AutoRai

24-9-2004

Chevrolet in WTCC 2005 aan de start

Chevrolet Europe neemt in 2005 deel aan het FIA Wereldkampioenschap voor Toerwagens (WTCC). Het is de eerste maal in de geschiedenis dat Chevrolet, GMs grootste wereldwijd verkochte merk, met een fabrieksteam deelneemt aan een officieel FIA wereldkampioenschap.

De aankondiging komt minder dan een week na het nieuws dat Chevrolet in West-Europa zal beginnen met het op de markt brengen van een modelreeks die hoofdzakelijk gebouwd wordt door GM Daewoo Auto & Technology (GM Daewoo) in Korea, een strategie die al eerder met succes werd toegepast in Noord- en Zuid-Amerika, Azië, Zuid-Afrika en, recent nog, in Centraal- en Oost-Europa.

Drie Chevrolets Nubira (in sommige markten verkocht als Lacetti) zullen worden ontwikkeld, gebouwd en ingeschreven in het kampioenschap in 2005 door het bekende Britse RML team (voorheen Ray Mallock Limited).

We zijn erg blij dat GMs eerste deelname aan een FIA wereldkampioenschap een feit wordt met Chevrolet, zei Erhard L. Spranger, Executive Director, Chevrolet Europe. Een sterke aanwezigheid in de autosport zorgt voor het perfecte platform om een sterk merk in staat te stellen haar eigenschappen te tonen aan een wereldpubliek. Het FIA WTCC zorgt precies voor het platform dat Chevrolet wenst te gebruiken om haar doelstellingen te realiseren.

Chevrolet zocht een product met een groot potentieel. We zijn dan ook blij en vereerd dat de wedstrijdauto, ontwikkeld en gebouwd door GM Daewoo, gekozen werd om de Europese groei van het merk te leiden, verklaarde Nick Reilly, President en CEO van GM Daewoo. Je hebt een partner met veel ervaring nodig als je aan een programma als het WTCC begint. RML heeft een uitstekende staat van dienst en veel ervaring in autosport in het algemeen en met toerwagens in het bijzonder.

We zijn zeer trots om Chevrolet te mogen vertegenwoordigen bij haar eerste deelname aan een wereldwijd autosportprogramma, zei Ray Mallock, oprichter en Managing Director van RML. We kijken nu al uit naar een veelbelovende en succesvolle relatie met het merk.

Het WTCC vervangt het huidige Europese Kampioenschap voor Toerwagens (ETCC) en het kampioenschap zal voor het eerst verreden worden in tien landen in Europa, Latijns Amerika en China.

Toen er werd gezocht naar een geschikt platform om te tonen dat Chevrolet nu een echt wereldmerk is, waren we meteen overtuigd van de voordelen van het FIA WTCC, aldus Pieter Stokman, Manager Public Relations bij Daewoo Motor Benelux.

Wij kunnen nu de strijd aanbinden met dezelfde merken waartegen we concurreren op de automobielmarkt, terwijl we tegelijkertijd kunnen profiteren van de geschikte commerciële en communicatievoordelen. Dit programma toont ons vertrouwen in onze producten en in het merk Chevrolet.

De roll-out van het eerste prototype is voorzien in december. De eerste echte Chevrolet WTCC toerwagen zal dan aan een hele reeks tests op verschillende circuits in Europa worden onderworpen. De coureurs zullen in een later stadium worden bekendgemaakt.

We zijn met een aantal coureurs in gesprek die over de juiste ingrediënten beschikken om aan Chevrolets wereldwijde autosportprogramma deel te nemen. We zijn op zoek naar rijders die eerder al races en kampioenschappen hebben gewonnen en die een brok ervaring en kennis mee kunnen nemen naar ons, aldus Stokman.

De beslissing van het ETCC om buiten de landsgrenzen van Europa actief te worden valt samen met de plannen van Chevrolet om GMs wereldwijde instapmerk merk te worden. Het nieuwe WTCC biedt dan ook uitgebreide mogelijkheden om media en autosportfans over de gehele wereld te bereiken.

Het WTCC-seizoen start voorlopig in Italië (Monza, 10 april), en gaat vervolgens naar Frankrijk (Magny-Cours, 1 mei), het Verenigd Koninkrijk (Silverstone, 15 mei), de Tsjechische Republiek (Brno, 29 mei), Mexico (26 juni), België (Spa-Francorchamps, 22 juli), Duitsland (Oschersleben, 28 augustus), Turkije (Istanboel, 18 september) en Spanje (Valencia, 2 oktober). De seizoensfinale vindt plaats op het stratencircuit van Macau in de volksrepubliek China op 20 november.

RML: gevestigde partner voor 2005 WTTC programma van Chevrolet Chevrolets technische en motorsport partner voor het WTCC 2005 is RML (voorheen Ray Mallock Limited). Opgericht in 1984, heeft RML vele successen geboekt in de autosport. Iedere race- of rallyauto die door RML ontwikkeld werd won een wedstrijd in het eerste competitiejaar en de titel in het kampioenschap binnen de twee jaar.

Na vijf succesvolle jaren in het FIA WK voor Sportwagens schakelde RML in 1992 over naar toerwagens met twee door Ecurie Ecosse ingezette Vauxhalls Cavalier (Opel Vectra in andere markten). In 1993 nam RML deel met haar eerste in eigen regie ontwikkelde Vauxhall Cavalier en wist geregeld de fabriekswagens voor te blijven. Als direct gevolg hiervan kreeg RML het jaar nadien, in 1994, de status van een fabrieksteam.

Terwijl RML het Vauxhall Sport team runde in het Britse Kampioenschap voor toerwagens (BTCC), zorgde het team ook voor de bouw, levering en ondersteuning van nog eens acht Vauxhall en Opel teams wereldwijd. Succes bleef niet uit en in 1995 won RML het BTCC bij de teams en de rijders, alsook het Spaanse kampioenhap in dezelfde discipline. In 1996 wonnen de RML-wagens de kampioenschappen in Australië en Thailand.

Toen Nissan besliste om naar het BTCC terug te keren klopte het merk eveneens aan bij RML. In 1998, het tweede jaar van het programma, won RML zoals verwacht de titels bij de merken en de teams, een jaar later gevolgd door een clean sweep, met de titels bij de rijders, de merken en de teams.

Gelijktijdig met het toerwagenproject, koos Opel voor RML om de nieuwe Astra Formula 2 rallywagen te ontwikkelen. Hoewel begonnen vanaf een blanco vel papier was de auto ontworpen en gebouwd in amper vijf maanden, en debuteerde de Astra een maand later. In 1998, in het eerste competitiejaar, won de auto het Duitse rallykampioenschap. In 1999 wonnen de RML-Astras de kampioenschappen in Duitsland, Noorwegen en Zweden, in 2000 gevolgd door de titels in Groot-Brittannië, Duitsland en Noorwegen.

Einde 2000 werd RML door Opel gevraagd om de nieuwe Opel Corsa Super 1600 Rally Car te tekenen en te ontwikkelen. Vandaag zijn 14 van deze wagens succesvol onderweg over de hele wereld.

Eveneens in 2000 gaf Saleen Inc. aan RML een contract om de eerste Amerikaanse supercar te tekenen en bouwen (de Saleen S7), alsook de competitieversie hiervan (de Saleen S7-R). Dit project nam slechts acht maanden in beslag van eerste schets tot de productie van twee prototypes.

In zijn eerste seizoen won de auto 11 van de 16 races waarin de Saleen aan de start kwam, inclusief de 12 Uren van Sebring.

RML zette de auto in 2001 in in het ELMS (European Le Mans Series) en won er meteen de titels bij de merken, de teams en de rijders.

In 2002 werd RML de eerste Europese autosportorganisatie die met oval racing begon, in de vorm van programmas in het ASCAR (een Europese variant van NASCAR) en de ChampCar World Series.

Voor de ChampCar race in Rockingham in 2002 zette RML de auto van het Team St. George in voor Darren Manning. Deze race was meteen het ChampCar debuut voor zowel teams als rijder, hetgeen beloond werd met een verdienstelijke negende plaats, nadat Manning zelfs een tijdje aan de leiding had gereden.

In ASCAR won RML de titels in 2002 en 2003 met rijders als Nicolas Minassian en Ben Collins.

RML keerde terug naar de toerwagenracerij in 2004, met name met SEAT in het BTCC. Het team begon al snel weer als van oudsher races te winnen: de openingsrace in Thruxton ging naar RML. Inmiddels heeft het team meer ronden aan de leiding gereden dan welke andere concurrent ook, en staat de score op acht overwinningen.

Ook in 2004 nam RML deel aan het FIA GT Kampioenschap (Saleen S7-R), de 24 Uur van Le Mans (Lola MG sportwagen) en de Le Mans Endurance Series (Lola MG sportwagen).

CHEVROLET WORLD TOURING CAR
TECHNISCHE GEGEVENS
Afmetingen
Wielbasis 2600 mm
Lengte 4500 mm
Breedte FIA reglement
Hoogte 1360 mm
Spoorbreedte voor 1560 mm
Spoorbreedte achter 1560 mm
Leeggewicht 1140 kg
Inhoud Benzinetank 70 liter
Chassis/ophanging/banden/wielen
Kooi Stalen unitaire structuur met FEA geoptimaliseerde rolkooi Koetswerk Staal/composiet met Motorsport Aerodynamic Kit zoals voorgeschreven door de FIA reglementen
Ophanging voor MacPherson veerpoot
Ophanging achter Dual link
Wielen en banden 9 x 17 aluminium racevelgen Michelin Competitie banden
Remmen voor Aluminium remklauwen met vier zuigers, 295 x 32 geventileerde stalen schijven, luchtgekoeld
Remmen achter Aluminium remklauwen met twee zuigers, 290 x 9.7 stalen schijf
Motor
Type 2.0 liter, 4 cilinders
Motorinhoud 1998 cc Inlaatsysteem 64 mm gasklep; individuele injectie; inlaatspruitstuk met individuele trechters Distributie 16 kleppen, diameter van de kleppen: inlaat 34mm uitlaat 28mm Compressie 11:1 Vermogen 270 PK bij 8400 t/min
Koppel 267 Nm bij 5800 t/min
Topsnelheid (geschat) 254 km/h
nsmissie
Type versnellingen, sequentieel geschakeld, mechanisch stangenstelsel