24-9-2004
Citroën op de mondial de l'automobile 2004
Citroën introduceert op de komende Mondial de lAutomobile in Parijs
zijn nieuwe middenklasser, de Citroën C4: een Berline en een Coupé,
die zowel qua uiterlijk als uitrustingsniveau bijzonder geavanceerd
zijn.
De middenklasser C4 beleeft op deze tentoonstelling zijn
wereldpremière. De C4 Berline en C4 Coupé hebben elk hun eigen unieke
stijl, maar hebben een ergonomisch en ruim interieur gemeen dat
bijdraagt aan het comfort van de inzittenden. De C4 biedt ook een
reeks innovaties, met onder andere een stuur met vaste kern,
waaromheen het stuurwiel draait, een origineel doorschijnend
instrumentenpaneel en een parfumeur.
In het segment van de zakenautos introduceert Citroën de nieuwe C5,
die stijl, techniek en comfort combineert. Net als de Citroën C4
kunnen ook de Citroën C5 Berline en Break bogen op een groot aantal
technologische vernieuwingen op het gebied van comfort en veiligheid.
De C5 is de eerste Citroën die wordt geleverd met de allernieuwste,
zeer efficiënte voorzieningen die het rijden aangenamer en veiliger
maken, zoals meedraaiende Bi Xenon koplampen, parkeersensoren voor,
een snelheidsbegrenzer en het Lane Departure Warning System. De
veiligheidsvoorzieningen in de nieuwe C5 omvatten een nieuwe generatie
ESP en een nieuwe knie airbag. De nieuwe C5 heeft gelaagde zijruiten
en de Hydractief III vering die voor ongekend comfortabele
rijeigenschappen zorgt.
In de klasse van de compacte autos wordt de C2-serie uitgebreid met de
C2 VTS, voorzien van een 1.6i 16V 125 pk motor gekoppeld aan een
vijfversnellingsbak. Dit sportieve model is bedoeld voor
automobilisten die houden van sensationeel rijplezier. Hij vormt ook
de nieuwe standaard voor comfort en veiligheid in het dagelijks
gebruik.
Geheel in lijn met de milieupolitiek van Citroën presenteert het merk
de C3 Stop & Start. Deze vormt een nieuw bewijs dat Citroën het milieu
een warm hart toedraagt, wat ook blijkt uit het feit dat al meer dan
160.000 Citroën diesels zijn geleverd met een roetfilter. De C3 Stop &
Start zal voorlopig niet in Nederland op de markt gebracht.
De Mondial de lAutomobile 2004 is voor Citroën een uitstekende
gelegenheid om de laatste uitbreidingen van haar modellengamma te
tonen. De Xsara Picasso is nu leverbaar met de HDi 110 motor en
parkeersensoren achter, en het partnership tussen Citroën en Carlsson
wordt opnieuw getoond met de introductie van de nieuwe C5 Carlsson.
Net als de C5 en C8 is ook de nieuwe C4 leverbaar met het NaviDrive
systeem.
De salon vormt ook het decor voor de concept car C-Airlounge, die laat
zien welke kant ontwerp en technologie de komende jaren op gaan.
Citroën presenteert ook een concept dat nu werkelijkheid wordt, de C4
WRC, gebaseerd op de C4 Citroën Sport concept car. Op dit moment
bevindt de C4 WRC zich nog in de ontwikkelingsfase, maar hij maakt aan
het eind van volgend seizoen zijn debuut in het World Rally
Championship, waar hij vanaf 2006 de Xsara WRC zal vervangen. De Xsara
WRC heeft in 2003 zijn kwaliteiten bewezen met het behalen van de
constructeurstitel. Dit seizoen is de doelstelling zowel de rijders-
als de constructeurstitel te behalen met de equipes Sébastien
Loeb-Daniel Elena en Carlos Sainz-Marc Marti.
Vanaf 2006 zal er in een prestigieus gebouw aan de Avenue des Champs
Elysées in Parijs een nieuwe permanente tentoonstelling van Citroën
komen, geheel gewijd aan de cultuur en het erfgoed van de fabrikant
met de double chevron.
Verder weg in de toekomst ligt de opening van de nieuwe, permanente
tentoonstelling van Citroëns knowhow, vanaf 2006: dit wordt Informatie
over de voortgang van de bouw kan worden gevonden op de nieuwe website
www.citroen.com, die tijdens de Mondial de lAutomobile zal worden
gelanceerd. Deze nieuwe corporate site biedt een geheel nieuwe blik op
Citroën.
bij Citroën
Citroën C4 Berline en C4 Coupé: nieuwe middenklassers Citroën onthult
de C4 Berline en C4 Coupé, twee autos die innovatieve styling
combineren met originele eigenschappen. De C4 Berline heeft vloeiende
lijnen met duidelijke contouren, de C4 Coupé toont de visie van
Citroën van een dynamische coupé. Naast dezelfde aandacht voor
aërodynamica, een van de traditionele sterke punten van Citroën,
hebben de twee modellen ook dezelfde grote interieurruimte gemeen, die
bijdraagt aan rijcomfort en welbehagen. Deze indruk wordt versterkt
door innovatieve ontwikkelingen, zoals het multifunctionele stuur met
vaste kern, waaromheen het stuurwiel draait, dat de belangrijkste
bedieningstoetsen direct onder handbereik brengt. Dit wordt gekoppeld
aan een geheel nieuw instrumentenpaneel, dat de informatie projecteert
op een doorschijnend scherm centraal op het dashboard. Het scherm
biedt onder alle lichtomstandigheden voldoende contrast om een
perfecte afleesbaarheid te garanderen. Door deze voorzieningen biedt
het interieur een ontspannen atmosfeer, waaraan ook wordt bijgedragen
door de parfumeur en de gelaagde zijruiten. De C4 beschikt over een
uitgebreide reeks moderne hulpmiddelen, zoals een Lane Departure
Warning System, meedraaiende Bi Xenon koplampen, parkeersensoren
achter en voor en een snelheidsbegrenzer. Al deze items zijn uniek in
het middenklasse segment.
Nieuwe Citroën C5: combinatie van styling, technologie en comfort
Citroën presenteert ook de nieuwe C5, die verkrijgbaar is als Berline
en Break. Dit model verenigt styling, interieurruimte en prestaties,
en vormt dankzij zijn sterke persoonlijkheid een klasse op zichzelf.
Ook de nieuwe C5 is voorzien van innovatieve technologieën die comfort
en veiligheid verhogen. Net als de C4 heeft de C5 meedraaiende Bi
Xenon koplampen, parkeersensoren voor en achter, een
snelheidsbegrenzer en het Lane Departure Warning System. De C5 heeft
een nieuwe generatie ESP om koerscorrecties precies en efficiënt uit
te voeren, en een nieuwe knie airbag om de knieën en schenen van de
bestuurder te beschermen. Het interieurcomfort van de C5 staat op het
niveau van een model uit een hoger segment, dankzij gelaagde zijruiten
en een Hydractief III vering die alle hobbels uit het wegdek filtert.
C2 VTS: vitaliteit, persoonlijkheid en aantrekkingskracht
Citroën breidt de C2-serie uit met een sportieve versie, de C2 VTS,
een natuurlijke stap voorwaarts. Deze versie is voorzien van een
nieuwe 1.6i 16V motor met 125 pk in combinatie met een handgeschakelde
vijfversnellingsbak en een stevig, goed uitgebalanceerd chassis. Het
exterieur onderstreept de sportieve stijl van de C2, met de in
carrosseriekleur gespoten onderzijde van de voorbumper, verlaagde
carrosserie en achterspoiler. De sterke persoonlijkheid wordt verder
benadrukt door speciale lichtmetalen wielen, een verchroomd achterste
deel van de uitlaat en de VTS badge. Het interieur heeft een sportieve
uitstraling met nieuwe zwarte stoelen, transparante deurhendels in een
nieuwe kleur mineraal grijs, een lederen stuurwiel en aluminium
pedalen. De C2 VTS is bedoeld voor consumenten die op zoek zijn naar
sterke sensaties en rijplezier. Hij vormt ook de nieuwe standaard voor
comfort en veiligheid in dagelijks gebruik, mede dankzij standaard ESP
en airconditioning, en opties als een parkeerhulp en het Pack Comfort.
C3 Stop & Start en SensoDrive: lager verbruik en milieuvriendelijk
De C3 Stop & Start combineert twee geavanceerde technologieën, de
SensoDrive semi-automatische transmissie en een elektronisch
geregelde, omkeerbare dynamo. De eerste productieauto die hiermee
wordt voorzien, de C3 Stop & Start, levert een bijdrage aan het
leefklimaat in de steden door het brandstofverbruik en de CO2-emissie
tijdens een stadscyclus met ongeveer tien procent te verminderen. Ook
zorgt het systeem voor minder motorgeluid, doordat de motor wordt
uitgeschakeld wanneer de auto stopt. De motor in de C3 Stop & Start
schakelt uit vlak voordat de auto tot stilstand komt, bijvoorbeeld bij
verkeerslichten of files. Hij start onmiddellijk en automatisch zodra
de bestuurder zijn voet van het rempedaal haalt om weer te gaan
rijden.
AutoRai