Ministerie van Volksgezondheid, Welzijn en Sport

Antwoorden op de vragen van de Kamerleden Aasted Madsen-van Stiphout en Vietsch over mogelijk misbruik van zorg (2030420090).

1
Wat is uw mening over het gegeven dat OZC Amstelrade AWBZ-cliënten doorplaatst naar een instelling zonder vergunning op grond van de Wet Ziekenhuisvoorzieningen (WZV), en daarvoor een vergoeding krijgt van 240, en dus 122 per dag per cliënt verdient? 1)

De erkende instelling maakt productieafspraken met het zorgkantoor en spreekt hierbij tevens de tarieven voor de te verlenen zorg af. Voor de plaatsing van de lvg kinderen bij de Stichting Difference is door het zorgkantoor en OZC Amstelmonde gekozen voor het tarief dat hoorde bij de AWBZ indicatiestelling van deze kinderen. De indicatie was: zeer intensieve behandeling en het daarbij behorende tarief: 207,-- per kind per dag. De Stichting Difference in Haaksbergen ontving 128,-- per kind. Het verschil van 79,- kon OZC Amstelmonde naar eigen inzicht binnen de zorg inzetten. In dit geval heeft het OZC ondersteuning van een orthopedagoog (voor het opstellen van begeleidingsplannen), maatschappelijk werk (onderhouden relatie met de ouders) en managementondersteuning (in crisissituaties en in de vorm van intervisie) geleverd aan Difference ten behoeve van de kinderen die zij daar tijdelijk plaatsten.
Overigens is door het CTG aan het zorgkantoor en OZC om opheldering gevraagd. Inmiddels hebben het zorgkantoor en OZC informatie over de financiële afspraak aan het CTG afgegeven. Het CTG heeft mij inmiddels meegedeeld in deze situatie geen reden te zien voor een vervolgactie.

2
Heeft OZC Amstelrade hiermee de WZV overtreden en een economisch delict gepleegd? Zo ja, gaat u de instelling laten vervolgen?

Als ziekenhuisvoorziening wordt op grond van art 1, lid1, onder c, WZV ook een ten behoeve van een inrichting functionerende bouwkundige voorziening begrepen. De Stichting Difference functioneerde ten behoeve van OZC Amstelmonde. OZC Amstelmonde, een WZV-voorziening, had immers op basis van de eigen vergunning plaatsen ingekocht bij Difference. Daarmee wordt dus ook de Stichting Difference als (deel) van de ziekenhuisvoorziening OZC Amstelmonde aangemerkt. Het is op grond van artikel 6 verboden een ziekenhuisvoorziening te bouwen zonder vergunning. Het inkopen van deze plaatsen is ook als bouw aan te merken. Onder bouw wordt namelijk ook verstaan het in gebruik nemen van een voorziening. De Stichting Difference werd door de inkoop derhalve als ziekenhuisvoorziening in gebruik genomen. Aangezien OZC Amstelmonde de inkopende partij is had Het OZC, voordat de voorziening in gebruik werd genomen, hiervoor een vergunning moeten aanvragen. In het kader van de vergunningverlening wordt onder meer beoordeeld of de voorziening, in dit geval Difference, bouwkundig functioneel geschikt is om de benodigde zorg te verlenen. Dit is niet gebeurd. Op het overtreden van de WZV, in dit geval artikel 6, is de Wet op de Economische Delicten van toepassing. OZC Amstelmonde heeft op grond van deze analyse een economisch delict gepleegd.

Uit de inventarisatie die ik nu bij de zorgkantoren laat houden moet blijken om welke LVG instellingen en welke particuliere, niet erkende, onderaannemers het gaat en hoeveel kinderen er boventallig worden geplaatst.

Op basis van deze informatie zal overleg plaatsvinden met de Inspectie voor de Gezondheidszorg. De inspectie zal dan, op basis van de omvang van het economisch delict, bepalen of procesverbaal bij de betreffende LVG instelling(en) moet worden opgemaakt.

3
Wat voor gevolgen heeft deze zaak voor de voogdij-instelling Willem Schrikker?

De William Schrikker Stichting heeft voor de jongeren die bij de Stichting Difference via hen geplaatst waren nieuwe plaatsen gezocht.
Momenteel ben ik bezig met een inventarisatie onder provincies en plaatsende instellingen om inzicht te krijgen hoe men de kwaliteit waarborgt als er sprake is van doorplaatsing naar een andere instelling. Afhankelijk van de uitkomsten van deze inventarisatie zal ik met betrokken partijen bekijken of er extra maatregelen getroffen moeten worden. Dit kan ook consequenties hebben voor de toekomstige werkwijze van de William Schrikker Stichting.

4
Zijn ook meerderjarige verstandelijk gehandicapten in Difference geplaatst waarvoor OZC Amstelrade of Willem Schrikker curator was? Zo ja, wat betekent dit ten aanzien van de betreffende curatorschappen?

De directie van zowel de Stichting OZC Amstelmonde als van de Stichting William Schrikker hebben mij meegedeeld dat dit niet het geval is.

1) Netwerk, 23 augustus jl.


---- --