AutoRai


23-9-2004

Opel op de Autosalon van Parijs: drie wereldprimeurs

Opel zet zijn aanwezigheid op de Autosalon van Parijs (25 september 10 oktober 2004) kracht bij met de wereldprimeurs van de nieuwe Astra GTC, de nieuwe GTC met panoramische voorruit en de Astra High Performance concept car, een designstudie gebaseerd op de dynamische Astra GTC.

De nieuwe Astra GTC, waarvan de marktintroductie in het voorjaar van
2005 zal plaatsvinden, is de meest opvallende vertegenwoordiger van nieuwe Astra-familie. Zijn opvallende uiterlijk wordt benadrukt door een tweede wereldprimeur, de innovatieve panoramische voorruit, die op de GTC zijn debuut maakt. Deze voorruit loopt in het dak door tot aan de B-stijl, wat een compleet nieuw ruimtegevoel en een verbeterd zicht rondom oplevert vergelijkbaar met dat in een vliegtuigcockpit. De derde wereldprimeur van Opel in Parijs, de Astra High Performance Concept, demonstreert het dynamische potentieel van Opels nieuwe generatie compacte autos en opent de deuren voor toekomstige prestatiegerichte versies van de Astra.

Andere blikvangers bij Opel in Hal 1 zijn de nieuwe Astra Stationwagon, de Tigra TwinTop en een breed scala aan technische innovaties. Voorbeelden hiervan zijn het IDSPlus-chassis met continue demping, nu verkrijgbaar op de Vectra en de Signum, en een nieuwe zestraps automatische transmissie met ActiveSelect-functie voor de 1.9 CDTi-versies met 150 pk. In deze tijden van hoge brandstofprijzen blijft Opel zich inspannen om het brandstofverbruik te beperken, met een nieuw ontwikkelde 1,2-liter TWINPORT-motor (59 kW / 80 pk) voor de Corsa en de Agila, uitbreiding van het gamma zuinige TWINPORT-motoren en het gebruik van de efficiënte CDTi-diesels in andere modellijnen.

In plaats van benzine of diesel gebruikt het HydroGen3 prototype met alternatief aandrijfsysteem zuivere waterstof voor zijn brandstofcel, die een 60 kW/82 pk sterke elektrische motor van stroom voorziet. Tijdens de 'Opel Fuel Cell Marathon' door 14 Europese landen legde het prototype, dat op de Opel Zafira gebaseerd is, 9696 kilometer af. Dat is ongeveer dubbel zoveel als het vroegere afstandsrecord voor brandstofcelauto's, een prestatie die met glans de duurzaamheid en de mogelijkheden van deze baanbrekende technologie aantoont.

Naast de drie wereldprimeurs, de nieuwe modellen, het huidige gamma personenauto's en de HydroGen3 op de stand in Hal 1 in Parijs, presenteert Opel in Hal 5-2 zijn moderne gamma bedrijfswagens: de Combo, die een volledig nieuwe motorenlijn krijgt, de Vivaro en de Movano.

Nieuwe Astra GTC: dynamische driedeursvariant brengt opwindend rijplezier in de compacte klasse
Ook de nieuwe driedeursvariant van de Astra is een wereldprimeur in Parijs. Met zijn expressieve en dynamische design lost de Astra GTC (Gran Turismo Compact) de belofte van zijn naam in. Dit derde unieke model na de vijfdeursvariant en de Stationwagon van de nieuwe Astra-generatie is tegelijk de meest imponerende Astra-variant.

De Astra GTC (lengte/breedte/hoogte: 4288/2033/1413 millimeter) pakt uit met opvallende designkenmerken zoals sportieve verhoudingen en korte overhangen, opvallende achterlichten en, in vergelijking met de vijfdeursvariant, een nog spitser toelopende voor- en achterzijde. Hiermee is de auto 40 mm langer dan de vijfdeurs Astra. Met uitzondering van de motorkap en de voorschermen, die overgenomen worden van de Astra vijfdeursvariant, zijn alle chassisonderdelen nieuw. De typisch aflopende dakwelving en de spits toelopende zijramen achter geven de wagen een strak zijprofiel. Het sierlijke, vlakkere dak (32 mm lager dan dat van de vijfdeurs) beklemtoont de breder gevormde schouders en accentueert de krachtige vorm van de carrosserie. Het dynamische ontwerp van de GTC wordt ook versterkt door zijn aërodynamica, met een chassis dat 15 mm dichter bij de grond ligt dan dat van de vijfdeursvariant, en in totaal 47 mm minder hoog is.

De Astra GTC is vrijwel even ruim en praktisch als de vijfdeursvariant. De stoelhoogte werd 20 mm verlaagd, maar de hoofdruimte is slechts 12 mm minder. De Astra GTC beschikt ook over hetzelfde koffervolume (380 liter) als de Astra vijfdeurs. De rugleuningen achter kunnen worden neergeklapt (standaard 60:40, optioneel 40:20:40) voor een flexibeler gebruik van de binnenruimte. Hoewel de ontwerpers de zijramen opvallend naar binnen hebben geplaatst om de schouderlijn nog meer kracht te geven, is er achterin voldoende plaats om twee volwassenen comfortabel te vervoeren. De dynamiek in het ontwerp van de nieuwe Astra GTC zet zich ook voort op de weg dankzij het IDS-chassis (Interactive Driving System) met ESPPlus en met het optioneel verkrijgbare adaptieve IDSPlus-chassis met elektronische dempersturing (CDC) en met elkaar verbonden elektronische chassissystemen. Bovendien kan de bestuurder van de GTC met IDSPlus via een druk op de knop (SportSwitch) een sportafstelling activeren die de ophangingsinstellingen aanpast en de respons van het gaspedaal en de elektrohydraulische stuurbekrachtiging regelt.

Bij de introductie in de lente van 2005 zal de Astra GTC beschikbaar zijn met vijf benzinemotoren en drie CDTi common-rail dieselmotoren, goed voor vermogens van 90 tot 200 pk. Alle krachtbronnen voldoen aan de Euro 4 emissienorm. Beide 1.9 CDTi-motoren (120 en 150 pk) zijn verkrijgbaar met een optioneel onderhoudsvrij Diesel Partikel Filter (DPF).

De wereld als vanuit een vliegtuigcockpit: de nieuwe Astra GTC met panoramische voorruit
De tweede wereldprimeur van Opel in Parijs is de panoramische voorruit. Dit innovatieve concept, dat vanaf de komende lente verkrijgbaar is op de Astra GTC, geeft een nieuw ruimtegevoel en een verbeterd zicht. De bestuurder en de voorpassagier kunnen genieten van een haast onbeperkt gezichtsveld, vergelijkbaar met het uitzicht vanuit een vliegtuigcockpit. De als optie verkrijgbare panoramische voorruit van Solar-Protect glas strekt zich naadloos uit van de motorkap tot in het dak ter hoogte van de B-stijl. Een ingenieus, traploos verstelbaar zonabsorbtie-systeem beschermt de inzittenden tegen fel zonlicht.

Astra High Performance Concept: designstudie op basis van de GTC De derde wereldprimeur van Opel dit jaar is de Astra High Performance conceptcar. De vuurrode designstudie op basis van de Astra GTC demonstreert het dynamische potentieel van de nieuwe compacte generatie en maakt de weg vrij voor toekomstige prestatiegerichte varianten van de Astra. Met zijn opvallende ontwerp en technologische vernuft bewijst hij dat hij zijn naam niet voor niets draagt. Dat wordt trouwens ook bevestigd door de prestaties van de Astra High Performance Concept: een vermogen van

176 kW / 240 pk, een maximumkoppel van 310 Nm, minder dan zeven seconden voor de acceleratie van 0 tot 100 kilometer per uur en een topsnelheid van ongeveer 240 kilometer per uur. Deze sportieve cijfers zijn in de eerste plaats te danken aan de krachtige motor die in een minder extreme versie (de 200 pk sterke 2,0-liter turbo benzinemotor met een maximum koppel van 262 Nm) ook de vijfdeurs Astra en de Stationwagon aandrijft.

De supersportieve Astra dankt zijn vermogenswinst aan zijn geoptimaliseerde in- en uitlaattraject, het gebruik van hoogkwalitatieve motoronderdelen en aanpassingen aan de turbolader en het injectiesysteem. Het IDSPlus-chassis van de designstudie is perfect afgestemd op de krachtige motor, die wordt gekoppeld aan een handgeschakelde zesversnellingsbak.

De indrukwekkende kracht die schuilgaat achter het chassis van deze sportieveling, komt al vanaf de eerste aanblik tot uiting dankzij designelementen, zoals de voorpartij die een nog gespierder uiterlijk kreeg dan de standaard Astra GTC. Dat ontwerp wordt bepaald door een veel bredere en lagere luchtinlaat, een honingraatgrille en een bumper met uitgesproken spoilerlip en geïntegreerde mistlampen in de voorspoiler. Tegelijk vormen ze een harmonieuze verbinding naar de sideskirts die naar achteren sterker tot uiting komen.

De achterzijde van de Astra High Performance Concept oogt even krachtig als de voorpartij. Deze wordt geaccentueerd door twee zijdelingse uitsparingen met roosterwerk, twee uitlaten (links en rechts) en een markante dakspoiler, die samen met de windgeleider in de onderkant van de bumper de neerwaartse druk verhoogt. Het sportieve ontwerp wordt benadrukt door de grote, 19 lichtmetalen wielen.

Ook het interieur oogt buitengewoon sportief en is net als het chassis vuurrood uitgevoerd. Het opvallendste uitrustingselement vormen de Recaro-stoelen, die ontworpen werden met het oog op een uitstekende zijdelingse steun en die bovendien een verlengbare zitting en een in vier richtingen verstelbare lendensteun meekregen. Andere hoogstandjes in het interieur zijn de nieuwe lederen versnellingspookknop en de rood omrande instrumenten, dat het design van deze stijlstudie weerspiegelt.

Nieuwe Astra Stationwagon: ruim, veelzijdig, dynamisch en elegant Na de succesvolle lancering van de vijfdeurs Astra wordt de Stationwagon nu als tweede model in de nieuwe Astra-familie op de markt gebracht. Kort voor het nieuwe model zijn opwachting maakt in de showrooms, kunnen de bezoekers op de Autosalon van Parijs hem al van dichtbij bekijken.

Met een elegant design, uitstekende dynamische rijeigenschappen, en veel ruimte voor passagiers en bagage, zet de nieuwe Astra Stationwagon het succesverhaal van Opel in het segment van de compacte stationwagons voort. Met zijn wielbasis van 2,70 meter biedt deze nieuwkomer veel beenruimte achterin en een grote laadcapaciteit tot
1590 liter, 90 liter meer dan in het vorige model. Praktische details zoals een optionele verschuifbare achterbank en het FlexOrganizer-systeem voor de laadruimte verhogen de flexibiliteit.

Deze kenmerken worden aangevuld met een ruim aanbod van Astra-motoren, met in totaal vijf benzinemotoren en vier CDTi common-rail diesels (80 tot 200 pk) - stuk voor stuk in overeenstemming met de Euro 4 emissienorm en een voor dit segment uitzonderlijk technologiepakket. Dat omvat onder meer het adaptieve IDSPlus-chassis met elektronische dempersturing, stuurafhankelijke AFL-bochtverlichting (Adaptive Forward Lighting) en een stabiliteitsprogramma voor aanhangwagens. Voor de twee krachtigste CDTi-motoren is een onderhoudsvrij Diesel Partikel Filter (DPF) beschikbaar.

Tigra TwinTop: sportieve cabrio-coupé met elektrohydraulisch wegklapbare hardtop
Afhankelijk van de omstandigheden laat de Tigra TwinTop de inzittenden genieten in open lucht of biedt hij het rijplezier van een coupé. Het dak opent of sluit in amper 18 seconden. Dankzij het geavanceerde, plaatsbesparende ontwerp van het dak biedt de nieuwe Tigra TwinTop een bagagevolume van meer dan 500 liter. Zelfs met het dak ingeklapt is er nog 250 liter beschikbaar in de tweezitter. Nog een bijzonder praktisch en functioneel element: net zoals het wegklapbare dak wordt het kofferdeksel elektrohydraulisch geopend en gesloten met een druk op de knop. Tegelijkertijd laat het intelligente vouwmechanisme van het dak een evenwichtig design toe, van de vlakke voorzijde tot de goed geproportioneerde achterkant. Twee ECOTEC-benzinemotoren staan garant voor temperamentvolle en toch zuinige prestaties: een 1,4-liter TWINPORT met 66 kW / 90 pk en een 1,8-liter met 92 kW / 125 pk. Zowel het publiek als de pers onthaalden de Tigra TwinTop geestdriftig bij zijn wereldpremière op het salon van Genève, waar hij door een internationale jury werd uitgeroepen tot 'Cabrio van het Jaar 2004'.

Vectra en Signum: IDSPlus-chassis voor meer rijdynamiek, comfort en veiligheid
De Vectra en de Signum pakken bij het begin van het nieuwe modeljaar uit met technische verfijningen. Het IDSPlus chassis met Continuous Damping Control (CDC) bezorgt de middenklassers van Opel nog meer dynamiek, comfort en actieve veiligheid. Dit geïntegreerde hightech onderstel is verkrijgbaar voor alle uitvoeringen van de Vectra en de Signum. Het is standaard bij de zescilindermotoren (3.2 V6 en 3.0 V6 CDTi), maar ook als optie leverbaar voor modellen met de 2.0 turbo ECOTEC of de 1.9 CDTi ECOTEC met 150 pk. Tevens zijn alle Vectra- en Signum-modellen nu standaard uitgerust met adaptieve remlichten. Met dit systeem schijnen de remlichten feller als de bestuurder krachtig moet remmen en ABS in werking treedt (bij snelheden hoger dan 10 kilometer per uur), wat de veiligheid ten goede komt. Opel is de eerste autofabrikant die deze technologie introduceert in het middenklassensegment.

Lager brandstofverbruik: uitbreiding CDTi en TWINPORT motorengamma's Opel blijft zich inspannen om het brandstofverbruik te verlagen en vergroot daartoe zijn gamma CDTi common-rail turbodiesels en benzinemotoren met de innovatieve brandstofbesparende TWINPORT-technologie. De nieuw ontwikkelde 1,2-liter TWINPORT-motor (59 kW / 80 pk), verkrijgbaar in de Corsa en de Agila, verbruikt tot
12 procent minder brandstof en levert betere prestaties dan zijn voorganger, met dezelfde cilinderinhoud. De 1.4 TWINPORT-motor (66 kW / 90 pk), bekend van de Astra en de Corsa, vervangt de 87 pk sterke
1,6-liter motor met twee kleppen per cilinder voor de instapversie van de Meriva en de Combo. Beide motorenlijnen zijn nu ongeveer 15 procent zuiniger. Een lager verbruik en verbeterde prestaties zijn ook gewaarborgd met de CDTi common-rail turbodiesels met een cilinderinhoud van 1,3 of 1,7 liter (51 kW / 70 pk en 74 kW / 100 pk), die nu leverbaar zijn voor de Combo.