24-9-2004
Chevrolet in WTCC 2005 aan de start
Chevrolet Europe neemt in 2005 deel aan het FIA Wereldkampioenschap
voor Toerwagens (WTCC). Het is de eerste maal in de geschiedenis dat
Chevrolet, GMs grootste wereldwijd verkochte merk, met een
fabrieksteam deelneemt aan een officieel FIA wereldkampioenschap.
De aankondiging komt minder dan een week na het nieuws dat Chevrolet
in West-Europa zal beginnen met het op de markt brengen van een
modelreeks die hoofdzakelijk gebouwd wordt door GM Daewoo Auto &
Technology (GM Daewoo) in Korea, een strategie die al eerder met
succes werd toegepast in Noord- en Zuid-Amerika, Azië, Zuid-Afrika en,
recent nog, in Centraal- en Oost-Europa.
Drie Chevrolets Nubira (in sommige markten verkocht als Lacetti)
zullen worden ontwikkeld, gebouwd en ingeschreven in het kampioenschap
in 2005 door het bekende Britse RML team (voorheen Ray Mallock
Limited).
We zijn erg blij dat GMs eerste deelname aan een FIA
wereldkampioenschap een feit wordt met Chevrolet, zei Erhard L.
Spranger, Executive Director, Chevrolet Europe. Een sterke
aanwezigheid in de autosport zorgt voor het perfecte platform om een
sterk merk in staat te stellen haar eigenschappen te tonen aan een
wereldpubliek. Het FIA WTCC zorgt precies voor het platform dat
Chevrolet wenst te gebruiken om haar doelstellingen te realiseren.
Chevrolet zocht een product met een groot potentieel. We zijn dan ook
blij en vereerd dat de wedstrijdauto, ontwikkeld en gebouwd door GM
Daewoo, gekozen werd om de Europese groei van het merk te leiden,
verklaarde Nick Reilly, President en CEO van GM Daewoo. Je hebt een
partner met veel ervaring nodig als je aan een programma als het WTCC
begint. RML heeft een uitstekende staat van dienst en veel ervaring in
autosport in het algemeen en met toerwagens in het bijzonder.
We zijn zeer trots om Chevrolet te mogen vertegenwoordigen bij haar
eerste deelname aan een wereldwijd autosportprogramma, zei Ray
Mallock, oprichter en Managing Director van RML. We kijken nu al uit
naar een veelbelovende en succesvolle relatie met het merk.
Het WTCC vervangt het huidige Europese Kampioenschap voor Toerwagens
(ETCC) en het kampioenschap zal voor het eerst verreden worden in tien
landen in Europa, Latijns Amerika en China.
Toen er werd gezocht naar een geschikt platform om te tonen dat
Chevrolet nu een echt wereldmerk is, waren we meteen overtuigd van de
voordelen van het FIA WTCC, aldus Pieter Stokman, Manager Public
Relations bij Daewoo Motor Benelux.
Wij kunnen nu de strijd aanbinden met dezelfde merken waartegen we
concurreren op de automobielmarkt, terwijl we tegelijkertijd kunnen
profiteren van de geschikte commerciële en communicatievoordelen. Dit
programma toont ons vertrouwen in onze producten en in het merk
Chevrolet.
De roll-out van het eerste prototype is voorzien in december. De
eerste echte Chevrolet WTCC toerwagen zal dan aan een hele reeks tests
op verschillende circuits in Europa worden onderworpen. De coureurs
zullen in een later stadium worden bekendgemaakt.
We zijn met een aantal coureurs in gesprek die over de juiste
ingrediënten beschikken om aan Chevrolets wereldwijde
autosportprogramma deel te nemen. We zijn op zoek naar rijders die
eerder al races en kampioenschappen hebben gewonnen en die een brok
ervaring en kennis mee kunnen nemen naar ons, aldus Stokman.
De beslissing van het ETCC om buiten de landsgrenzen van Europa actief
te worden valt samen met de plannen van Chevrolet om GMs wereldwijde
instapmerk merk te worden. Het nieuwe WTCC biedt dan ook uitgebreide
mogelijkheden om media en autosportfans over de gehele wereld te
bereiken.
Het WTCC-seizoen start voorlopig in Italië (Monza, 10 april), en gaat
vervolgens naar Frankrijk (Magny-Cours, 1 mei), het Verenigd
Koninkrijk (Silverstone, 15 mei), de Tsjechische Republiek (Brno, 29
mei), Mexico (26 juni), België (Spa-Francorchamps, 22 juli), Duitsland
(Oschersleben, 28 augustus), Turkije (Istanboel, 18 september) en
Spanje (Valencia, 2 oktober). De seizoensfinale vindt plaats op het
stratencircuit van Macau in de volksrepubliek China op 20 november.
RML: gevestigde partner voor 2005 WTTC programma van Chevrolet
Chevrolets technische en motorsport partner voor het WTCC 2005 is RML
(voorheen Ray Mallock Limited). Opgericht in 1984, heeft RML vele
successen geboekt in de autosport. Iedere race- of rallyauto die door
RML ontwikkeld werd won een wedstrijd in het eerste competitiejaar en
de titel in het kampioenschap binnen de twee jaar.
Na vijf succesvolle jaren in het FIA WK voor Sportwagens schakelde RML
in 1992 over naar toerwagens met twee door Ecurie Ecosse ingezette
Vauxhalls Cavalier (Opel Vectra in andere markten). In 1993 nam RML
deel met haar eerste in eigen regie ontwikkelde Vauxhall Cavalier en
wist geregeld de fabriekswagens voor te blijven. Als direct gevolg
hiervan kreeg RML het jaar nadien, in 1994, de status van een
fabrieksteam.
Terwijl RML het Vauxhall Sport team runde in het Britse Kampioenschap
voor toerwagens (BTCC), zorgde het team ook voor de bouw, levering en
ondersteuning van nog eens acht Vauxhall en Opel teams wereldwijd.
Succes bleef niet uit en in 1995 won RML het BTCC bij de teams en de
rijders, alsook het Spaanse kampioenhap in dezelfde discipline. In
1996 wonnen de RML-wagens de kampioenschappen in Australië en
Thailand.
Toen Nissan besliste om naar het BTCC terug te keren klopte het merk
eveneens aan bij RML. In 1998, het tweede jaar van het programma, won
RML zoals verwacht de titels bij de merken en de teams, een jaar later
gevolgd door een clean sweep, met de titels bij de rijders, de merken
en de teams.
Gelijktijdig met het toerwagenproject, koos Opel voor RML om de nieuwe
Astra Formula 2 rallywagen te ontwikkelen. Hoewel begonnen vanaf een
blanco vel papier was de auto ontworpen en gebouwd in amper vijf
maanden, en debuteerde de Astra een maand later. In 1998, in het
eerste competitiejaar, won de auto het Duitse rallykampioenschap. In
1999 wonnen de RML-Astras de kampioenschappen in Duitsland, Noorwegen
en Zweden, in 2000 gevolgd door de titels in Groot-Brittannië,
Duitsland en Noorwegen.
Einde 2000 werd RML door Opel gevraagd om de nieuwe Opel Corsa Super
1600 Rally Car te tekenen en te ontwikkelen. Vandaag zijn 14 van deze
wagens succesvol onderweg over de hele wereld.
Eveneens in 2000 gaf Saleen Inc. aan RML een contract om de eerste
Amerikaanse supercar te tekenen en bouwen (de Saleen S7), alsook de
competitieversie hiervan (de Saleen S7-R). Dit project nam slechts
acht maanden in beslag van eerste schets tot de productie van twee
prototypes.
In zijn eerste seizoen won de auto 11 van de 16 races waarin de Saleen
aan de start kwam, inclusief de 12 Uren van Sebring.
RML zette de auto in 2001 in in het ELMS (European Le Mans Series) en
won er meteen de titels bij de merken, de teams en de rijders.
In 2002 werd RML de eerste Europese autosportorganisatie die met oval
racing begon, in de vorm van programmas in het ASCAR (een Europese
variant van NASCAR) en de ChampCar World Series.
Voor de ChampCar race in Rockingham in 2002 zette RML de auto van het
Team St. George in voor Darren Manning. Deze race was meteen het
ChampCar debuut voor zowel teams als rijder, hetgeen beloond werd met
een verdienstelijke negende plaats, nadat Manning zelfs een tijdje aan
de leiding had gereden.
In ASCAR won RML de titels in 2002 en 2003 met rijders als Nicolas
Minassian en Ben Collins.
RML keerde terug naar de toerwagenracerij in 2004, met name met SEAT
in het BTCC. Het team begon al snel weer als van oudsher races te
winnen: de openingsrace in Thruxton ging naar RML. Inmiddels heeft het
team meer ronden aan de leiding gereden dan welke andere concurrent
ook, en staat de score op acht overwinningen.
Ook in 2004 nam RML deel aan het FIA GT Kampioenschap (Saleen S7-R),
de 24 Uur van Le Mans (Lola MG sportwagen) en de Le Mans Endurance
Series (Lola MG sportwagen).
CHEVROLET WORLD TOURING CAR
TECHNISCHE GEGEVENS
Afmetingen
Wielbasis 2600 mm
Lengte 4500 mm
Breedte FIA reglement
Hoogte 1360 mm
Spoorbreedte voor 1560 mm
Spoorbreedte achter 1560 mm
Leeggewicht 1140 kg
Inhoud Benzinetank 70 liter
Chassis/ophanging/banden/wielen
Kooi Stalen unitaire structuur met FEA geoptimaliseerde rolkooi
Koetswerk Staal/composiet met Motorsport Aerodynamic Kit zoals
voorgeschreven door de FIA reglementen
Ophanging voor MacPherson veerpoot
Ophanging achter Dual link
Wielen en banden 9 x 17 aluminium racevelgen Michelin Competitie
banden
Remmen voor Aluminium remklauwen met vier zuigers, 295 x 32
geventileerde stalen schijven, luchtgekoeld
Remmen achter Aluminium remklauwen met twee zuigers, 290 x 9.7 stalen
schijf
Motor
Type 2.0 liter, 4 cilinders
Motorinhoud 1998 cc Inlaatsysteem 64 mm gasklep; individuele injectie;
inlaatspruitstuk met individuele trechters Distributie 16 kleppen,
diameter van de kleppen: inlaat 34mm uitlaat 28mm Compressie 11:1
Vermogen 270 PK bij 8400 t/min
Koppel 267 Nm bij 5800 t/min
Topsnelheid (geschat) 254 km/h
nsmissie
Type versnellingen, sequentieel geschakeld, mechanisch stangenstelsel
AutoRai