HANS-systeem levert belangrijke bijdrage aan veiligheid autocoureurs

Hillegom, 27 september 2004. Het HANS-systeem voorkomt een te grote voorwaartse beweging van het hoofd van een coureur tijdens een (deels) frontale crash. Het Head And Neck Support-systeem minimaliseert daarmee de kans op ernstig nekletsel of nog ergere verwondingen. "Het HANS-systeem is met een opmars in Nederland bezig", constateert Johan Molenaar van HANS-importeur Pro-Racing in Hillegom. "Teveel coureurs denken echter nog dat een HANS-systeem alleen voor Formule 1-coureurs en dergelijke van belang is. Dat is niet zo. Iedere coureur, ook in hobbyklassen, kan zich met het systeem veel leed besparen."

Veel coureurs denken dat hun racegordels strak gespannen blijven tijdens een (nagenoeg) frontale aanrijding. "De praktijk is anders", aldus Maurice Streur, samen met Johan Molenaar eigenaar van Pro-Racing in Hillegom. "Een coureur zou de optredende G-krachten tijdens een zwaar ongeluk niet overleven. De gordels rekken daarom bij zware ongelukken tot wel 30 cm uit." Nadat het lichaam van de coureur over deze afstand voorwaarts is bewogen, schiet zijn of haar hoofd nog eens extra naar voren. "De nek is op dat moment het zwakke punt", vervolgt Molenaar. "Bij een zware crash kan de rijder nekletsel oplopen, of erger. Het HANS-systeem houdt het hoofd op zijn plaats en dringt daarmee de kans op nekletsel aanzienlijk terug." Onderzoeken op dit gebied leverden dusdanige indrukwekkende resultaten op, dat het HANS-systeem verplicht is in onder meer de Formule 1 en de DTM.
Een HANS-systeem is een aanrader voor iedere coureur. "De krachten die vrijkomen bij een ongeluk met bijvoorbeeld 140 km/h zijn enorm", illustreert Streur. "Dergelijke snelheden en hoger worden in iedere raceklasse bereikt."

'Het' HANS-systeem bestaat niet. Molenaar: "Er bestaan diverse modellen van het HANS-systeem. Wij adviseren de klant op dit gebied; om er zeker van te zijn dat een coureur het juiste model kiest, is het belangrijk dat de rijder het systeem past in zijn of haar raceauto."
Een HANS-systeem functioneert alleen optimaal als de veiligheidsgordels goed op het veiligheidssysteem aansluiten. Pro-Racing adviseert uiteraard ook op dit gebied.
De helm van de coureur is met twee riemen aan het HANS-systeem bevestigd om de bewegingen van het hoofd binnen de perken te houden. Dat betekent dat de helm van twee bevestigingsogen dient te worden voorzien. In veel gevallen kan Pro-Racing bestaande helmen aanpassen. "Een deskundig advies bij de aanschaf van een HANS-systeem is dus erg belangrijk", benadrukt Streur. "Als HANS-importeur hebben wij een intensieve training gevolgd op dit gebied en hebben we inmiddels veel ervaring opgedaan. We zoeken samen met de rijder de optimale oplossing. Wij staan de coureur bij tijdens bijvoorbeeld een vrije training op Circuit Park Zandvoort, waar we samen onder praktijkomstandigheden de helm, de gordels en het HANS-systeem op elkaar aanpassen. Het juiste HANS-systeem is comfortabel en beperkt de bewegingsvrijheid van de rijder slechts minimaal."
Het, op de helm na, belangrijkste persoonlijke veiligheidsattribuut vraagt een investering van circa E 900. Binnenkort start Pro-Racing ook met de levering van HANS-systemen voor rallyrijders en navigators.

Pro-Racing is gevestigd aan de Satellietbaan 13c in Hillegom (tel. 0252-527790). De shop van Pro-Racing is van maandag t/m vrijdag geopend van 8:30 tot 17:30 uur en tijdens het raceseizoen ook op zaterdag van 10:00 tot 14:00 uur. De Hillegomse specialist is tevens de officiële importeur van Sparco, de wereldmarktleider op het gebied van racekleding. Sparco ontwikkelt en fabriceert onder meer raceoveralls, handschoenen, raceschoenen en helmen. Veel bekende coureurs en teams, waaronder de Formule 1-teams van McLaren, Williams en Toyota, vertrouwen op Sparco.

Breng ook eens een bezoek aan de website annex webwinkel www.pro-racing.nl!

Voor de redactie: nadere informatie wordt u graag verstrekt door Maurice Streur en Johan Molenaar, tel. 0252-527790.

---- --