AutoRai

9-9-2004

Première in Parijs: BMW 320Cd Cabrio

Van 25 september t/m 10 oktober a.s. toont BMW in Parijs op de Salon Mondial de l Automobile 2004 haar eerste Cabrio met dieselmotor aan het grote publiek. Dynamiek, efficiency en lage brandstofkosten geven open rijplezier een nieuwe dimensie.

Synergie
De soepel en stil draaiende viercilinder diesel past bijzonder goed bij de BMW 3 Serie Cabrio, want in deze combinatie zijn belangrijke merkwaarden als efficiënte dynamiek en comfort perfect in balans. De nieuwe 320Cd Cabrio bewijst dat elegance, sportiviteit en efficiency bij BMW geen onverenigbare tegenstellingen zijn.

De eigentijdse diesel onderscheidt zich vooral door zijn draaicultuur, zijn harmonieuze krachtsontwikkeling en het surplus aan trekkracht in de lagere toerentallen. Met zijn vermogen van 150 pk (110 kW) en een koppel van maar liefst 330 Nm is deze motor state of the art in moderne dieselmotorenbouw. Dezelfde 2.0 liter diesel draait met veel succes al in andere 3 Serie modellen. In sommige landen, waaronder Frankrijk, is deze motor ingebouwd in ca. 80 procent van alle 3 Serie modellen.

De aandrijflijn werd overgenomen van de Coupé-versie 320Cd en is gemodificeerd voor gebruik in de 3 Serie Cabrio. Verschillen zijn te vinden in het motormanagement, de krachtsoverbrenging - die een kortere eindreductie kreeg - en een specifiek voor open rijden ontwikkeld uitlaatsysteem. Ook het onderstel is aangepast op het nieuwe model, maar komt in grote lijnen overeen met dat van de 330Ci.

Benchmark
De viercilinder vierkleppen motor levert 150 pk / 110 kW bij 4.000
1/min, goed voor een topsnelheid van 211 km/h. Niet minder belangrijk voor soeverein rijplezier is de harmonieuze krachtsontwikkeling: bij
1.500 1/min (verhoogd stationair) is al een koppel van 295 Nm beschikbaar. Iets hoger, bij 2.000 1/min wordt het tot de verbeelding sprekende maximum koppel van 330 Nm bereikt.

Het succes van de 2.0 liter diesel van BMW is onder meer te danken aan
2e generatie common rail inspuiting met hoeveelheidsgeregelde brandstofpomp: met 1.600 bar wordt de brandstof niet alleen sneller ingespoten, maar ook beter gedoseerd en fijner verneveld. Zo worden bij lagere verbruikscijfers harmonieuzere draai-eigenschappen en meer vermogen verkregen.

Door kleine ingrepen in het motormanagement, zoals bijvoorbeeld na-inspuiting van kleine hoeveelheden brandstof ter oxidatie van roetpartikels, verbeterde uitlaatgas-hercirculatie, dicht bij de motor geplaatste katalysator en kleppen in het aanzuigsysteem onderbiedt de 320Cd Cabrio ook zonder roetfilter de grenswaarden van de strenge EU4-emissienorm.

Zuinig
Voor zijn opmerkelijke prestaties gaat de nieuwe BMW Cabrio bijzonder sober om met brandstof: in de EU-cyclus is hij al tevreden met zon 6,3 liter diesel per 100 km, dat betekent ruim 1.000 km met een volle tank (van Amsterdam naar het Lago di Como ...).

Sportief
Wie van sportief rijden houdt, zal veel plezier hebben van de nieuwe BMW 320Cd Cabrio. Want vanuit stilstand accelereert deze Cabrio binnen 9,7 seconden naar de 100 km/h. Wellicht interessanter is de tussensprint van 80 naar 120 km/h in de vierde versnelling, de graadmeter van souplesse: 7,5 seconden (9,2 in V).

De krachtsoverbrenging met standaard handgeschakelde zesversnellingsbak is sportief kort gegeard, zodat de Cabrio naar keuze ingetogen dynamisch of ontspannen kan worden gereden. De topsnelheid van maar liefst 211 km/h wordt bereikt in de zesde versnelling.

Comfortabel
De uitzonderlijk rustige draai-eigenschappen en de afwezigheid van hinderlijke trillingen dankt de viercilinder diesel aan zijn beide balansassen.

Ongeacht of het nieuwe model nu open of gesloten wordt gereden, de dieselgeluiden blijven zo ver op de achtergrond dat vaak de indruk ontstaat dat er een benzinemotor onder de kap schuilgaat. Niets herinnert meer aan de vroeger voor een diesel zo kenmerkende geluidsproductie. Zelfs bij de koude start wordt een deel van de verbrandingsgeluiden van deze gecultiveerde diesel overstemd door omgevingsgeluid.

Compleet
Tot de rijke standaarduitrusting van de 3 Serie Cabrio behoren vanzelfsprekend (onder meer) elektrische kapbediening, variabele kapcassette, airconditioning, elektrisch verstelbare stoelen, Dynamische Stabiliteits Controle (DSC), lichtmetalen wielen en het bandenspanningswaarschuwingssysteem.

Optioneel
De complete standaarduitrusting is met een aantal speciale uitvoeringen nog verder aan persoonlijke wensen en voorkeuren aan te passen. De nieuwe open diesel is bijvoorbeeld leverbaar in de Special Executive uitvoering en met het M Sportpakket. Dat zijn attractief geprijsde, zorgvuldig samengestelde uitvoeringen met veelgevraagde opties. Zij staan op 17 inch lichtmetalen wielen en zijn leverbaar in fraaie combinaties van lak en bekleding, chroomdelen en interieurlijsten.

Marktverschuiving
Dat moderne dieselmotoren ook succesvol kunnen zijn in segmenten die vroeger exclusief domein van benzinemotoren waren hebben de BMW Coupés 320Cd en 330Cd overtuigend bewezen. Omdat de vraag naar dynamische automobielen die veel rijplezier tegen lage brandstofkosten bieden de laatste tijd duidelijk stijgt, introduceert BMW de nieuwe 320Cd Cabrio in het voorjaar van 2005.

Consumentenprijzen per december 2004
BMW 320Cd 49.900,-
BMW 320Cd Executive 55.000,-
BMW 320Cd Special Executive 55.900,-