Tiscali

P E R S I N F O R M A T I E

TISCALI SPONSORT NEDERLANDS FILM FESTIVAL:
FILM EN INTERNET GAAN HAND IN HAND

Utrecht- 23 september 2004 ­ Gisterenavond opende het 24e Nederlands Filmfestival in Utrecht met de wereldpremière van Eddy Terstall's film Simon. Het Europese internetcommunicatiebedrijf Tiscali is vanaf dit jaar de nieuwe hoofdsponsor van het Nederlands Filmfestival. Tiscali is daarmee de derde hoofdsponsor, naast Publieke Omroep en Utrechts Nieuwsblad/Amersfoortse Courant. Tiscali ziet een sterke toekomst in de combinatie van film en internet. De ondersteuning van het Nederlands Filmfestival past naadloos binnen de strategie van Tiscali om de veelzijdige functie van internet binnen de filmwereld verder te versterken. Tiscali laat zien dat internet een wendbaar en levendig medium is dat op veel manieren gekoppeld kan worden aan film en filmmateriaal, zowel op het gebied van promotie als distributie. Tiscali ziet een belangrijke toegevoegde waarde in de combinatie van verschillende mediatypen. De samenstelling van de hoofdsponsors van dit festival weerspiegelt deze visie ook. Tijdens het festival is er een Gouden Kalf voor de Tiscali Publieksprijs, deze wordt op 1 oktober toegekend aan de regisseur van de beste speelfilm op basis van een enquête onder het festivalpubliek en is de enige prijs die niet door de jury wordt bepaald.

Tiscali is ook een van de stuwende krachten achter de website www.ditmoetjezien.nl, dé filmportal van Nederland die deze week werd gelancerd. De betrokkenheid bij film past binnen het brede kader aan breedbanddiensten dat Tiscali op Europees niveau ontwikkelt als zogeheten ''full service provider''. Naast internettoegang en internetdiensten beschikken abonnees vanaf begin 2005 over een totaalpakket aan entertainmentdiensten zoals filmcontent, video-on-demand, muziek, games en telefonie via internet. Een groot aantal huishoudens heeft breedbandinternet waarop beeldmateriaal uitstekend te bekijken is. Ook hebben veel mensen op verschillende momenten van de dag toegang tot verschillende media zoals internet, TV, telefoon, radio en bioscoop. Door die momenten op elkaar aan te laten sluiten geeft Tiscali concreet kracht aan het idee van "multimediale'' consumentenervaring.

Naast nauwe betrokkenheid bij de promotie van een aanzienlijk aantal films de afgelopen jaren, heeft Tiscali deze zomer een grote stap gezet door 0605 ­ de Film, over de moord op Pim Fortuyn en geregisseerd door Theo van Gogh, volledig te financieren.

OVER 0605- DE FILM
Tiscali heeft alle rechten en de exclusieve exploitatie van 0605 ­ de Film verworven. Twee jaar na de moord op Fortuyn maakte Theo van Gogh afgelopen zomer deze film, een reconstructie van de gebeurtenissen en ontdekkingen in de dagen na de gewelddadige moord op Pim Fortuyn. De film is gebaseerd op het boek "De zesde mei" van Tomas Ross. 0605 wordt in december van dit jaar door Tiscali exclusief via internet vertoond. Het is de eerste keer in Europa dat een film via het web in première gaat waarmee wordt onderstreept dat internet een steeds belangrijkere rol in de levenscyclus van een film speelt.

Op de website van de film www.0605defilm.nl was vanaf de eerste draaidag de gehele productie te volgen. Er werd direct vanaf de set verslag gedaan, met onder andere een dagelijks videodagboek van Theo van Gogh. Verder wordt er op de site achtergrondinformatie gegeven over het hoe, wat en waarom van de film, trailers, info over de cast en crew, laatste nieuws, interviews, foto's, behind the scenes en foto galleries.

Over Tiscali B.V.
Tiscali B.V. is de Nederlandse dochter van Tiscali S.p.A. (Nuovo Mercato, Milan: TIS; Nouveau Marché, Paris: 005773), 'the Internet Communication Company'. Tiscali biedt breedband- en inbelinternettoegang voor consumenten en zakelijk gebruik, innovatieve communicatiediensten en content. Op 30 juni 2004 had Tiscali 7,9 miljoen actieve gebruikers en was het aantal breedbandabonnees gestaag gegroeid tot 1,44 miljoen. De corporate website van Tiscali is www.tiscali.com. De Nederlandse website van Tiscali is www.tiscali.nl

Perscontacten:
Voor beeldmateriaal, achtergrondinformatie en interviewaanvragen: Veronique van Zanten en
Eline van Lelyveld
Van Kempen Public Relations &
Public Affairs
Tel 070-346 3760
v.vanzanten@kempenpr.nl
e.vanlelyveld@kempenpr.nl