Ingezonden persbericht


Persbericht

Modeketen met 2.064 winkels stopt wereldwijd met bont

Besluit Inditex (ZARA) zware slag voor bonthandel.

Amsterdam, 23 september 2004 - De toonaangevende Spaanse modeketen Inditex heeft Bont voor Dieren laten weten dat ze besloten heeft geen enkel bontproduct meer te verkopen in haar 2.064 winkels in Nederland, Canada, de Verenigde Staten, Groot Brittannië, Ierland, Frankrijk, België, Luxemburg, Duitsland, Oostenrijk, Zwitserland, Italië, Zweden, Noorwegen, Denemarken, Finland, IJsland, Tsjechië, Polen en Slovenië, Spanje, Portugal, Griekenland, Turkije, Mexico en Venezuela. Inditex laat in een internationale persverklaring van 22 september weten ook in de toekomst nooit bont in de collectie op te zullen nemen in enige door haar te openen winkel.

Naar aanleiding van acties van Bont voor Dieren besloot Zara Nederland vorig jaar al te stoppen met het verkopen van bont. In een brief liet Inditex toen weten zich bewust te zijn van haar verantwoordelijkheid om zorg te dragen voor het milieu en dieren. Dit wordt nu omgezet in wereldwijd beleid.

Het succesvolle en snel groeiende modeconcern met een netto-jaaromzet van

¬ 2.405.800.000,= opent gemiddeld 1 winkel per dag en kende afgelopen half jaar een omzetgroei van 22%. Inditex voert de merken; Zara, Pull&Bear,Massimo Dutti, Bershka, Stradivarius, Oysho, Zara Home en Kiddy Class. In Nederland is de modeketen Zara de bekendste loot van Inditex met vijf vestigingen.

Sinds 2002 voerde Inditex een beleid om alleen bont te gebruiken van dieren die voor de vleesindustrie worden gefokt zoals konijnen. Dit bleek echter een fabeltje van de bonthandel, ook konijnen worden speciaal voor hun vacht gefokt. Bont voor Dieren heeft Inditex overtuigende informatie geleverd over het feit dat konijnenbont geen restproduct is van de vleesindustrie.

Konijnen die voor vlees worden gehouden worden al met 11 weken geslacht, de vacht is niet geschikt voor bontkleding want de haren vallen uit. Voor bont wordt een ander soort konijnen gefokt het Rex konijn met een vacht zonder haaruitval. Deze bontkonijnen worden gedood op een leeftijd 6 maanden als hun wintervacht is ontwikkeld. De bonthandel probeert de acceptatie van bont te vergroten door te suggereren dat konijnenbont een restproduct is van konijnen die voor vlees worden gefokt. Zo worden kledingbedrijven en consumenten op het verkeerde been gezet .

De wereldwijde overwinning in het belang van pelsdieren is van grote betekenis omdat de snel groeiende en trendsettende mode formules van Inditex een voorbeeldwerking hebben voor andere internationale modehuizen.Ook in andere ketens is een beweging zichtbaar in de richting van een totale bontboycot. Company campaigning in combinatie met toenemende belangstelling voor Maatschappelijk Verantwoord Ondernemen leiden tot een bontvrij beleid

Ook het Deense kledingconcern IC Companys met de merken InWear, Jackpot, Cottonfield, Part Two en Martinique is onder druk van de publieke opinie in ons land sinds dit jaar bontvrij. Bont is volgens IC Companys Nederland voor de markt in Nederland onacceptabel. Bont voor Dieren start op haar website www.bontvoordieren.nl een e-mail actie om IC Companys op te roepen haar bontvrije beleid internationaal door te voeren.

Meer informatie: Drs Lieke Keller tel. (020) 676 66 00 of 06 12 66 71 07

Over de Inditex groep;: www.inditex.com