24-9-2004
Citroën C4 WRC draait eerste proefrondes
Op de 74e Salon International de Genève (maart 2004) beleefde de
Citroën C4 Citroën Sport concept car zijn wereldpremière. Daarmee
toonde het merk zijn ambitieuze aspiraties voor topklasseringen op het
hoogste niveau van de autosport.
Met zijn elegante en dynamische design geeft deze concept car een
verleidelijke knipoog naar de opvolger van de Xsara WRC. Citroën voert
momenteel met de Xsara WRC na zes overwinningen in elf rallys het
constructeursklassement aan. In het rijdersklassement gaat Sébastien
Loeb aan de leiding, terwijl Carlos Sainz een vierde positie inneemt.
Het mag duidelijk zijn dat Citroën Sport onvermoeibaar strijdt voor
herhaling van het succes van 2003 in het WRC en alles op alles zet om
de kampioenstitel te prolongeren.
C4 WRC: debuut eind 2005
Ondertussen richt Citroën Sport zich tevens op de toekomst. Op basis
van de Citroën C4 Coupé en uitgaand van de reglementaire eisen van het
WRC heeft het team zijn creativiteit laten spreken. Aan een intensieve
voorbereiding is nu een eind gekomen: de C4 WRC heeft begin september
al zijn eerste proefrondes gedraaid op het nabijgelegen testcircuit
van het ontwikkelingscentrum van Citroën Sport in Versailles-Satory.
Hoewel de C4 WRC nog volop in ontwikkeling is, zal hij al aan het
einde van het volgend seizoen de Xsara WRC opvolgen en debuteren in
het WRC. Vanaf 2006 zal de Citroën C4 WRC de Xsara WRC definitief
vervangen.
Technische specificaties Citroën C4 WRC
Motor
Turbocompressor, doorontwikkeling van de XU7JP4 motor
Opstelling: dwarsgeplaatst, 250 achterover gekanteld
Cilinders: vier in lijn Aluminium blok
Cilinderinhoud: 1.998 cc
Maximaal vermogen: 315 pk bij 5.500 tpm
Maximaal koppel: 58 mkg bij 2.750 tpm
Carrosserie
Lengte: 4.275 mm
Breedte: 1.800 mm
Wielbasis: 2.608 mm
Spoorbreedte voor: 1.600 mm
Spoorbreedte achter: 1.600 mm
AutoRai