Gemeente Alkmaar
Nieuwe urgentieregels: geen urgentie meer bij scheiding met kinderen
Alkmaar, 22 september 2004
Dit is een gezamenlijk persbericht van de Sociale Verhuurders
Noord-Kennemerland (SVNK) en de gemeenten in Noord-Kennemerland
Wie na een scheiding de zorg voor minderjarige kinderen heeft, kan in
principe geen aanspraak meer maken op urgentie. Dit is één van de
onderdelen uit het voorstel voor een nieuwe urgentieregeling dat
momenteel voorligt aan de colleges van B&W in de regio
Noord-Kennemerland (en dat in oktober wordt behandeld in de
raadscommissies en gemeenteraden). Daarnaast wordt burgemeester en
wethouders gevraagd in te stemmen met het ter inspraak leggen van het
nieuwe woonruimteverdelingsysteem, dat per 1 april 2005 van start moet
gaan. Eind september begint de inspraakperiode voor dit nieuwe
systeem.
Er is voor gekozen relatiebeëindiging met zorg voor minderjarige
kinderen in principe uit te sluiten als grond voor urgentie, omdat de
kinderen altijd wel bij één van de ouders terecht kunnen. Daarnaast
zijn er ook mogelijkheden voor tijdelijke opvang. Wanneer er sprake is
van echt ernstige sociale problematiek, kan een beroep worden gedaan
op het verstrekken van urgentie op basis van een sociale indicatie.
Een regionale urgentiecommissie zal zich over deze aanvragen buigen,
zodat de aanvragen uniform behandeld worden.
In het voorstel voor de nieuwe urgentieregeling staat verder dat - in
reactie op de veelgehoorde klacht dat urgenten woningen wegkapen waar
`gewone' woningzoekenden jaren op wachten - maximaal 25% van de
beschikbare woningen wordt uitgesloten voor urgenten. Daarnaast geldt
urgentie voortaan voor de hele regio en niet langer alleen in de eigen
gemeente. Iemand met urgentie krijgt straks drie maanden de tijd om
via de Woningkrant een woning te vinden. Als het niet lukt om binnen
drie maanden zelf een woning te vinden, krijgt de urgente nog één
laatste aanbieding. Als de aangeboden woning wordt afgewezen, raakt
deze persoon zijn urgentieverklaring kwijt.
Krapte op de woningmarkt
Drie redenen vormden de aanleiding om de urgentieregels in regionaal
verband kritisch onder de loep te nemen. Allereerst de krapte op de
woningmarkt en het grote beslag dat urgenten leggen op de woningmarkt.
Om een beeld te geven: Er zijn 12.000 actief woningzoekenden in
Noord-Kennemerland. In 2003 zijn ruim 2000 woningen toegewezen.
Daarvan zijn ruim 400 woningen toegewezen aan urgenten, dat is
ongeveer 20% van de woningen. Bij eenderde van de mensen met een
urgentieverklaring gaat het om echtscheidingsgevallen. Ontwikkelingen
in de samenleving, zoals de steeds meer opkomende flitsscheiding
(scheiding zonder tussenkomst van de rechter, terwijl nu een
gerechtelijke uitspraak nog een grond is voor urgentie) vroegen ook om
een aanpassing van de urgentieregels. Tot slot maakten een aantal
onduidelijkheden in de uitvoering, onder andere de definities van
bepaalde begrippen, een verandering van de regels noodzakelijk.
Nieuw woonruimteverdelingsysteem
Vertegenwoordigers van woningcorporaties, het Regionaal Platform voor
Woonconsumenten en gemeenten zijn begin dit jaar gekomen met
voorstellen voor een nieuw woonruimteverdelingsysteem met als doel het
huidige systeem inzichtelijker maken. Ook wordt ingespeeld op het
signaal van veel woningzoekenden dat ze de volgorde van
woningtoewijzing niet rechtvaardig vinden. Voor de zomer werden al de
twaalf principes voor het nieuwe woonruimteverdelingsysteem
vastgesteld door de gemeenteraden in Noord-Kennemerland. Deze
principes zijn nu verder uitgewerkt. Hierbij gaat het bijvoorbeeld om:
* Woningen worden in het nieuwe systeem toegewezen op basis van
inschrijftijd (inschrijfkosten EUR 20,-). Wanneer meerdere mensen
op dezelfde woning reageren, krijgt degene die het langst staat
ingeschreven de woning. Hierbij zijn starters en doorstromers op
de woningmarkt gelijk. Er komt een overgangsregeling voor
woningzoekenden die in het huidige woonruimteverdelingsysteem al
rechten hebben opgebouwd. Zo worden woonduur of registratieduur
omgezet naar inschrijfmaanden en is er een bonus voor starters die
op het moment van het ingaan van het nieuwe systeem 22 of 29 jaar
zijn.
* Er komt één inkomensgrens: Mensen met een inkomen boven EUR 36.000
komen niet in aanmerking voor woningen met een huur onder EUR
466,48.
* Het huidige 55+ label vervalt (woningen met dit label werden
alleen toegewezen aan 55+ers) omdat zorg niet afhankelijk is van
leeftijd. Bovendien zijn veel 55+ers nog niet toe aan een woning
met zorg. Daarom worden woningen met zorg voortaan toegewezen op
basis van een zorgindicatie van een indicatieorgaan. Per gemeente
wordt bepaald voor welke complexen een indicatie nodig is. Naast
woningen met zorg kunnen dit bijvoorbeeld ook complexen met een
bouwwijze die gericht is op ouderenhuisvesting of beschermd of
beschut wonen voor ouderen zijn.
* Het huidige 23- label vervalt (woningen met dit label werden
alleen toegewezen aan 23-ers). Voor woningtoewijzing aan jongeren
is afgesproken dat het aandeel woningen dat de groep starters
toegewezen krijgt, meer overeen moet komen met het aandeel dat ze
uitmaken van het totaal aantal woningzoekenden. Daarnaast moeten
woningen met een huurprijs onder de EUR 325,- vooral worden
toegewezen aan jongeren onder de 23 jaar.
* Door monitoring wordt in de gaten gehouden wat de effecten zijn
van het nieuwe toewijzingssysteem.
Momenteel wordt aan de colleges van B&W voorgesteld het voorstel voor
het nieuwe woonruimteverdelingsysteem voor inspraak ter inzage te
leggen. De inspraak start eind september. De regels voor het nieuwe
woonruimteverdelingssysteem en voor urgentie worden vastgelegd in de
Huisvestingsverordening 2005, die de gemeenteraden naar verwachting
begin 2005 vaststellen. Het nieuwe woonruimteverdelingsysteem kan dan
op 1 april 2005 operationeel zijn.
22 september 2004