van de website
kunnen overigens ook doorklikken naar informatiesites over veiligheid,
bijvoorbeeld naar de website van het ministerie van VROM. Wie antwoord
geeft, vindt Borsele namelijk niet belangrijk, als er maar een juist
antwoord wordt gegeven op de vraag.
Na een proefperiode zal Borsele aan de hand van een evaluatie bekijken
of de opzet van Info Veiligheid Borsele succes heeft, en of de
gemeente de vraagbaak verder uit dient te breiden.