---

Kamervragen en antwoorden
---

Antwoorden op vragen over het leidingnetwerk van Defensie

24-9-2004 15:47:00

Hierbij zend ik u de antwoorden op de schriftelijke vragen van de leden Kortenhorst en Hessels over het leidingnetwerk van Defensie, ingezonden op 20 augustus 2004.

De beantwoording vindt plaats mede namens de minister van Verkeer en Waterstaat en de minister van Economische Zaken.

DE STAATSSECRETARIS VAN DEFENSIE

Vragen van de leden Kortenhorst en Hessels aan de staatssecretaris van Defensie en de minister van Verkeer en Waterstaat over het leidingnetwerk van Defensie (Ingezonden 20 augustus 2004)

1. Heeft u kennis genomen van de berichten waarin wordt gemeld dat Defensie in toenemende mate haar leidingennetwerk verhuurt aan particuliere gebruikers?

Ja

2. Klopt het dat leidingen die voor defensiedoeleinden zijn aangelegd, worden ingezet voor particulier gebruik? Zo ja, in welke mate?

Ja, sedert 1962 worden militaire buisleidingen ook gebruikt voor olietransporten ten behoeve van het bedrijfsleven. De afgelopen vijf jaar werd voor het bedrijfsleven gemiddeld 9,5 miljoen m³ per jaar door het 'Central European Pipeline System' van de Navo vervoerd. De hoeveelheid getransporteerd product vertoonde over deze periode een lichte stijging.

3. In hoeverre veroorzaken eventuele gebruikscontracten beperkingen voor Defensie, respectievelijk de overheid voor eigen benutting van de leidingen? Kan de overheid indien nodig haar eigen benutting van het systeem onmiddellijk en onbeperkt opvoeren?

Ja, de overheid kan indien nodig haar benutting van het systeem onmiddellijk tot de maximaal beschikbare capaciteit opvoeren. Ieder contract voor olietransporten ten behoeve van het bedrijfsleven bevat de bepaling dat wanneer de militaire situatie daar toe aanleiding geeft de militaire transporten prioriteit krijgen. Producten van het bedrijfsleven aanwezig in het pijpleidingsysteem kunnen desnoods direct worden afgeleverd aan de militaire gebruikers.

4. In hoeverre staat de toenemende publieke bekendheid van de ligging van deze leidingen de nationale veiligheid in de weg, met het oog op bij voorbeeld aanslagen?

Met het oog op een goede inbedding van de leidingen in plannen op het gebied van de ruimtelijke ordening, en gelet op de noodzaak ongevallen of incidenten bij graafwerkzaamheden te voorkomen, is bekendheid met de ligging van de leidingen van groot belang. In geval er sprake is van een verhoogde dreiging zullen in het kader van de nationale veiligheid passende maatregelen worden genomen.

5. Kunt u toelichten hoe de tarieven voor een pijpleidingtransport worden vastgesteld? Hoe wordt zeker gesteld dat deze tarieven zodanig zijn dat geen sprake is van concurrentievervalsing met de binnenvaart? Wordt, of is er, met de binnenvaart sector overlegd over het gebruik van deze leidingen?

De tarieven worden berekend op een zodanige wijze dat concurrentievervalsing wordt voorkomen. De volgende kostenposten worden daarbij betrokken: rente en afschrijvingen voor pijpleidingen; depots en andere faciliteiten; energiekosten; personeelskosten; onderhoudskosten infrastructuur; kosten kwaliteitszorg; kosten verbindingen en communicatie; toeslag kosten van assurantie; toeslag in verband met onder meer hogere bedrijfszekerheid; toeslag reservering t.b.v. omleggingen; toeslag overhead kosten; en winstopslag. De exacte berekening van de prijs is overigens commercieel vertrouwelijk van aard en