Nederlandse Vereniging van journalisten

Samenvatting van een rede die Hans Verploeg op persoonlijke titel onlangs hield op een werkconferentie van hoofdredacteuren en directeuren van de regionale omroepen

Pluriformiteit in de regio
(25-09-2004)

Pluriformiteit in de regio is voor velen nog steeds nieuwsconcurrentie tussen de regio-rtv en de regio-krant. Vandaag de dag dreigen in sommige regio's ieder voor zich in schoonheid ten onder te gaan. Dat is een ernstige verarming van het informatieaanbod. De controlerende rol van de media op de regionale en lokale overheid en op andere instellingen valt weg en wordt bij wijze van spreken hooguit vervangen door een regionaal katern van een landelijke krant. Het journalistieke nieuws van om de hoek dreigt uit het zicht te verdwijnen. Het afhaken van de ontevredenen uit de locale politiek leert hoe gevaarlijk dat is voor de deelname aan de democratische samenleving. Op langere termijn wordt het overleven van onafhankelijke journalistiek en media - desnoods in multimediale bedrijven - belangrijker dan het handhaven van oppervlakkige pluriformiteit tussen niet vergelijkbare aanbieders. Aanbieders die bovendien in een gevarenzone verkeren of er vroeg of laat in te terecht komen: de regionale krant en de regionale omroep met daarnaast de lokale omroep als een mager gesubsidieerde welzijnsvoorziening .

Hoe staat de informatievoorziening er voor?
Onderzoekers verwachten - met nodige slagen om de arm - dat er uitingsmogelijkheden in de dagelijkse regionale en lokale informatie voorzieningen verdwijnen met alle gevolgen voor het functioneren van de regionale en lokale samenleving. Juist de regionale en lokale media kunnen worden gezien als onmisbaar hulpmiddel om je te oriënteren en staande te blijven in het gewone dagelijkse leven, om in contact met de medemens te komen, voor kennis over locale bestuurlijke en politieke processen. Een hulpmiddel voor gemeenschapsvorming en behoud van culturele identiteit, maar ook een middel voor ontspanning. Radio, televisie, kranten en internet leveren hier vanuit mediaspecifieke kenmerken dagelijks een bijdrage aan. Mede vanuit die invalshoek heeft het Bedrijfsfonds voor de Pers deze zomer bij de staatsecretaris van ocw een advies over het versoepelen van de cross-ownershipregeling voor persondernemingen neergelegd.
Opvallend snel en gesteund door ez-minister Brinkhorst nam staatsecretaris Medy van der Laan dit advies over. Vorige week kwam de bewindsvrouwe op de jaarvergadering van de dagbladuitgevers met nieuws: dagbladbedrijven tot 35% marktaandeel (dat zijn momenteel alle bedrijven) mogen tot 100% omroepactiviteiten bedrijven.

Wat valt er te doen?
De ontwikkeling van de afgelopen dertig jaar, waarin de toekomst van de regionale omroep zich bijna als vanzelfsprekend uitrolde, is definitief voorbij. Aandacht en tijd van iedere luisteraar/kijker zal extreem hard bevochten moeten worden. Wat valt er te doen? Verder kosten besparen? Je verlaagt de kosten van het journalistieke personeel één keer en staat over een paar jaar opnieuw voor een probleem. En dan? Of als er een fiks incidenteel tekort ontstaat weer x bezoeken aan de gedeputeerde, kleine verschuivingen en weer twee jaar verder. Een enkele regio omroep zal fuseren met de aangrenzende collega. Over vijf jaar met de volgende buurman? Hopen op vrijkomende reclamegelden van inkrimpende dagbladtitels in de regio of het eventueel wegvallen van de Ster bij de landelijke omroepen is een evenzeer wankele basis voor toekomstig regionaal omroepbeleid. Het is waarschijnlijk onzin is om te denken dat de krant en of de regionale omroep zal profiteren van afschaffing van de Ster. RTL 4 en 5 zullen dat reclamegeld naar zich toetrekken. SBS pakt dan het restant en dan is de koek weer verdeeld. Als er dan nog wat reclamebudget over mocht blijven is er Rupert Murdoch of John de Mol die zich zojuist weer aankondigt.
Hoofdmoot van wel mogelijke maatregelen draaien om volgende begrippen:
- versterking van de regionale "verzuiling", maar dan van het merk, in de regio of subregio, dorp en stad: met tv en radio, internet en mobiele diensten, met de internetsite van het merk, onderzoek naar samenwerking met regio of lokale kranten, nieuwsbladen en hoogwaardige huis-aan-huisbladen

- dus concentreren op de inhoud, niet alleen gokken op de bestaande drager

- serieuzer nemen van lokale journalistiek

- overname taken niet-professionele lokale omroepen.

Lokale/regionale content provider
De ontwikkelingen bij de mediabedrijven gaan razendsnel. Veel regio-kranten steven af op samenvoeging en worden regionale edities van een steeds meer regio's omvattende rompkranten of regionale katernen van landelijke kranten . Nieuwe spelers met ervaring in radio en televisie kopen kranten. Kranten mogen straks in omroep. De huis-aan-huisbladen en nieuwsbladen gaan evenzeer op zoek naar nieuwe inkomstenbronnen in de richting van lokale/regionale content provider al of niet via internet.

Informatie als merk
`Presenteer de informatie als merk en niet meer uitsluitend geboden aan een drager als papier of radio en ga na of er in de regio of stad een community rond dat merk valt uit te bouwen', is het lange termijn advies voor de regio-media .
Versterking van het merk door duidelijker aan te geven waar de regiomedia voor staan, door daar ook strategische partners bij te zoeken en het publiek op diverse manieren te bedienen. Niet alleen met de radio en tv, maar ook met het huis-aan-huisblad en of regiokrant en in ieder geval met internet. Multimediaal gericht op de regio- en lokale community moet op de lange termijn een vanzelfsprekendheid worden, in werkconcepten en in journalistieke arbeid. Dat lijkt de enige mogelijkheid om de onafhankelijke informatie voorziening ook in de regio en in dorp en stad te handhaven. Publiek er bij houden door van uit het merk aangestuurde selectie van nieuws, informatie, verstrooiing, mode, lifestyle, cultuur, sport etc.

Lange tocht vol hindernissen
Natuurlijk, dit scenario is niet alleen radicaal maar vergt een lange tocht vol hindernissen. Met andere regionale en lokale partners samengaan in een multimediale aanpak voor hoogwaardige onafhankelijke nieuws, informatie en service verlening doe je niet eventjes. Toch lijkt het een mogelijkheid om een stevig antwoord te kunnen bieden op de landelijke kranten, radio en tv van landelijke publieke en commerciële aanbieders en van nieuwe aanbieders als mobiele telefoonproviders etc. Ook om gezamenlijk op regionaal en lokaal niveau nieuwe digitale producten te ontwikkelen en aan te bieden om bijvoorbeeld meer dertigers en jongeren te bereiken.

Regio-multimediale bedrijven
Mogelijk einddoel: een kruisbestuiving tussen redacties van diverse mediadisciplines in één huis gepaard gaande met groter onderscheid in identiteit van de nieuw te vormen multimediale bedrijven. Bedrijven die herkenbaar zullen zijn met een merknaam die op zich weer staat voor een herkenbare identiteit van de groep/ een bepaalde levensstijl, een community of in de voorbeelden van Friesland, Zeeland of waar dan ook herkenbaarheid van een specifieke eigenheid. Een dergelijke identiteitsontwikkeling kan dan ook een onderdeel zijn van de gezonde concurrentie die ontstaat in diverse regio's waar de landelijke media en landelijke kranten met regionale katernen en wellicht straks eigen tv-programma's de strijd aan gaan met de regiospelers. Dat betekent niet dat redacties elkaar in de kolommen dagelijks verketteren, maar de klant een alternatief bieden toegesneden op zijn smaak, beleving en identiteit- en regiobeleving. Weer terug bij het thema: de toekomst van de pluriformiteit in de regio. Samengevat: een pluriform aanbod met de regio-multimediale bedrijven en wellicht uiteindelijk multimedia regio-redacties met haarvaten in hun gebieden tegenover de landelijke aanbieders van omroepprogramma's en kranten.