Gemeente Amsterdam

Amsterdam introduceert MKB manager

Ondersteunen ondernemers prioriteit voor Huffnagel

27 september 2004 - Corine Lindhout

Sinds 16 augustus hebben de gemeente Amsterdam en het MKB-Amsterdam gezamenlijk een MKB manager aangesteld. De belangrijkste taken van de MKB manager zijn het oprichten van nieuwe ondernemersverenigingen en het ondersteunen en professionaliseren van bestaande ondernemersorganisaties. Ook het vormen van koepelorganisaties binnen een stadsdeel behoort tot zijn werkveld. Op deze manier wordt rechtstreeks bijgedragen aan het verbeteren van de organisatiegraad en het harmoniseren en coördineren van organisatieverbanden van ondernemers. Het is een project van MKB Amsterdam en de gemeente Amsterdam.

Wethouder Economische Zaken Frits Huffnagel is verheugd over dit nieuwe project: "Amsterdam is één van de eerste steden in Nederland met dit initiatief. Het ondersteunen van het midden- en kleinbedrijf in de stad is één van de speerpunten van Economische Zaken. Het bundelen van krachten is essentieel voor ondernemers. Als ze gezamenlijk optrekken, kunnen bepaalde zaken makkelijker geregeld worden, zoals veiligheid, bereikbaarheid, regelgeving, de inkoop van diensten en het ophalen van bedrijfsafval".

De belangrijkste taak van de Amsterdamse MKB-manager kan in één woord worden samengevat: doen. De MKB-manager moet de uitvoering van concrete activiteiten ter hand nemen, die direct zijn gericht op het versterken van het Amsterdamse midden- en kleinbedrijf (95% van alle bedrijven in de stad). Tevens kan hij de stadsdelen ondersteunen bij het uitvoeren van hun op MKB gericht beleid. Ook kan hij door zijn contacten met ondernemers de gemeente attenderen op belangrijke ontwikkelingen en signalen, en op basis hiervan aanbevelingen doen. Tot slot kan hij een rol vervullen in actuele kwesties die Amsterdamse ondernemers betreffen.

Voor individuele vragen kunnen ondernemers terecht bij de website www. loket.amsterdam.nl, naar hun straatmanager, stadsdeel, de Kamer van Koophandel of ondernemershuizen kunnen. Stadsdelen kunnen de komende twee jaar contact zoeken met de MKB manager als zij zijn ondersteuning in willen zetten.

De MKB manager
De heer M. Kok is benoemd als manager voor een periode van twee jaar. Hij heeft een ruime ervaring op het gebied van het begeleiden van bedrijven in aanbestedingstrajecten, bereikbaarheidsvraagstukken en business control in politieorganisaties. Voor de aanstelling als manager was hij werkzaam voor de politie Regio Utrecht. De heer Kok is 37 jaar.

De MKB manager wordt aangesteld voor twee jaar en gefinancierd vanuit het economisch actieprogramma HERMEZ (Het Economisch Resultaat Moet Er Zijn).

Voetnoot:
Op dinsdag 6 juli heeft het college ingestemd met de 3e uitvoeringstranche van het economisch actieprogramma `HERMEZ' (`Het Economisch Resultaat Moet Er Zijn') van de wethouder Economische Zaken, Frits Huffnagel. De projecten versterken de economische structuur, stimuleren de werkgelegenheid en maken de stad mooier en veiliger. Naast de gemeente Amsterdam investeren ook de stadsdelen en het betrokken bedrijfsleven in de plannen. Eén van de speerpunten van HERMEZ is het stimuleren van de economie.

Pb-159

© Gemeente Amsterdam