Ingezonden persbericht


PERSBERICHT

Tweens met recht digitale generatie

Online Tweens panel Kaboem.nl een groot succes.

Naarden 23 september 2004. Tijdens het Den Haag Telecom congres 2004 op 22 september 2004 is nog maar weer eens duidelijk gebleken dat de Tween generatie (Jongeren van 9 t/m 15 jaar) een digitaalvaardige generatie is. En dat verschilt duidelijk van voorgaande generaties. Dit kunnen we concluderen uit de resultaten van een online panel onder 2.250 tweens dat Kaboem Media BV verzorgd heeft tijdens het Den Haag Telecom congres 2004. Den Haag Telecom 2004 stond dit jaar in het teken van Kids & Telecom.

Tijdens het congres werd een vragenlijst gepubliceerd op kaboem.nl. De bezoekers van kaboem.nl hebben online vragen beantwoord waarvan de resultaten real time , op een aantal grote schermen in de congreszaal werden gepubliceerd. Uit de resultaten bleek dat maar liefst 87% een eigen mobiele telefoon heeft en 88% van de ondervraagden iedere dag achter het internet zit.

Ook werd er gevraagd wie de kosten van de mobiele telefoon betaald. Daar kwam uit naar voren dat ruim de helft (51%) de rekening zelf betaalde en dat bij 37% de rekening door de ouders wordt betaald. 12% geeft aan dat het anders geregeld wordt, waarbij het aannemelijk is dat de rekening door ouders en kind gezamenlijk wordt betaald.

Wat doet een tween dan vooral op internet? 71% geeft aan dat men vooral bezig is met chatten op MSN. MSN is de absolute nummer één op dit moment. 8% zegt dat men vooral mailt en 21 % zegt andere dingen te doen. Een belangrijk signaal is ook dat de PC steeds meer wordt gebruikt als vervanging van de radio en TV. Op de vraag, luister jij wel eens naar de radio via internet of kijk je video s antwoordde 78% van de ondervraagden met ja en 22% met nee.

De ontwikkeling van deze digitaalvaardige generatie signaleren we natuurlijk al een langere periode, aldus commercial manager van Kaboem Media BV Peter-Paul Laumans. Het gaat hier om jonge consumenten die dynamisch zijn en een duidelijke eigen mening en voorkeur hebben . Tevens hebben ze invloed op het aankoopproces van hun ouders . Kortom een groep consumenten die steeds belangrijker wordt in onze consumptie maatschappij en die steeds vaker serieus wordt genomen .

Als laatste vraag werd tijdens het onderzoek gevraagd met wie de tween zijn of haar diepste geheimen deelt: de beste vriend/vriendin, het chatmaatje of vader/moeder. Het blijk dan toch dat op dat gebied gekozen wordt voor het vertrouwde directe contact. 73% vertrouwt de diepste geheimen toe aan de beste vriend/vriendin. 21% verteld het liever aan vader of moeder en slechts 6% kiest voor de digitale oplossing van de chatmaat.

Kaboem is met meer dan 500.000 leden Nederlands populairste website voor en door Tweens (9-15 jaar). Het is voor Tweens dé plek om elkaar te ontmoeten en alles aan te treffen over typische Tweens onderwerpen. Kaboem is continu op zoek naar de laatste trends onder Tweens. Daartoe wordt doorlopend onderzoek gedaan binnen www.kaboem.nl.



Ingezonden persbericht