Groep Wilders


INBRENG GEERT WILDERS BIJ ALGEMENE POLITIEKE BESCHOUWINGEN

28 SEPTEMBER 2004

Voorzitter! De kloof tussen de burger en de Haagse politiek is groot en blijft groot zolang de echte problemen zoals de mensen in het land die ervaren, niet worden benoemd, laat staan van adequate oplossingen worden voorzien. Thema's als veiligheid, zorg, terrorisme en integratie en immigratie komen in de Miljoenennota 2005 onvoldoende aan bod. Dit kabinet lijkt het contact met de kiezer te hebben verloren. Gezien mijn zeer geringe spreektijd van slechts enkele minuten kan ik vandaag - in afwachting van betere tijden - slechts enkele thema's aanstippen.

Mijn eerste thema is Turkije. Turkije mag nooit, met een streep onder nooit, lid worden van de EU. Europa moet dus ook geen onderhandelingen beginnen met Turkije. Ik heb hiervoor vele argumenten maar ik zal er nu slechts een aantal noemen:


- Turkije is geen Europees maar een Aziatisch en islamitisch land. Goede relaties met Turkije zijn prima maar een goede buur is nog geen familielid.


- De migratiestroom vanuit Turkije zal desastreus zijn en zal de enorme problemen die we nu toch al hebben met de integratie van niet-westerse allochtonen alleen maar verergeren, bovendien gaat Turkije de Europese en NL belastingbetaler vele miljarden euro's per jaar kosten.


- Toetreding van Turkije gaat de Europese belastingbetaler vele miljarden euro's per jaar kosten, en aangezien Nederland een grote netto-betaler is zal de Nederlandse belastingbetaler hier fors voor moeten opdraaien


- Als we het niet-Europese land Turkije tot de EU zouden toelaten, welke argumenten hebben we dan nog om andere niet-Europese landen een lidmaatschap van de EU te ontzeggen als zij in de toekomst ook de ambitie krijgen lid te worden van de EU, zoals bijv. Marokko?


- Turkije zal door zijn hoge bevolkingscijfer grote invloed krijgen op de wetgeving in Europa en daarmee in Nederland - zeker omdat in de nieuwe Grondwet de inwoneraantallen belangrijker worden bij de besluitvorming.

Voorzitter, ik wil geen Europa dat aan het einde van deze eeuw islamitisch zal zijn, zoals de Amerikaanse islamdeskundige Lewis onlangs voorspelde, en ik wil ook geen Turkse invloed op onze nationale Nederlandse wetgeving. Vele Nederlanders vinden dat ook. Mijn conclusie is dan ook: Goede relaties met Turkije zijn prima, maar géén Turkije in de EU en als later dit jaar toch wordt besloten met dat land te gaan onderhandelen zal ik bij een referendum actief campagne gaan voeren tegen die Europese Grondwet. En het voorstel van de fractievz van de VVD om over een jaar of twaalf, wanneer alles in kannen en kruiken zal zijn, een referendum over de toetreding van Turkije te houden, zie ik slechts een grote fopspeen en een schoolvoorbeeld van Haagse trucjes die de mensen in het land meer dan beu zijn. Hoewel ik zelf principieel tegen de Turkse toetreding ben en zal blijven en dus ook tegen elk referendum over Turkije ben, was collega Van Aartsen wel een vent geweest als hij niet had gepleit voor een referendum in 2016 maar voor een referendum nu over de vraag of Europa wel of niet toetredingsonderhandelingen met Turkije moet beginnen.

Voorzitter, ik had het zojuist over het belang van de integratie van niet-westerse allochtonen in de Nederlandse samenleving. Ik zeg dit vanuit een positief ideaal: het ideaal van een democratische rechtsstaat waarbinnen discriminatie met kracht moet worden bestreden en er ruimte is voor groepen en individuen die onze rechtsstatelijke waarden en normen met ons delen. Maar juist vanwege de grote problemen die wij op dit gebied hebben, wil ik vandaag een pleidooi houden voor een veel stringenter immigratiebeleid. Wat zijn de concrete feiten? Die zijn als volgt: terwijl de Nederlandse bevolking de afgelopen 30 jaar met 25% steeg van 13 naar 16 mln inwoners, steeg het aantal niet-westerse allochtonen in ons land gedurende dezelfde periode met maar liefst 1000% van 160.000 naar 1.6 mln. Van die 1,6 mln niet-westerse allochtonen is bijna 1 mln moslim. Het aantal moslims in Nederland is sinds 1990 verdubbeld van bijna een half miljoen naar bijna een miljoen. En de groei van de Nederlandse bevolking tot 2010 komt voor maar liefst 75% voor rekening van niet-westerse allochtonen en slechts 8% voor rekening van de autochtonen. Vz, dit zijn allemaal feiten, afkomstig van het CBS. Tegelijkertijd zien we allemaal dat de Nederlandse samenleving met enorm grote problemen wordt geconfronteerd als het gaat om de integratie van niet-westerse allochtonen. Deze problemen met integratie van veel niet-westerse allochtonen en de cijfers over immigratie en demografie nopen tot een forse aanscherping van het immigratiebeleid. Ik hecht er daarbij bovendien aan dat we al onze energie, beleid en financiële middelen nu eerst richten op een succesvolle integratie van de vele niet-westerse allochtonen die al in Nederland zijn. Daarbij is het echt onwenselijk dat er jaarlijks tienduizenden mensen uit bijvoorbeeld landen als Turkije en Marokko, maar ook uit andere niet-westerse landen, door gezinsmigratie naar Nederland komen. Ik stel de regering, dan ook voor om gezinshereniging en gezinsvorming van niet-westerse migranten gedurende 5 jaar te verbieden.

Voorzitter, gelet op mijn beperkte spreektijd snel naar mijn laatste thema voor vandaag:

Veiligheid. Het aantal slachtoffers van geweldsdelicten stijgt nog steeds en ook de overlast in buurten is niet verminderd. De Miljoenennota biedt daarentegen slechts vaagheden waar geen burger iets van begrijpt. Wat men wel begrijpt en waar men zich mateloos aan ergert is dat de politie wordt aangemoedigd vooral veel bonnen te schrijven, meer dan 10 miljoen volgend jaar vooral voor lichte verkeersovertredingen om de staatskas te spekken, terwijl de mensen in het land het spuugzat zijn dat de politie in geen velden of wegen te bekennen is als er overlast is in hun buurt of er in hun auto is ingebroken. Laat de politie haar prioriteit verleggen naar het dienstbaar zijn aan de bevolking en het aanpakken van de echte criminaliteit. Mensen die lichte verkeersovertredingen begaan zijn geen criminelen. En als er meer geld nodig is voor meer agenten dat moet dat geld er komen. Een ander voorstel is de invoering van het three-strikes-you're-out'-principe, waarbij criminelen na drie geweldsmisdrijven levenslang krijgen zonder kans op vervroegde invrijheidsstelling. Is het kabinet bereid met voorstellen te komen ter invoering van na drie keer levenslang?

Ik heb gelet op mijn spreektijd niet alle thema's besproken, over de schrijnende problemen in de verpleeg- en verzorgingstehuizen - en andere thema's zal ik bij enkele deelbegrotingen op terugkomen. Wel wil ik nu al aangeven dat als de komende jaren er extra geld nodig is voor veiligheid en politie, terrorisme, verpleeg- en verzorgingstehuizen, ik dat geld wens weg te halen bij de begroting van Ontwikkelingssamenwerking.