AutoRai

24-9-2004

Kia Sportage

In de slipstream van de succesvolle Sorento stormt nieuw Kia-talent naar voren.

De aantrekkingskracht van de Sportage steunt op aansprekende styling, de onovertroffen grip van vierwielaandrijving, absoluut personenauto-comfort en vijf deuren plus variabele indeling van véél binnenruimte.

Vanaf november: nieuw SUV aanbod naast Sorento
De Sportage komt met evenzeer modern design op basis van pragmatische, lichtgewicht aandrijftechniek. De uiteenlopende sterke punten van deze Kia SUVs vullen elkaar naadloos aan. De hoge zitpositie van de echte SUV wordt in de Sportage geaccentueerd door het ruim bemeten glasoppervlak rondom. De onafhankelijke wielophanging, schroefveren en dempers zijn afgestemd op de mix van comfort en sportieve stevigheid die op Europese wegen gewenst is. Niettemin zijn de off-road prestaties evenzeer indrukwekkend.

Actieve- en passieve veiligheid op topniveau
Het remsysteem is uiterst effectief, met schijfremmen rondom. Het vierkanaals ABS waakt tegen blokkeren van elk wiel afzonderlijk. Het EBD Electronic Brakeforce Distribution werkt preventief op de achterwielen, zodat ABS minder frequent hoeft in te grijpen. Als optie is ESP leverbaar, dat de bestuurder in kritische situaties -geheel automatisch- assisteert door middel van selectief remmen van één of meer wielen.

Bij een proefrit zou men de Sportage kunnen ervaren als lichtvoetig met antislip zolen. Ten opzichte van de Sorento is de eigen massa, afhankelijk van de gekozen motor- en transmissievariant, tussen 315- en 450 kg lager (17- tot 23%). Binnen de veiligheidskooi hebben alle versies twee airbags voorin. De luxere versies beschikken daarnaast standaard over zij-airbags voorin en gordijnairbags voor én achter.

2.0 CVVT, 2.7 V6 of 2.0 CRDi common-rail diesel In het Nederlandse fiscale regiem is bij gematigde jaarlijkse kilometrages de tweeliter viercilinder benzinemotor de favoriet. De 2.0 liter motor met variabele kleptiming (CVVT) geeft de Sportage een snellere acceleratie en een hogere topsnelheid dan de dieselmotor. Op basis van de ECE verbruikscijfers is deze motor ongeveer 20% zuiniger met brandstof dan de V6 benzinemotor. Indien men prestaties en luxe stelt boven budget, is de 2,7 liter grote V6 de eerste keuze. De trekkracht van deze zescilinder overtreft óók de dieselmotor ruimschoots. Het verbaast dus niet dat de V6 absoluut de beste cijfers laat noteren voor acceleratie en topsnelheid. Naarmate het jaarlijkse kilometrage toeneemt, wint de 2.0 CRDi motor aan betekenis. Bovendien zijn de energieke kenmerken van de diesel aantrekkelijk, zelfs als het financiële voordeel marginaal is.

Handgeschakelde- of automatische sportshift transmissie De viercilinder benzinemotor heeft een vaste combinatie met de handgeschakelde vijftraps transmissie, terwijl de V6 altijd gekoppeld is aan de viertraps sportshift automaat. De dieselmotor kan zowel met handgeschakelde- als met automatische transmissie gekozen worden.

Pragmatisch 2WD of supermobiel 4WD
De Sportage is een solide SUV met vrije keus uit voorwielaandrijving of vierwielaandrijving, in combinatie met de viercilinder motoren. De V6 gaat steeds samen met vierwielaandrijving. De vierwielaandrijving maakt de Sportage supermobiel, maar verandert opmerkelijk weinig aan het voorspelbare weggedrag.

Ongeëvenaard luxe interieurs
Tot maximaal vijf inzittenden hebben verrassend veel ruimte en hoeven evenmin te beknibbelen op hun reisbagage. Voor het interieur is de kwalificatie elegant zeker op zijn plaats. De compleet uitgevoerde Sportage Comfort is direct vanaf de introductie leverbaar met de 2.0 CVVT benzinemotor. Vanaf juni 2005 is de Sportage Comfort ook met 2.0 CRDi motor leverbaar. Opmerkelijke standaard items zijn -onder meer- voorruitverwarming met timer, centrale deurvergrendeling met afstandbediening, airconditioning met pollenfilter, cruise control, mistlampen voor, automatisch ontgrendelen bij aanrijding, elektrisch verstelbare buitenspiegels, elektrische ramen voor/achter, twee airbags, in hoogte verstelbaar stuur, in hoogte verstelbare bestuurdersstoel met kantelbare zitting en lendensteun, verstelbare rugleuning voor de achterpassagiers en een 12V stopcontact voorin én achter in de bagageruimte.

De Sportage Executive biedt bovenop de standaarduitrusting van de Comfort -onder meer- een met leder bekleed stuurwiel, handrem en pookknop, boordcomputer, elektrisch verwarmbare buitenspiegels, climate control, air quality control system, interieur met metal grain afwerking, en zij-airbags plus gordijnairbags. De Sportage Adventure heeft een overeenkomstige uitrusting met de Executive en bovendien het volautomatische TOD Torque-on-Demand 4WD systeem. De exclusieve Sportage X-treme is het vlaggenschip, met ten opzichte van de Executive versie gedeeltelijk bruin/oranje leer met speciale bekleding op alle zitplaatsen, op het stuurwiel en op de transmissie-hendel.

Fold & dive systeem voor groot laadvolume op vlakke vloer De rugleuning van de achterbank kan in een handomdraai in 40/60 verhouding omklappen voor een variabele indeling. In een handomdraai ontstaat door middel van het unieke fold & dive systeem een volledig vlakke laadvloer. Voor de achterpassagiers zijn er verstelbare rugleuningen waardoor meer dan comfortabel op de riante achterzittingen verbleven kan worden.

Uitdagende C-segment prijsstelling
De prijs wordt uitdagend ingezet om het ook voor huidige eigenaars van bijvoorbeeld een hatchback, station wagon of (midi) MPV mogelijk te maken een Kia Sportage SUV te gaan rijden. De Nederlandse prijzen voor alle Sportage versies worden op 29 september 2004 bekend gemaakt.