Het persberichtenarchief is niet meer rond

UTRECHT, 20040924 -- Schreven persvoorlichters vroeger voor het ronde archief, nu doen ze dat voor het elektronisch archief: Internet. In de ietwat provocerende brochure met de naam "Het archief is niet meer rond, persberichtendistributie in de 21ste eeuw" zet persberichtendistributeur Nieuwsbank de gevolgen van deze verandering voor het denken en doen van persvoorlichters op een rij. "De perslijst kan in de prullenmand" en "publish or perish" zijn de nieuwe slagwoorden.


De brochure verschijnt ter gelegenheid van de opname van het 500.000ste persbericht in het Nieuwsbank persberichtenarchief op Internet. "Het was nodig om wat meer bekendheid te geven aan onze distributiefunctie", aldus hoofdredacteur Jan Halkes, "nog te veel persvoorlichters zien ons als een van de vele nieuwssites op Internet: een beetje rare, maar wel handige site want wij nemen maar klakkeloos elk bericht over. Deze brochure maakt duidelijk dat onze werkwijze voortkomt uit een visie die allesbehalve klakkeloos is."

Tien jaar na de opkomst van het wereldwijde web ziet Nieuwsbank ook in het nieuwswereldje de kwalitatieve omslag van aanbod- naar vraageconomie. Wat in de krant en op de tv komt, wordt minder dan ooit door persvoorlichters bepaald. De brochure past de regels van de 'On Demand' marketing op de persvoorlichting toe en concludeert dat persvoorlichters zelf ook een beetje journalist geworden zijn. Het adagium is niet langer 'het juiste nieuws op het goede moment' maar 'al het nieuws waar vraag naar is'.

Nieuwsbank gaat er prat op in het Nederlandse taalgebied de best bezochte persberichtensite op internet te zijn. Niet toevallig pleit de brochure er daarom voor de persberichtendistributie geheel aan Nieuwsbank uit te besteden. Toch wordt ook de doe-het-zelver te hulp geschoten met een checklist van 24 punten. Hulp in zoverre, dat het lezen van die waslijst je er wel erg van overtuigt dat je het distribueren maar beter aan een toegewijd deskundige kunt overlaten.