P&O FERRIES

Uitkomsten business analyse PO Ferries

UITKOMSTEN BUSINESS ANALYSE P&O FERRIES

Rotterdam Europoort, 28 september 2004,
P&O kondigt vandaag de uitkomsten aan van een grootschalige business analyse binnen P&O Ferries. Deze analyse is de meest gedetailleerde en grootschalige ooit binnen de operationele activiteiten uitgevoerd. De uitkomsten, waaronder een aantal aanbevelingen die onder meer onderhavig zijn aan consultatie bij de ondernemingsraden, zullen naar verwachting leiden tot maatregelen die voor GBP 55 miljoen zullen bijdragen aan verbetering van het operationeel resultaat. De algemene conclusie van de analyse is dat er fundamentele wijzigingen moeten worden doorgevoerd in het product dat wordt geboden aan de consument alsmede in de kostenbasis van de ferrymaatschappij. P&O Ferries stelt voor om het aantal schepen op haar routes van 31 terug te brengen naar 23 en om vier van haar dertien routes te sluiten. Deze voorstellen kunnen leiden tot een verlies van circa
1.200 arbeidsplaatsen en het herplaatsen van 350 arbeidsplaatsen.

Vrachtactiviteiten zorgen voor de helft van het netto rendement van P&O Ferries en deze markt kent een groei van 6% per jaar. Er zal een vernieuwd vrachtproduct worden geïntroduceerd dat:
- sterk concurrerend in prijs zal zijn;

- klanten de garantie geeft van korte laadtijden en korte wachttijden;

- gebaseerd zal zijn op nieuwe zgn. 'key account management systemen'; en

- het bestaande hoge niveau van maaltijden, voorzieningen en service aan boord voor chauffeurs garandeert.

Passagiersverkeer inclusief bestedingen aan boord zorgen voor de andere helft van het totale netto rendement. Ook deze sector zal van blijvend groot belang zijn voor de ferrymaatschappij. Echter de markt wordt negatief beïnvloed door een lager aantal dagretours en de groei van de low cost airlines. Niettemin ziet P&O Ferries aanhoudende kansen in de marktsegmenten short breaks en lange vakanties. Met een focus op deze segmenten zal het nieuwe passagiersproduct van P&O Ferries:

- een heldere en consistente prijszetting en een verbeterde website krijgen;

- 'value for money' garanderen;

- een versterkte beleving tijdens het verblijf aan boord bieden;
- gekenmerkt blijven door het huidige brede scala aan hoogwaardige catering; en

- nieuwe en attractieve winkelmogelijkheden aan boord bieden.

Los hiervan wordt voorgesteld om structurele wijzigingen in de kostenbasis van de ferrymaatschappij door te voeren. De belangrijkste aspecten zijn daarbij:

- het sluiten van alle Western Channel routes behalve de route Bilbao-Portsmouth. Het aantal schepen in operatie zal worden teruggebracht van zes naar één. Eén van de overtollige schepen zal op een andere route worden ingezet, één wordt teruggenomen door de eigenaar en drie zullen worden gecharterd aan derden; twee aan Brittany Ferries in het kader van een zgn. 'Memorandum of Understanding', hetgeen vandaag is ondertekend, en de andere op basis van thans lopende onderhandelingen met derden;

- op het Kanaal zullen zes schepen in plaats van de huidige zeven operationeel zijn. Echter, door een andere dienstregeling wordt de huidige frequentie en capaciteit in de piekperioden gegarandeerd;
- nieuwe en meer flexibele dienstroosters en wijzigingen in de procedures worden voorgesteld. Veiligheid en betrouwbaarheid blijvend allesbepalend en de voorstellen zijn inmiddels goedgekeurd door de 'Maritime and Coastguard Agency'; en

- significante besparingen binnen ondersteunende afdelingen zijn in kaart gebracht. Het mogelijk outsourcen van het 'fleet management' wordt ook nadrukkelijk overwogen.

Deze voorstellen zouden leiden tot het verminderen van de operationele kosten met een bedrag van ruim GBP 100 miljoen of 20%. Na aftrek van de geschatte eenmalige kosten voor het sluiten van de genoemde routes en een reductie van afschrijvingskosten (zie voetnoot), is de netto bijdrage aan het operationele rendement GBP 55 miljoen per jaar. De implementatiekosten voor deze voorstellen worden geraamd op circa GBP 60 miljoen per jaar. De meeste besparingen zullen per medio 2005 en begin 2006 hun beslag krijgen.

Zoals eerder aangekondigd is in de analyse ook de huidige waarde van de activa van P&O Ferries betrokken. Een bedrag ad GBP 108 miljoen aan goodwill zal worden afgeschreven en aanvullend worden afschrijvingen voor activa ter waarde van GBP 72 miljoen voorzien. Dit leidt tot een reductie van de jaarlijkse afschrijvingen en leningen met GBP 13 miljoen. Met inbegrip van de reservering van GBP 60 miljoen voor de implementatiekosten, bedragen de totale eenmalige kosten voor de uitvoering van de voorgenomen maatregelen circa GBP 240 miljoen.

P&O Chief Executive Robert Woods gaf als commentaar op de aankondiging: 'Wij zijn vastberaden om tot een significante verbetering van de winstgevendheid van P&O Ferries te komen. Wat we vandaag bekendmaken stelt ons in staat om een vereenvoudigd en klantgericht product op minder routes en met minder schepen te bieden; met aanzienlijk lagere en meer flexibele kostenbasis. Ofschoon het ons ten zeerste spijt dat mogelijk banen verloren gaan, zijn we overtuigd dat we hiermee de beste keuzes voor de toekomst maken, in het belang van een gezond lange termijn perspectief'.

Noot voor de redactie (