Port of Rotterdam

ROTTERDAM BLIJFT OOSTENRIJK'S BELANGRIJKSTE HAVEN Rotterdam blijft Oostenrijk's belangrijkste haven 27-9-2004 14:45:00

Rotterdam was in 2003 voor de zesde achtereenvolgende maal Oostenrijk's belangrijkste zeehaven, met een overslag van 3,8 miljoen ton. Dit was 8% meer dan het jaar daarvoor. Het marktaandeel nam in vergelijking met 2002 iets af, tot 30%. Dit blijkt uit de "Seehafenbilanz" over 2003, die het Oostenrijkse logistieke vakblad "Verkehr" jaarlijks opstelt. De haven van Koper (Slovenië) bleef tweede, met 2,8 miljoen ton. Van Rotterdam naar het oosten ging 3,2 miljoen ton, 9% meer dan in 2002. De Oostenrijkse export via Rotterdam groeide 4%, tot 648.000 ton.

Goederen
Het grootste deel van de Oostenrijkse import via Rotterdam bestond uit erts en metalen. De ertsen zijn bestemd voor de hoogoveens van Voest Alpine in Linz. Franz Zauner, de nieuwe Rotterdam-vertegenwoordiger in Oostenrijk, schrijft de toegenomen overslag via Rotterdam toe aan de toegenomen import van cellulose en soja van overzee. Hiernaast deed de algemene toename van de Oostenrijkse im- en export een duit in het zakje.

Modal split
Projectlading wordt vooral met het binnenschip en in mindere mate de trein (of een combinatie van beide) vervoerd. Bulklading gaat over water en stukgoed/containers via het spoor. Het aandeel van het spoorvervoer is een bijna een derde, dat van de binnenvaart tweederde. Over de weg gaat slechts 1%.

Noord-Zuidhavens
In tegenstelling tot de verwachtingen in logistieke kringen, weten de âZuidhavensâ (de havens aan de Adriatische- en Zwarte Zee) hun relatieve aandeel nog steeds niet te vergroten. In 2003 bleef het vrijwel stabiel op 34%. De âNoordhavensâ(aan de Noordzee) namen 66% voor hun rekening.

Top vijf
De vijf belangrijkste havens voor de Oostenrijkse export en import, in duizenden tonnen:

Export Import Totaal +/- 02-03
1. Rotterdam (1) 648 3.180 3.828 + 8,0%
2. Koper (2) 568 2.216 2.784 + 8,2%
3. Hamburg (3) 1.207 926 2.133 + 15,2 %
4 . Antwepen(*) 453 1.051 1.504 + 28,0%
5. Triest (4) 610 324 934 + 13,6%

( ) Positie 2002. (*) Antwerpen kon in 2002 geen cijfers aanleveren.

In 1991 stond Rotterdam nog op een vijfde plaats. Nadien werd Oostenrijk bereikbaar voor binnenvaartschepen via het Rijn-Main-Donaukanaal en verviervoudigde de goederenstroom met Oostenrijk zich.

Havenbedrijf Rotterdam
27-09-2004