Gemeente Utrecht


Secretarie
Communicatiebureau/Bestuur
persbericht


ACTUALISATIE PLANNEN STATIONSGEBIED VERSTERKT VISIE A

Het college van b en w heeft het Masterplan voor de herontwikkeling van het Utrechtse Stationsgebied geactualiseerd. Alle wijzigingen passen binnen de hoofdkenmerken van de visie voor het gebied, waarvoor inwoners van de stad middels een referendum hun voorkeur uitspraken. De actualisatie is de inzet van het college voor de intentieovereenkomsten met partners Jaarbeurs en Corio (eigenaar Hoog Catharijne). Zodra deze partijen akkoord zijn met de overeenkomsten, stelt ook het college de overeenkomsten vast, waarna ze openbaar worden. Een intentieovereenkomst met NS Vastgoed volgt in oktober. Het college hecht groot belang aan beheersing van de financiën. Daarom blijft het totaalproject verdeeld in clusters. Substantiële verplichtingen worden pas aangegaan op het moment dat er zekerheid bestaat over de financiële haalbaarheid. Een risicoanalyse op basis van het Masterplan laat zien dat de externe veiligheid (transport gevaarlijke stoffen) geen problemen oplevert. Het college van B&W legt het geactualiseerde Masterplan voor aan de gemeenteraad.

Van referendum naar Actualisatie Masterplan
In mei 2002 sprak de bevolking van Utrecht zich in een referendum uit voor 'Visie A: Stadshart verruimd'. Hoofdkenmerken van deze visie waren een verbouwd Muziekcentrum Vredenburg, twee hoofdroutes van West naar Oost, een rustige Catharijnesingel met groene oevers, een tunnel onder het Westplein, veel woningen, een maximale bijdrage van de gemeente van E 91 miljoen en een bouwtijd van 15 tot 20 jaar. Op basis van deze visie werd een Masterplan vastgesteld. Inwoners konden in een intensief participatietraject hun bijdrage leveren, en vervolgens inspreken op het eindresultaat. De gemeenteraad stelde het Masterplan in december 2003 vast, met een aantal moties en amendementen over gewenste aanpassingen. Het Rijk toetste het Masterplan; op basis daarvan werd een overeenkomst over E 300 miljoen Rijksbijdrage gesloten. Met de private partijen werden onderhandelingen gestart over concretisering van de plannen in de deelgebieden. Al deze ontwikkelingen hebben invloed gehad op de aangepaste versie van het Masterplan. Alle hoofdkenmerken van Visie A en de principes uit het Masterplan zijn daarbij minstens overeind gebleven en in een aantal gevallen zelfs versterkt.

Stedenbouwkundige aanpassingen
. Tot de meest opvallende aanpassingen van het Masterplan horen de nieuwe stationspleinen. Aan de Jaarbeurszijde (West) is nu een groot plein ingetekend van circa 120 bij 120 meter. Rond het plein komt wel bebouwing, maar de beleving van het plein staat voorop. Aan de Hoog Catharijnezijde (Oost) ontstaat voor de hal van de OV-terminal op het +1-niveau een nieuw stationsplein, waarvan nog uitgewerkt moet worden hoe het er precies uit gaat zien. Vanaf het plein kunnen voetgangers naar straatniveau (maaiveld) en naar Hoog Catharijne. Dat laatste kan via transparante loopbruggen (zonder winkels erop), die in plaats komen van de huidige veel bredere traverse. De stationsentree wordt hiermee veel herkenbaarder dan nu het geval is. Ook is de stationshal vanaf de begane grond bereikbaar, als een herkenbaar station in de stad.
. Er blijft een openbare verbinding bestaan tussen de westzijde (waar ook op +1 niveau een plein komt) en de oostzijde van de OV-Terminal: een looproute, waaraan winkels gelegen zijn.
. Conform de wens van de marktkooplui en veel inwoners, ondersteund door de gemeenteraad, blijft de warenmarkt op het Vredenburg.
. Visie A en het Masterplan gaan uit van een sterke oost-westverbinding. Gemeente en Corio hebben de hoofdoriëntatie van winkelcentrum Hoog Catharijne dan ook in oost-west richting gelegd. De Centrumboulevard krijgt vorm door twee parallel lopende winkelroutes vanaf het Vredenburgplein naar het nieuwe Stationsplein Oost. Het winkelcentrum steekt de heringerichte Catharijnesingel over via twee voetgangersbruggen zonder winkels, die in de plaats komen van de huidige veel bredere (28 meter) traverse met winkels. De twee nieuwe bruggen worden samen niet meer dan 20 meter breed. Aan beide zijden van de Catharijnesingel komt voor de bestaande bebouwing nieuwe bebouwing.
. Nieuw is ook dat onder het water van de Catharijnesingel een parkeergarage komt, met een capaciteit van tussen 800 en 1.200 plaatsen.
. Het Smakkelaarsveld blijft in het aangepaste plan grotendeels onbebouwd en groen. Langs de sporen blijft ruimte gereserveerd voor een gebouw van vergelijkbare omvang als het Muziekpaleis, waarin publieke functies een plaats kunnen krijgen.
. De programmatabel (wonen, werken, winkelen, leisure) laat kleine verschuivingen zien. Conform het streven om meer woningen te realiseren, is het aantal woningen met 182 toegenomen naar 2.073.

Stand van zaken contracten met partners
Om afspraken met partners vast te leggen is een stapsgewijze contractstructuur gekozen, waarin afspraken steeds concreter worden. Met partners worden afzonderlijk achtereenvolgens de volgende overeenkomsten gesloten: (1) Bilaterale Intentie Overeenkomst (BIO); (2) Bilaterale Ontwikkel Overeenkomst (BOO) en (3) Bilaterale Project Overeenkomsten (BPO). In de intentieovereenkomsten, de eerste stap, worden de kaders vastgelegd voor de onderwerpen die in de volgende stappen in de onderhandelingen uitgewerkt worden: bouwvlekken, programma, financiën en fasering.
De hoofdlijnen van de actualisatie zijn vastgelegd in intentieovereenkomsten (BIO's) met de Jaarbeurs en Corio. Als de Raden van Commissarissen van deze partijen akkoord zijn met de overeenkomsten, stelt ook het college ze vast. Naar verwachting gebeurt dat volgende week. De gemeente verwacht in oktober ook een intentieovereenkomst te kunnen sluiten met NS Vastgoed. Deze overeenkomst is iets later omdat hij gekoppeld is aan het het ontwerp van de OV-Terminal. Vooruitlopend op de intentieovereenkomst geeft NS Vastgoed een 'letter of intent' af.

Externe veiligheid
Op basis van het Masterplan heeft TNO onderzoek gedaan naar de risico's van het transport van gevaarlijke stoffen door het gebied. De risicoanalyse van het Masterplan laat zien dat de externe veiligheid geen problemen oplevert. De Rijksoverheid geeft vooralsnog geen toestemming om boven de sporen te bouwen. Er wordt verder onderzocht onder welke voorwaarden het wel verantwoord zou zijn om boven niet-doorgaande sporen te bouwen. Het college is overigens van mening dat treintransport van gevaarlijke stoffen door Utrecht op termijn het best helemaal kan verdwijnen. Het college blijft daar bij de ministeries van VROM en V&W op aandringen.

Vervolg
Het komende jaar wordt een belangrijk jaar voor de uitwerking van het Masterplan. Volgens de planning zijn het definitieve ontwerp en de voorbereiding van de aanbesteding van de OV-Terminal medio 2005 klaar. De gemeente verwacht in de eerste helft van 2005 ontwikkelovereenkomsten (BOO's) te kunnen sluiten met Jaarbeurs, Corio en NS Vastgoed. Het Bestemmingsplan en de Milieu Effect Rapportage vervolgen hun procedure. Ook worden vergunningenprocedures gestart voor OV-Terminal, Megabioscoop, een hotel op het Jaarbeursplein en het Muziekpaleis.

Noot voor de media:

'Beschikbaar materiaal:
. Nieuwe rasterkaart
. Uitsnede rasterkaart: Catharijneknoop
. Raadsvoorstel (vrijdag 24 september 15.00 beschikbaar)

Meer informatie bij:
. Gemeente Utrecht, Bestuurscommunicatie, P. Bataille, 030.286.1140 / 06.525.353.78
. Gemeente Utrecht, Projectorganisatie Stationsgebied, R. van der Linden, 030.286.9611 / 06.263.308.40

Utrecht, 24 september 2004.

|                                  |Postbus 16200                              |
|                                  |3500 CE  UTRECHT                           |
|                                  |Telefoon: (030) 286 11 32                  |
|                                  |Fax: (030) 286 11 43                       |
|                                  |Internet: www.utrecht.nl                   |

---- --