AutoRai

24-9-2004

Citroën op de mondial de l'automobile 2004

Citroën introduceert op de komende Mondial de lAutomobile in Parijs zijn nieuwe middenklasser, de Citroën C4: een Berline en een Coupé, die zowel qua uiterlijk als uitrustingsniveau bijzonder geavanceerd zijn.

De middenklasser C4 beleeft op deze tentoonstelling zijn wereldpremière. De C4 Berline en C4 Coupé hebben elk hun eigen unieke stijl, maar hebben een ergonomisch en ruim interieur gemeen dat bijdraagt aan het comfort van de inzittenden. De C4 biedt ook een reeks innovaties, met onder andere een stuur met vaste kern, waaromheen het stuurwiel draait, een origineel doorschijnend instrumentenpaneel en een parfumeur.

In het segment van de zakenautos introduceert Citroën de nieuwe C5, die stijl, techniek en comfort combineert. Net als de Citroën C4 kunnen ook de Citroën C5 Berline en Break bogen op een groot aantal technologische vernieuwingen op het gebied van comfort en veiligheid. De C5 is de eerste Citroën die wordt geleverd met de allernieuwste, zeer efficiënte voorzieningen die het rijden aangenamer en veiliger maken, zoals meedraaiende Bi Xenon koplampen, parkeersensoren voor, een snelheidsbegrenzer en het Lane Departure Warning System. De veiligheidsvoorzieningen in de nieuwe C5 omvatten een nieuwe generatie ESP en een nieuwe knie airbag. De nieuwe C5 heeft gelaagde zijruiten en de Hydractief III vering die voor ongekend comfortabele rijeigenschappen zorgt.

In de klasse van de compacte autos wordt de C2-serie uitgebreid met de C2 VTS, voorzien van een 1.6i 16V 125 pk motor gekoppeld aan een vijfversnellingsbak. Dit sportieve model is bedoeld voor automobilisten die houden van sensationeel rijplezier. Hij vormt ook de nieuwe standaard voor comfort en veiligheid in het dagelijks gebruik.

Geheel in lijn met de milieupolitiek van Citroën presenteert het merk de C3 Stop & Start. Deze vormt een nieuw bewijs dat Citroën het milieu een warm hart toedraagt, wat ook blijkt uit het feit dat al meer dan 160.000 Citroën diesels zijn geleverd met een roetfilter. De C3 Stop & Start zal voorlopig niet in Nederland op de markt gebracht.

De Mondial de lAutomobile 2004 is voor Citroën een uitstekende gelegenheid om de laatste uitbreidingen van haar modellengamma te tonen. De Xsara Picasso is nu leverbaar met de HDi 110 motor en parkeersensoren achter, en het partnership tussen Citroën en Carlsson wordt opnieuw getoond met de introductie van de nieuwe C5 Carlsson. Net als de C5 en C8 is ook de nieuwe C4 leverbaar met het NaviDrive systeem.

De salon vormt ook het decor voor de concept car C-Airlounge, die laat zien welke kant ontwerp en technologie de komende jaren op gaan.

Citroën presenteert ook een concept dat nu werkelijkheid wordt, de C4 WRC, gebaseerd op de C4 Citroën Sport concept car. Op dit moment bevindt de C4 WRC zich nog in de ontwikkelingsfase, maar hij maakt aan het eind van volgend seizoen zijn debuut in het World Rally Championship, waar hij vanaf 2006 de Xsara WRC zal vervangen. De Xsara WRC heeft in 2003 zijn kwaliteiten bewezen met het behalen van de constructeurstitel. Dit seizoen is de doelstelling zowel de rijders- als de constructeurstitel te behalen met de equipes Sébastien Loeb-Daniel Elena en Carlos Sainz-Marc Marti.

Vanaf 2006 zal er in een prestigieus gebouw aan de Avenue des Champs Elysées in Parijs een nieuwe permanente tentoonstelling van Citroën komen, geheel gewijd aan de cultuur en het erfgoed van de fabrikant met de double chevron.

Verder weg in de toekomst ligt de opening van de nieuwe, permanente tentoonstelling van Citroëns knowhow, vanaf 2006: dit wordt Informatie over de voortgang van de bouw kan worden gevonden op de nieuwe website www.citroen.com, die tijdens de Mondial de lAutomobile zal worden gelanceerd. Deze nieuwe corporate site biedt een geheel nieuwe blik op Citroën.

bij Citroën
Citroën C4 Berline en C4 Coupé: nieuwe middenklassers Citroën onthult de C4 Berline en C4 Coupé, twee autos die innovatieve styling combineren met originele eigenschappen. De C4 Berline heeft vloeiende lijnen met duidelijke contouren, de C4 Coupé toont de visie van Citroën van een dynamische coupé. Naast dezelfde aandacht voor aërodynamica, een van de traditionele sterke punten van Citroën, hebben de twee modellen ook dezelfde grote interieurruimte gemeen, die bijdraagt aan rijcomfort en welbehagen. Deze indruk wordt versterkt door innovatieve ontwikkelingen, zoals het multifunctionele stuur met vaste kern, waaromheen het stuurwiel draait, dat de belangrijkste bedieningstoetsen direct onder handbereik brengt. Dit wordt gekoppeld aan een geheel nieuw instrumentenpaneel, dat de informatie projecteert op een doorschijnend scherm centraal op het dashboard. Het scherm biedt onder alle lichtomstandigheden voldoende contrast om een perfecte afleesbaarheid te garanderen. Door deze voorzieningen biedt het interieur een ontspannen atmosfeer, waaraan ook wordt bijgedragen door de parfumeur en de gelaagde zijruiten. De C4 beschikt over een uitgebreide reeks moderne hulpmiddelen, zoals een Lane Departure Warning System, meedraaiende Bi Xenon koplampen, parkeersensoren achter en voor en een snelheidsbegrenzer. Al deze items zijn uniek in het middenklasse segment.

Nieuwe Citroën C5: combinatie van styling, technologie en comfort Citroën presenteert ook de nieuwe C5, die verkrijgbaar is als Berline en Break. Dit model verenigt styling, interieurruimte en prestaties, en vormt dankzij zijn sterke persoonlijkheid een klasse op zichzelf. Ook de nieuwe C5 is voorzien van innovatieve technologieën die comfort en veiligheid verhogen. Net als de C4 heeft de C5 meedraaiende Bi Xenon koplampen, parkeersensoren voor en achter, een snelheidsbegrenzer en het Lane Departure Warning System. De C5 heeft een nieuwe generatie ESP om koerscorrecties precies en efficiënt uit te voeren, en een nieuwe knie airbag om de knieën en schenen van de bestuurder te beschermen. Het interieurcomfort van de C5 staat op het niveau van een model uit een hoger segment, dankzij gelaagde zijruiten en een Hydractief III vering die alle hobbels uit het wegdek filtert.

C2 VTS: vitaliteit, persoonlijkheid en aantrekkingskracht Citroën breidt de C2-serie uit met een sportieve versie, de C2 VTS, een natuurlijke stap voorwaarts. Deze versie is voorzien van een nieuwe 1.6i 16V motor met 125 pk in combinatie met een handgeschakelde vijfversnellingsbak en een stevig, goed uitgebalanceerd chassis. Het exterieur onderstreept de sportieve stijl van de C2, met de in carrosseriekleur gespoten onderzijde van de voorbumper, verlaagde carrosserie en achterspoiler. De sterke persoonlijkheid wordt verder benadrukt door speciale lichtmetalen wielen, een verchroomd achterste deel van de uitlaat en de VTS badge. Het interieur heeft een sportieve uitstraling met nieuwe zwarte stoelen, transparante deurhendels in een nieuwe kleur mineraal grijs, een lederen stuurwiel en aluminium pedalen. De C2 VTS is bedoeld voor consumenten die op zoek zijn naar sterke sensaties en rijplezier. Hij vormt ook de nieuwe standaard voor comfort en veiligheid in dagelijks gebruik, mede dankzij standaard ESP en airconditioning, en opties als een parkeerhulp en het Pack Comfort.

C3 Stop & Start en SensoDrive: lager verbruik en milieuvriendelijk De C3 Stop & Start combineert twee geavanceerde technologieën, de SensoDrive semi-automatische transmissie en een elektronisch geregelde, omkeerbare dynamo. De eerste productieauto die hiermee wordt voorzien, de C3 Stop & Start, levert een bijdrage aan het leefklimaat in de steden door het brandstofverbruik en de CO2-emissie tijdens een stadscyclus met ongeveer tien procent te verminderen. Ook zorgt het systeem voor minder motorgeluid, doordat de motor wordt uitgeschakeld wanneer de auto stopt. De motor in de C3 Stop & Start schakelt uit vlak voordat de auto tot stilstand komt, bijvoorbeeld bij verkeerslichten of files. Hij start onmiddellijk en automatisch zodra de bestuurder zijn voet van het rempedaal haalt om weer te gaan rijden.